Grødde-spinner/blink til å-fiskeri
Fra : Jan

Dato : 19-10-02 10:31

Jeg savner en god spinner (eller blink), som kan holde sig fri at "grødden"
i åen.

Jeg er ikke imponeret over de 2 stk's grøddefri-blink, som har jeg i dag har
i min samling (hidtil udelukkende brugt til geddefiskeri i mose). Krogeevnen
er simpelthen for ringe. Jeg mener de er af mærket Rapala Minnow Spoon.

Har DU et godt tip til en god agn til åen ?
Helst en spinner, tak

Hilsen Jan

Fra : Alex Linaa

Dato : 19-10-02 10:51

"Jan" <janelne@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg savner en god spinner (eller blink), som kan holde sig fri at
"grødden"
> i åen.

Hej Jan

Tag en hvilken som helst spinner, og fjern trekrogen.
Tag så en langskaftet enkeltkrog, og omvikl (hedder det det?) den med
pianowire oppe ved krogøjet, indtil wiren sidder fast, og du har to lange
wireender. Du kan eventuelt sikre wiren med en klat superlim.
Bøj enderne af wiren ned på hver side af krogspidsen, således at der er
nogle milimeters luft mellem wire og spids. Eksperimenter selv med afstanden
mellem enderne.
Klip enderne af wiren af ud for bunden af krogbøjningen.
Monter enkeltkrogen på spinneren, og du har en spinner der holder sig fri af
den værste grøde, men kroger fortræffeligt.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Jan

Dato : 20-10-02 10:29

"Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> skrev i en meddelelse

Hej Alex

Du er sgu' en haj. Jeg vil prøve dit tip - og brygge en spinner sammen efter
din anvisning.

Men jeg spekulerer lidt på, om krogeevnen ikke er markant dårligere på en
enkeltkrog (vs. 3-krogen) ?

Mvh Jan

Fra : Alex Linaa

Dato : 20-10-02 10:54

> "Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> skrev i en meddelelse

> Men jeg spekulerer lidt på, om krogeevnen ikke er markant dårligere på en
> enkeltkrog (vs. 3-krogen) ?

Hej Jan.

Det er den evindelige diskussion omkring enkeltkroge vs. trekroge, og jeg
tror aldrig der er ført endegyldigt bevis for det ene eller det andet.
Jeg har personligt gode erfaringer med enkeltkrogen, jeg bruger den sågar
til fiskeri efter hornfisk, hvor der er ret gode chancer for at "misse"
fisken med en enkelt spids. Det opvejes IMO af den energi der overføres til
den ene spids, som er tre gange større end til tre spidser, og enkeltkrogen
sidder altid solidt forankret når jeg har kroget en fisk.
Jeg tror man skal være ret uheldig, hvis enkeltkrogens spids lige nøjagtig
vender så den ryger ud gennem munden på fisken når man giver tilslag.

Venlig hilsen
Alex Linaa

PS Ellers må du til at eksperimentere med seks ender pianowire på en trekrog

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 20-10-02 19:01

På kysten har jeg haft held med at binde et stort, stift tørflue-hackle på
trekrogen. Studs det lidt ind, så det lige dækker krogspidserne. Det er ikke
så rabiat som pianowiren, heller ikke så effektivt, men det holder en del
"små-fnadder" fra krogen. Og så ser det mere festligt ud.
MVH Niels

Fra : Alex Linaa

Dato : 21-10-02 10:04

"Niels Damsgaard-Sørensen" <nds@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
del
> "små-fnadder" fra krogen. Og så ser det mere festligt ud.

På kysten har jeg i mange år haft en "hemmelig" killer til havørred.

Jeg har taget en gul 12 grams Jensen-spinner og fjernet trekrogen.
I mit fluestik har jeg bundet en omvendt Micky Finn, på en størrelse 8
streamerkrog, forstået på den måde at fluens "vinge" sidder på
undersiden af krogen, og går et godt stykke forbi krogspidsen (og dækker
denne).
Kombinationen Jensen-Micky Finn har vist sig at være det rene gift for
træge havørreder, og den hænger ikke så meget i skidt og møg, ud over
det der uvægerligt vil vikle sig omkring skeen.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Kasper Leed

Dato : 20-10-02 01:22

jeg ved det her lyder lidt dumt men jeg prøver alligevel. efter at jeg er
gået over til at bruge fireline ved kysten er det minimalt hvad jeg har fået
med ind af uønsket ting. så jeg vil næsten tro at det samme vil gælde for en
å. jeg mener at havde hørt at det har noget at gøre med at den line type
skære sig igennem det grønne og lader blinket gilde med. der findes også
noget der vist hedder kevel. jeg vil sige at det er et forsøg være hvis man
vil offer de 120kr pr. 100 meter. men så har du tilgengæld også en line der
vil holde i ca. 5 år. ikke som nylon der kun kan klare 3 måneder hos os der
fisker lidt for meget.. og fanger forslidt.

Fra : Jan

Dato : 20-10-02 10:43

"Kasper Leed" <fie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> jeg ved det her lyder lidt dumt men jeg prøver alligevel.

Hej Kasper

Det lyder nu ikke så dumt. Men jeg bruger faktisk allerede "den dyre line"
(fireline, eller hvad det nu hedder), med en kanon brudstyrke. Det gør for
mig ingen forskel - mht. "grøden" - om jeg fisker med fireline eller monofil
nylonline. Men åen og kysten kan nok heller ikke helt sammenlignes. Dén
å-grødde jeg har problemer med, består af nedsukne og nedfaldne grene, siv
og blade + plus selvfølgelig de vandplanter der nu engang findes i åen.

Mvh Jan

Fra : Anders og Berit

Dato : 20-10-02 20:36

Lige et andet lille tip til en hurtig vending. Bind en stump af tynd
strømpeelastik fra øjet og ned bag modhagen. Den strømpeelastik er det der
når det skal sælges lidt dyrere hedder bait elastic, og som bruges til at
omvikle skøre agn, for at de ikke falder af krogen under kast.

En sådan glider også fint af mange forhindringer under vandet, og kroger ved
tilslag.

Anders.