Træaske til roser
Fra : Vivi West

Dato : 19-10-02 17:39

Hej igen,

Jeg har læst at det skulle være godt at gøde med træaske til roser. Det
skulle være kaliumen som øger rosernes modstandskraft mod kulde og frost.

Spørgsmålet er om dette gælder for alle planter??

Opskriften lød på 5 dl aske pr m2.

Hvad siger I

På forhånd tak.

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 19-10-02 23:45

"Vivi West" <vivi.west@privat.dk> wrote in message
> [...]
> skulle være kaliumen som øger rosernes modstandskraft mod kulde og frost.
>
> Spørgsmålet er om dette gælder for alle planter??

Vi har altid fordelt vores træaske både i drivhus og urtehave og
blomsterbed, størrelsesorden 1ool aske til ca 3oo m2. Dette stod på i ca 20
år, uden svidninger eller ophobninger.
Det er nok klogt at indregne gødningsværdien af asken, når du gøder med
andet,

Men vær opmærksom på, hvad du brænder af, aske af trykimprægnerede emner ,
reklamer og lignende er ikke rare at få i jorden.

mvh
Vibeke

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 20-10-02 00:37

<snip>> Men vær opmærksom på, hvad du brænder af, aske af trykimprægnerede
emner ,
> reklamer og lignende er ikke rare at få i jorden.
>
> mvh
> Vibeke
Der er vel ikke nogen almindeligt begavede mennesker der afbrænder
trykimprægneret træ eller spånplader?
Der findes kun en type trykimp. træ der må brændes, og den er meget sjælden
da den er helt ny. Alle de andre slags udvikler MEGET giftige stoffer
(f.eks. Dioxin) når de brændes ved de lave temp der er i brændeovne. Den
slags træ skal afleveres på "genbrugen" så de kan destrueres på forsvarlig
vis!

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Per H

Dato : 20-10-02 09:47

On Sun, 20 Oct 2002 01:36:49 +0200, "Thomas Nørgaard"
<nimbus39@hotmail.com> skrev:

>Der findes kun en type trykimp. træ der må brændes, og den er meget sjælden
>da den er helt ny.

Kender du mere til den ??

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 20-10-02 10:43

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Kender du mere til den ??
>

> Vh Per
> ICQ 8212837
Sorry, jeg læste om den i lokalavisen for ca 1 år siden. Det var et par
store firmaer der havde udviklet den i samarbejde. Det var et dansk produkt,
og fidusen var at træet blev imprægneret helt igennem og det ikke blev
"giftigt" af det. De havde fået verdenspatent på opfindelsen og skulle igang
med produktionen. Andet kan jeg ikke huske.
Jeg tror forresten det var i "midtsjællands avis", så måske du kunne spørge
dem om de har noget i arkivet...

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 20-10-02 13:30

> Der er vel ikke nogen almindeligt begavede mennesker der afbrænder
> trykimprægneret træ eller spånplader?

nej, men uopmærksomme
Vibeke