Hvor godt fanger ruser i en å ? :-(
Fra : Jan

Dato : 18-10-02 11:58

Jeg er forarget ! Jeg har opdaget, at "nogen" har sat flere ruser ud i
min gode gamle barndomså, som jeg var "hjemme" og fiske i forleden.

Ruserne stod (ulovligt) skråt/tværs over åen.

Her har jeg i årevis genudsat adskillige ørreder, hvorfor jeg er forarget
over at nogen nu skal "rippe" åen for fisk, bare ved at sætte ruser ud.

MEN måske behøves jeg slet ikke være så nervøs, for spørgsmålet er hvor godt
de fanger. Er der nogen der har erfaring med/viden om, hvor mange ørreder
der egentlig går i sådan nogle ruser (altså når ruserne er sat ud i en å) ?

Åen er i snit 3,5 meter bred - og mellem ½ til 1 meter dyb. Der fanges både
havørreder og bækørreder i åen.

Mange hilsner fra Jan

Fra : 7C

Dato : 18-10-02 14:25

Jeg ved ikke hvor godt de fanger ørreder, men jeg ved godt hvad jeg havde
gjort ved en ulovlig ruse...

Jeg kan ikke helt udelukke, at jeg før har "testet" min kniv's skarphed på
ulovlige net.

Vh.
Søren
Silkeborg

?

Fra : Erik Munck

Dato : 18-10-02 15:57

Tak for kaffe.

Muncken

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 18-10-02 17:48

Så må vi sandelig håbe, du er bedre til at kende forskel på garn og ruser,
end det fjols der pralede af sine bedrifter på Lystfiskerforum. Med foto og
det hele stillede han op til hyldest for at have kontrolleret og fumlet med
et "ulovligt garn" ved Hundested. Billedet viser tydeligt, at han er i gang
med at rive i en ruse, som gerne må stå så tæt på land.

Johan Gadegaard

Fra : Alex Linaa

Dato : 18-10-02 23:33

"7C" <speax@speax.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke helt udelukke, at jeg før har "testet" min kniv's skarphed på
> ulovlige net.

Ja det siger jo mere om dig, end om ham der satte garnet!
Tester du også lige din kniv i lakken på en ulovligt parkeret bil?

/Alex

Fra : 7C

Dato : 19-10-02 21:54

De net jeg har "justeret" er net jeg har haft i skruen på min båd og et
enkelt umarkeret net jeg var på vej til at dykke ind i da vi var på
undervandsjagt ud for Hanstholm. Den sidste er direkte livsfarlig.

Hvad angår ridserne i din bil, så lad være med at lade din kone sætte sig
bag rattet.

Vh.
Søren

Fra : Alex Linaa

Dato : 19-10-02 22:36

> De net jeg har "justeret" er net jeg har haft i skruen på min båd og et
> enkelt umarkeret net jeg var på vej til at dykke ind i da vi var på
> undervandsjagt ud for Hanstholm. Den sidste er direkte livsfarlig.

Øhhh...man kan da ikke se mærkerne på et garn når man dykker, de sidder over
vandet hvis de er der!!!

/Alex

Fra : 7C

Dato : 22-10-02 12:23

Et net skal stå 100 m fra land. De net jeg har sejlet ind i ligger fra land
og ud til pælene. Pælene er der bare for et syns skyld.
Der er ikke tvivl om hvor vidt det er et ulovligt net eller ej.

Jeg kunne aldrig drømme om at skade et lovligt net.

Fra : Henric

Dato : 24-10-02 16:39

> Ja det siger jo mere om dig, end om ham der satte garnet!
> Tester du også lige din kniv i lakken på en ulovligt parkeret bil?

Detta handlar ju om civil olydnad... Har Greanpeace fel när dom hindrar en
(laglig) båt från att transportera kemiskt avfall till ett U-land? Är det
fel att Svenskar agerar mänskliga sköldar för att hindra Israel från att
invadera Gaza?
Eller är det endast civil olydnad i stor skala som är ok?
Den som tror att det räcker med att "lita på lagarna" är enligt min mening
naiv. Det tar tid att ändra lagar och dessa är oftast ett resultat av
marknadsekonomin som är brutalt enkelriktad i sin hänsyn.
MEN man ska naturligtvis ta sig en funderare om man arbetar mot "sin sak"
när man idkar civil olydnad. Tex Militanta veganer kan i mitt tycke agera
lika modigt som ideolgiskt motproduktivt när dom bränner upp slaktbilen för
byns slaktare.

