tcsh PATH
Fra : Per Rønne

Dato : 20-10-02 13:07

Jeg sidder i en lidt irriterende og ret pinlig situation. Hvordan sætter
jeg en path op i tcsh så jeg opnår at der

1. søges i aktuelt katalog.
2. søges i hvad der oprindeligt har stået i PATH
3. derfter søges i et antal kataloger som jeg finder det nødvendigt.

Det skal naturligvis være noget i retning af:

set PATH = (. $PATH Library/PostgreSQL/bin Library/bin)

- men hvordan nærmere?

at få et lille forsøgsscript til at køre - og det kan i hvert fald ikke
være meningen.

--
Per Erik Rønne

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 21-10-02 09:05

Per Rønne wrote:
> [...]
>
> - men hvordan nærmere?

> at få et lille forsøgsscript til at køre - og det kan i hvert fald ikke

Lægger følgende i .cshrc

setenv PATH .:${PATH}:Library/PostgreSQL/bin:Library/bin

Men jeg ville nu nok lægge "." til sidst, hvis du endelig vil
have den med.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Thomas

Dato : 21-10-02 09:28

Mogens Kjaer wrote:
> [...]

[...]

> Lægger følgende i .cshrc
>
> setenv PATH .:${PATH}:Library/PostgreSQL/bin:Library/bin
>
> Men jeg ville nu nok lægge "." til sidst, hvis du endelig vil
> have den med.

Jeg ville aldrig nogensinde lade . indgå i min PATH.

Forestil dig et script i /tmp der indeholder noget i stil med:

-cut-
#!/bin/sh
chmod +s /path-to-the-evil-script
chown $USER /path-to-the-evil-script
/bin/ls $@
-cut-

Og så bare vente på at en eller anden skriver ls, mens han har CWD=/tmp

--
Don't waste space

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 21-10-02 09:33

Thomas wrote:

> Jeg ville aldrig nogensinde lade . indgå i min PATH.
>
> Forestil dig et script i /tmp der indeholder noget i stil med:

Hvad er problemet, hvis . er sidst?

Fra : Thomas

Dato : 21-10-02 09:42

Mogens Kjaer wrote:

> Hvad er problemet, hvis . er sidst?

Jeg taster ofte ls forkert, og får skrevet ls-l istedet. Find selv på
andre typiske typo's.

Jeg vil mene, at ens PATH er path til de korrekte _absolutte_
placeringer af executables. Der må ikke være ting i path, der er
relative.

Hvis man skal afvikle noget i cwd, så brug ./ting-der-skal-afvikles

--
Don't waste space

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-10-02 09:38

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> writes:

> Hvad er problemet, hvis . er sidst?

Tyrkfejl. Det skumle script skal bare nærmere kaldes sl end ls.

--
Peter Makholm | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and

Fra : Per Rønne

Dato : 21-10-02 13:01

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote:

> Lægger følgende i .cshrc
>
> setenv PATH .:${PATH}:Library/PostgreSQL/bin:Library/bin
>
> Men jeg ville nu nok lægge "." til sidst, hvis du endelig vil
> have den med.

Det lyder meget fornuftigt.

Men foreløbig fik jeg af en anden [i dk.edb.mac, der jo også pludselig
er blevet en unix-gruppe] et råd der næsten var som dit:

G4] per% cat .login
setenv PATH ${PATH}:.:/Library/postgreSQL/bin
[G4] per%

Men det kan da godt være at '.' burde lægges til sidst.

Skulle der være nogen fordel ved at lægge det i .cshrc i stedet for
..login?

Men i øvrigt tak for hjælp. Jeg forstår ikke at man ikke når man starter
med omtalen af en skal ikke starter med hvordan path'en sættes op ...
--
Per Erik Rønne