Lille news-server (fx. cnews og nntp)
Fra : Niels Andersen

Dato : 26-02-01 16:02

Jeg vil sætte en lille, simpel news-server op. Den første jeg prøvede (innd
hed den vist) var alt for vild (læs: kompliceret), men nu har jeg vist
endelig fundet et alternativ: cnews. Det ser ud til at være simpel, men
hvordan gør jeg "noget"? Jeg har fundet lidt konfiguration i /etc/news (det
er en debian-installation), men jeg kan ikke finde noget med at oprette og
slette nyhedsgrupper.
I første omgang kunne jeg slet ikke komme i kontakt med newsserveren. Så fik
jeg installeret pakken "nntp", og nu kan jeg hente en liste over aktuelle
grupper, men jeg kan ikke få lov til at poste.
Jeg så også "inews" nævnt et sted i forbindelse med cnews og nntp.

Hvad er cnews, inews og nntp, og hvordan konfigurerer jeg tingesterne?
Eller hvor findes der noget dokumentation om det?

Eller kan nogen foreslå en anden simpel news-server? Meget gerne noget
debian kan installere...

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 26-02-01 17:13

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> Jeg vil sætte en lille, simpel news-server op. Den første jeg prøvede (innd
> hed den vist) var alt for vild (læs: kompliceret), men nu har jeg vist

INN er faktisk ikke så svær. Skriv hvad det er, der ikke virker for
dig, og jeg er sikker på at her er nogle, der kan hjælpe dig igennem.

-- Ole

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-02-01 18:35

"Ole Michaelsen" <omic+usenet1@fys.ku.dk> skrev i en meddelelse
> INN er faktisk ikke så svær. Skriv hvad det er, der ikke virker for
> dig, og jeg er sikker på at her er nogle, der kan hjælpe dig igennem.

Inn er ikke umulig, der er bare for meget arbejde i det.

Jeg vil bare angive en liste over gruppe, og gerne fortælle hvor meget de
hver må fylde.

Sidst jeg satte inn op tog det laaang tid før jeg havde det nogenlunde
kørende.

Det er bare en helt almindelig newserver der ikke skal udveksle med nogen
anden newsserver, der kommer ikke særligt meget trafik på, og den skal kun
bruges i ca. 3 døgn. Det gider jeg ikke bruge for meget tid på. Der må da
findes noget simpelt, ligesom med alt andet.

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Carsten Svensgaard

Dato : 26-02-01 18:11

> [...]

> Eller hvor findes der noget dokumentation om det?
>
> Eller kan nogen foreslå en anden simpel news-server? Meget gerne noget

Jeg kører noffle under Debian potato, den er ret simpel. Den er
faktisk så simpel at jeg helt selv kunne finde ud af den... Dog
er den ikke velegnet til store systemer med mange brugere da den svjv
ikke er ret hurtig. Bare til privat brug er den ret fiks.

Carsten
--
/"\ | Carsten Svensgaard
\ / ASCII ribbon campaign | carsten@svensgaard.org

Fra : Niels Andersen

Dato : 27-02-01 09:11

"Carsten Svensgaard" <carsten@svensgaard.org> wrote in message

> [...]
> er den ikke velegnet til store systemer med mange brugere da den svjv
> ikke er ret hurtig. Bare til privat brug er den ret fiks.

Jeg skulle lige ændre "stable" til "unstable" i min sources.list, så kom
den.

Og den virker rent faktisk! :) Skulle lige køre en `/etc/init.d/inetd
reload` før jeg kunne connecte, det tog lige et stykke tid at gætte.

Bare ét problem: Den kommer med en fejlmeddelelse hver gang jeg prøver at
poste. Beskeden når nu fint frem alligevel. Problemet ser dog ud til kun at
opstå når JEG poster. Nu har 2 prøvet at poste udefra uden problemer. Jeg
har også prøvet at poste med den www-news-ting der ligger på samme maskine
som noffle. Heller ingen problemer.

Mystisk. Men hvis det er det eneste problem, og jeg er den eneste der HAR
problemet, så er det vel lige meget... :)

Mvh.

Niels Andersen