Kartofler/jordbær i flamingokasser...
Fra : RacingBabe

Dato : 26-02-01 16:54

.... kan man det? Noget specielt man skal være opmærksom på?

Med venlig hilsen

Jeanne Maria Fjorback
SV650S

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 27-02-01 18:05

Hej Jeanne

Jeg prøvede sidste år at dyrke tidlige jordbær i flamingokasser, det
lykkedes ikke! Bærrene blev små, hårde og kedelige. Og vedrørende
kartoflerne så skal de have en del mere plads i dybden end der kan være i en
flamingokasse.

For nogle år siden experimenterede jeg med at opstarte tidlige kartofler i
mælkekartoner i vindueskarmen. Midt i april var de ca. 10 .. 15 cm. fremme
og jeg plantede dem ud. En del af dem kunne ikke tåle udplantningen og gik
til. Men vi fik da ca. 3 kilo der var ca. 8-10 dage tidligere fremme end de
øvrige kartofler.

Nu har vi valgt at dyrke tidlige grønsager i en 10 kvm. sydvendt
drivbænk - flamingokasser og mælkekartoner er for besværligt i forhold til
udbyttet.

mvh. Klaus

RacingBabe <jeanne@fjorback.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:97du2e$1ir$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-02-01 23:20

On Tue, 27 Feb 2001 18:04:52 +0100, "Klaus Eriksen"
<klaus_eriksen@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>lykkedes ikke! Bærrene blev små, hårde og kedelige. Og vedrørende
>kartoflerne så skal de have en del mere plads i dybden end der kan være i en

Hvis jeg ikke husker helt fejl så skal jordbær bestøves. Hvis ikke de
bliver det, eller fordi der kommer lidt kulde (frost) i
blomstringsperioden, så får man små hårde bær.
I drivhus så tidligt er der sjældent noget til at bestøve..

(Muligvis spilder hukommelsen mig et puds her...)

> [...]
>til. Men vi fik da ca. 3 kilo der var ca. 8-10 dage tidligere fremme end de

Hvis man langsomt, over en uges tid, langsomt vender planterne til de
nye forhold går det sikkert bedre, altså flytter dem ud i potterne i
en times tid den første dag, 3 timer næste dag osv. og først efter en
uges tid planter dem rigtigt ud. I drivhus er de jo f.eks ikke
forvendt med blæst.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk