ULOVLIGE garn Ljushagen Helgenæs
Fra : René Petersen

Dato : 18-10-02 20:28

Hej Gruppe

>Til orientering til alle interesserede.<

>Jeg oplevede desværre noget kedeligt i onsdags - jeg gik og fiskede fra
kysten lige nord for Ljushagen, her fik jeg kontakt med en pæn stor
havørred - men som så ofte før vandt ørreden (det har jeg det helt fint
med).<

>Klokken var blevet mange og det var mørkt så jeg begyndte at gå imod
Ljushagen - SÅ var det at jeg hørte motorstøj, det skulle det vise sig at
være en lille traktorgræsslåmaskine som kom kørende ned mod stranden. Jeg
gik op på bakken for at se hvad der var gang i, og her stod maskinen så med
en stor fiskekasse med bundgarn - men ingen personer var synlige (det var
noget mystisk). Så jeg besluttede mig for at vende tilbage til stedet næste
morgen.<

>Jeg parkerede bilen på P-pladsen og solen var ikke stået op endnu, jeg
begyndte at gå ned imod Ljushagen - SÅ hørte jeg igen den velkendte motorlyd
fra om aftenen, og da jeg kommer ned imod stranden lige ud for Helgenæshus,
ser jeg en voksen mand i færd med at trække garn op fra land. Jeg tog en
hurtig beslutning og ville konfrontere ham med hans ugerning, jeg gik i rask
tempo i mod ham - og da han opdager mig får han pludseligt travlt<
>"Det er ulovligt" råber jeg, han reagerer noget agressivt og går truende i
mod mig, jeg overvejer at trække mig tilbage, MEN ud af øjenkrogen ser jeg
at han har landet ikke færre end 4 havørreder - hvoraf den ene var på 6-8 kg
og 2 på omkring de 4 kg og så en kilofisk - SÅ blev jeg sgu rasende og sagde
til ham at jeg ville melde ham til kontrollen - hvorefter han "tilbyder" at
vi skal dele hans fisk. (som jeg selvfølgelig takkede nej til). Sådan en
idiot.
Jeg kunne desværre ikke få ham til at sige hans navn - men efter hvad jeg
har hørt bor han i Nordjylland og kommer fra Århus området og bor
weekender/ferier på hans fødegård i området. (det bliver immervæk til mange
ulovligt fangede fisk).

Håber at andre vil tage affære hvis de oplever noget lignende - kun ved
fælles hjælp kan vi stoppe ulovligheder.

PS: Jeg har ikke det mindste i mod garnfiskere, bare de følger de gældende
regler for dette fiskeri.

MVH
René

Fra : Henrik Leth

Dato : 19-10-02 08:28

Hej Rene
Din oplevelse er desværre ikke usædvanlig. Jeg har selv oplevet ulovlig
garnsætning direkte fra stranden og kan anbefale følgende:

1. Fotografer kriminaliteten

2. Noter alle detaljer. Husk også evt bilnummer

3. Gør om muligt den kriminelle opmærksom på den ulovlige handling

4. Ring (gerne fra åstedet) og mail til fiskerikontrollen. Billeder kan
vedlægges

5. Kontakt evt det lokale politi

6. Er der tale om umærkede garn har du ret/pligt til at definerer disse
som hittegods. Træk dem op på stranden og anmeld fundet til politiet

7. Mangfoldiggør dine oplevelser til inspiration for andre

***

Henrik Leth
http://home4.inet.tele.dk/leth

Fra : Alex Linaa

Dato : 19-10-02 10:12

"Henrik Leth" <henrik_leth@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 3. Gør om muligt den kriminelle opmærksom på den ulovlige handling
> 4. Ring (gerne fra åstedet) og mail til fiskerikontrollen. Billeder kan

Jeg kan fuldt ud tilslutte mig disse punkter. Det er den eneste vej til at
komme ulovlige garn til livs, og at finde ud af om det faktisk drejer sig om
ulovlige garn, eller en lovlig ruse.

> 6. Er der tale om umærkede garn har du ret/pligt til at definerer disse
> som hittegods. Træk dem op på stranden og anmeld fundet til politiet

Et garn der er forankret i en sten eller en bøje kan ALDRIG være hittegods.
Hvis du hiver et sådant garn op gør du dig skyldig i simpelt tyveri, eller i
bedste fald hærværk. Kun et frit drivende garn kan betragtes som hittegods.
(Udtalt af min lokale politimester).
Så lad, hvor svært det end kan være, skidtet stå, i stedet for at begive dig
ned på samme moralske platform som ham der satte garnet.

