"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:qlt7ruokta45q071a3h0tpshb2hrfpmn7t@4ax.com...
> Nej, hvad betyder Søren Kierkegaard - det er jo bare et navn, ikke? Det
gælder
> bare om at sige navnet, så har man ret, med mindre den anden kan sige et
> større navn? Og eftersom Jesus tager forrang for Kierkegaard - selv når
han
> fejllæses - så vinder han. Er det ikke sådan, det virker?
>
> Folkekirken har forsvindende lidt med den oprindelige kristendom at gøre,
> hvilket Kierkegaard så malende beskrev:
>
> "I det nye Testamente fremstiller Verdens Frelser, vor Herre Jesus
Christus
> Sagen saaledes: Veien, som fører til Livet, er trang, Porten snever - Faae
de
> som finde den
> - - nu derimod er, for blot at blive ved Danmark, vi Alle Christne, Veien
saa
> bred som vel mulig, den bredeste i Danmark, da det er den vi alle gaae ad,
> derhos i alle Maader beqvem, comfortabel, og Porten saa viid som det er
> muligt, videre kan jo dog en Port ikke være end den gjennem hvilken Alle
gaae
> en masse: ergo er det nye Testamente ikke mere Sandhed."
> Fra Øieblikket nr. 2
<klip>
> Venlig hilsen,
> Rasmus Underbjerg Pinnerup
> --
> "En smule filosofi gør en mand til ateist,
> men fordybelse i filosofi fører frem til religion."
> - Sir Francis Bacon
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det sidste glæder mig usigeligt på dine vegne.
Til jøderne siges at vejen er trang- vi tænker på fortsættelsen om at "Jeg
er vejen..." Igennem denne ene person går den .
Således en trang vej for jøderne.
Betænk nu at jøde-FOLKET var Guds folk eller nation.
Med hele folket indgik Gud sin pagt.
Som en pendant til dette indgår Gud en pagt med hele det kristne folk.
Ligesom hos jøderne, hvor de ikke alle var lige hellige, således også hos de
kristne.
Kirkegård mener ikke at de var kristne nok! Han som selv blev latteliggjort
af folket latterliggør nu dem tilbage.Øv! Bøv! De er ikke kristne nok!
Heller ikke deres præster!
Man kan grine over Kirkegårds udtalelse og sige at han har ret, vi er ikke
kristne nok! Men kvotaten for den kristne er ikke at optjene frelse ved at
være kristen nok.
Er han aldrig så usikker på sit eget værd, så vil tilliden til Jesu
frelsesgerning redde ham.
Var Kirkegård en særlig god kristen? Mente han det om sig selv? I så fald
må det være teologisk ordekvilibrisme som er målestokken for kristendommens
temperatur.
Hvad mener du?
Hilsen
Jens