Component/navigering
Fra : Hamzel

Dato : 20-10-02 07:52

Hej med jer
Som et led i min jobsøgning, har jeg lavet en hjemmeside med en
beskrivelse af mig selv; CV, ansøgning m.m.

Jeg har lavet den i Adobe GoLive 6.0.
Toppen, som indeholder menuen, er en såkaldt component. D.v.s. at
det er en selvstændig html-fil, der så tilføjes hver enkelt side.

Jeg kunne tænke mig, at brugeren kunne have glæde af at vide hvor
hanhun er henne, og det kunne jo gøres hvis teksten i menuen var
grøn istedet for blå. Altså hvis jeg er på siden "CV", så ville
CV stå med grøn skrift i menuen. Men hvordan kan mit component
vide hvilken side jeg nu er på?

Adressen er www.lagoni.info. Jeg vil blive meget glad for at
modtage jeres generelle indtryk af siden.

Med Venlig Hilsen

Kenneth Lagoni

kenneth@lagoni.info

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Morten Abildgaard

Dato : 22-10-02 10:47

Hamzel skrev i news:aotjrd$jvo$1@sunsite.dk:
> Hej med jer
Hej.

> Som et led i min jobsøgning, har jeg lavet en hjemmeside med en
> beskrivelse af mig selv; CV, ansøgning m.m.
> Jeg har lavet den i Adobe GoLive 6.0.

Jo-tak, det ses. Din kode til én side fylder næsten 30Kb (uden eksterne
filer/billeder), fordi du har brugt en WISYWYG-editor. Det er 20-25Kb
mere end nødvendigt.

> [...]
> grøn istedet for blå. Altså hvis jeg er på siden "CV", så ville
> CV stå med grøn skrift i menuen. Men hvordan kan mit component

Du smider dette script ind i toppen:
<script type="text/javascript">
// Parametren »language="javascript1.2"« er deprecated
// Se evt. http://www.w3.org/TR/html401/interact/scripts.html#edef-SCRIPT
<script type="text/javascript"><!--
function colorup(){
for(var i=0;i<document.links.length;i++){
if(self.location==document.links[i].href){
document.links[i].style.color='red';
}
}
}
</script>
og kalder den med:

> Adressen er www.lagoni.info. Jeg vil blive meget glad for at
> modtage jeres generelle indtryk af siden.

Der er ting jeg aldrig vil forstå; En af dem er hvorfor nogle
webdesignere prøver at gøre det så svært for gæsterne at se deres koder.
Hvis vi virkeligt vil have den (og det vil jeg - for at kunne hjælpe), så
henter vi den da bare i browserens cache.

Mit generelle indtryk af siden er ikke negativt, men det bliver det når
jeg finder ud af hvor spildkode jeg sidder og kigger på.
Prøv til sammenligning at kigge på fx. http://www.bluerobot.com og tag et
kig i koden (der fylder ca. 6Kb). Det synes jeg forklare en hel del (selv
om layoutet ikke er det samme).

/morten