> 7. Mangfoldiggør dine oplevelser til inspiration for andre

Se det var en fed ide. Hvis nogen kan få taget billeder af ulovlige
garnfiskere midt i deres udåd, lægger jeg gerne serverplads til en
hjemmeside der hænger dem ud til offentlig spot og spe. Men vi skal godt nok
være forsigtige med ikke at offentligøre det samme som det fjols der stod
med en lovlig ruse.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : vm acoustics

Dato : 20-10-02 10:35

"Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> skrev i en meddelelse
> [...]

dig
> ned på samme moralske platform som ham der satte garnet.

i foråret var jeg på Samsø, hvor jeg under vadefiskeri blev viklet ind i et
"usynligt" nedgarn. Jeg tog det op, selv om det var befæstiget til en
metalklump på stranden. Jeg blev mildt sagt meget ophidset, da det kan være
decideret livsfarligt at blive viklet ind i garnet hvis man derefter
falder - selv om der måske kun er en meter dybt, især hvis det er mørkt og
man er alene. Jeg tænkte i hvert fald ikke på om det var hittegods eller ej.
Det vigtigste var at fjerne garnet så der ikke var andre, der risikerede det
samme. Hvis jeg ser et nedgarn ligge helt ind til vandkanten, vil jeg til
hver en tid tage det op af sikkerhedsmæssige årsager, ligesom jeg ville
fjerne f.eks. en cykel, der er smidt ude på vejbanen.

mvh
Lars Matthiessen

P.S. der var en død ørred samt en levende rødspætte i garnet, de blev begge
sat ud igen.

Fra : Alex Linaa

Dato : 19-10-02 10:03

"René Petersen" <repeter@petersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

<klip>
> Jeg gik op på bakken for at se hvad der var gang i, og her stod maskinen
> så med en stor fiskekasse med bundgarn - men ingen personer var synlige
</klip>

Jeg går ud fra du mener nedgarn, for bundgarn er fuldt lovlige at sætte
direkte fra land.

vh
Alex

Fra : René Petersen

Dato : 19-10-02 14:13

Du har ret Alex - det drejer sig om garn som buer som et U når de bliver
lagt ud, så der må være tale om nedgarn.
PS: jeg har ellers intet imod garnfiskere - bare de overholder gældende
regler.
..

Fra : Alex Linaa

Dato : 19-10-02 17:25

> Du har ret Alex - det drejer sig om garn som buer som et U når de bliver
> lagt ud, så der må være tale om nedgarn.

Bundgarn er fæstnet til pæle, hvorimod nedgarn har flydere. Så det er givet
nedgarn du har set.

> PS: jeg har ellers intet imod garnfiskere - bare de overholder gældende
> regler.

Jeg kan kun erklære mig fuldstændig enig.
Jeg har blot lidt svært ved at acceptere når nogle argumenterer for, at den
ene ulovlighed retfærdiggør den anden, og når der kommer et hævnmotiv fulgt
af hærværk ind i billedet over for de ulovlige garn.
Vi skal jo heller ikke ret langt tilbage før det var lystfiskere der drev
rovfiskeri i Århus Havn, så det jeg argumenterer for er en lidt mere
ballanceret holdning når det gælder garnfiskere i almindelighed over for
lystfiskere.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : enrico

Dato : 19-10-02 10:51

Og til alle os superamatører, der ikke beskæftiger os med garn:

Hvordan er reglerne? Hvor står de at læsee? Hvad er lovligt og hvad
er ulovligt?

-enrico

On Fri, 18 Oct 2002 21:27:35 +0200, "René Petersen"

Fra : Anders & Berit

Dato : 19-10-02 21:00

Gå ind på denne hjemmeside: http://www.retsinfo.dk/

Klik på Pegasus ikonet og søg efter:

BEK nr 990 af 14/12/1999 (Gældende)

Bekendtgørelse om rekreativt fiskeri i salt- og ferskvand samt
redskabsfiskeri mv. i ferskvand

Mvh
Anders

Fra : Henrik Leth

Dato : 19-10-02 11:31

@nospam@a@linaa.com skriver:
> [...]
>dig
>ned på samme moralske platform som ham der satte garnet.

Jeg har flere gange løbet risikoen og efterfølgende foretaget en
anmeldelse - når garnet ikke er afmærket kan det være vanskeligt at se om
det er tøjret til sten eller andet. Typisk er du jo nærmest ved at falde
over garnet og kan ikke umiddelbart afgøre en eventuel befæstigelse!

> [...]
>nok
>være forsigtige med ikke at offentligøre det samme som det fjols der stod

***
Henrik Leth
http://home4.inet.tele.dk/leth
***
Metal Randers
Lucernevej 77
8900 Randers
www.metal-randers.dk
tlf.: +45 21 26 42 16
fax.: +45 86 40 16 89

Fra : Alex Linaa

Dato : 19-10-02 17:19

> [...]
> det er tøjret til sten eller andet. Typisk er du jo nærmest ved at falde
> over garnet og kan ikke umiddelbart afgøre en eventuel befæstigelse!

Jeg tror ikke jeg orker denne diskussion igen Henrik. Vi kender efterhånden
hinandens standpunkter, og jeg køber stadig ikke berettigelsen af
ulovligheder, bare det ikke bliver opdaget, eller ved at spille uvidende.
Det er jo netop denne argumentation som de ulovlige garnfiskere bruger.

/Alex

Fra : Henric

Dato : 21-10-02 15:52

Jag bugar för ditt kurrage!!!
Mvh Henric (www.telescopesoftware.se/nonet/ - även danskar är hjärtligt
välkomna

Fra : fisken

Dato : 22-10-02 08:29

hej

Fra : Per Andersen

Dato : 24-10-02 13:39

husk altid at have et kamera med - det virker