Jag vet ett annat tillfälle där en bekant skar itu en ryssja full med småål
som höll på att ätas upp levande av krabbor. Personens vetskap om den
katastrofala situationen för ålen i Sverige tilsammans med det uppenbara
föraktet i att lägga i en ryssja utan att tömma denna regelbundet fick
vederbörande att i ilska skära upp ryssjan och rädda de ålar som kunde
räddas. Nu fiskar ryssjan inte mer, hur glömd den än må vara.
Civil olydnad är lika lite dumhet, som laglighet är feghet - bara man gör
det med eftertanke och vågar stå för sina handlingar.
Mvh Henric (http://jump.to/nonet)

Fra : Alex Linaa

Dato : 24-10-02 21:15

"Henric" <henric@nopsam_telescopesoftware.se> skrev i en meddelelse

<klip>
> Detta handlar ju om civil olydnad...
</klip>

Der er for mig at se STOR forskel mellem civil ulydighed, og simpelt
hærværk.
Skulle Greenpeace skyde torpedoer mod kemikalieskibe, eller skulle
aktivister skyde mod dækkene på Israelske lastvogne? Det ville være den
rette analogi her.

> [...]
> fel att Svenskar agerar mänskliga sköldar för att hindra Israel från att

Begge dele er IMO lige tåbelige, men den diskussion hører hjemme i
FUT til news:dk.politik

/Alex

Fra : Michael

Dato : 18-10-02 21:23

Mon ikke der er en fifty fifty chance for at større ørreder går fri.. men
godt det samme de mindre ryger vel med stor sandsynlighed i da det vel
vrimler med småkryb og kravl i sådan en ruse? men els er det vel stort set
kun bundfisk der går i.. kommer vel os an på hvor stor passage der er
ovenover og til siderne under feks brinkerne.. men står de ulovligt så pas
på du ikke får hevet dem op og ødelagt dem helt så de er ubrugelige....
fiskerikontrollen ka du godt glemme alt om de har ikke tid til en lille ruse
i en å når der står adskillige km ulovligt garn på kysten.. men husk
selvtægt ka straffes hvis det els blir opdaget.. =)

Fra : Alex Linaa

Dato : 18-10-02 23:36

> [...]

> der egentlig går i sådan nogle ruser (altså når ruserne er sat ud i en å)

Jeg har i "min" lille å sameksisteret med ruser i snart mange år, og jeg har
aldrig alle de gange jeg har set ejeren tømme ruserne, set andet end ål og
småkravl.
Jeg tror ikke du behøver frygte ørrederne går i rusen, specielt ikke hvis
rusen er forsynet med odderrist, som alle de ruser jeg har set i de senere
år.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Anne Bordum & Jesper~

Dato : 18-10-02 23:55

Jeg kendte engang nogle bonderøve, der havde stirret sig tossede på
ørrederne i en lille å, hvor jeg fisker meget. Så fandt de nogle ruser på
høloftet og nu skulle ørrederne eddermaneme fanges (og der var mange). De
lavede aftaler med halvdelen af landsbyen om at aftage (vist gratis) de
mange fisk. Så skulle slaget stå. Å'en blev spærret med ruser i flere
nætter - det gav ingenting. Men der var jo masser af ørreder, så et nyt
forsøg blev gjort: åen spærret med ruser og 3 mand i waders med en ruse
imellem sig til at jage ørrederne ind i de faste ruser. Resultat: BAR RØV !
Idag fortæller de om det som en sjov historie. Jeg synes bare, de får
udstillet deres egen mangel på normer og begavelse.
Anyway, jeg tror ikke, du skal være så nervøs. Ruser er ikke særligt gode
til at fange ørreder i. De går nok også mere efter ål. Jeg synes, det er
over kanten at ødelægge ruserne. Tag dem op og læg dem pænt på bredden. Det
kan du så evt. gøre 3 gange og så indlevér dem på politistationen sammen med
en anmeldelse. Evt. kunne du jo finde ud af, hvem ejeren er - det er nok
ikke så svært - og så høfligt spørge vedkommende, hvad fanden han bilder sig
ind.

Jesper

Fra : Jan

Dato : 19-10-02 10:22

I skal ha' tak for jeres svar.

Jeg kan nok ikke nænne ligefrem at snitte ruserne op, men jeg vil da nu
overveje at lægge dem pænt op på bredden, med en rød sløjfe omkring

Mvh Jan

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 19-10-02 10:38

Med fare for at blive kaldt grimme ting må jeg indrømme at jeg har en slet
fortid som garnfisker. Da jeg var 14 - 15 år, og alle de andre fik knallert,
fik jeg i stedet en 13" jolle. Fra de lokale fiskere arvede jeg kasserede
garn og et par kasteruser som jeg fik en del tid til at gå med om sommeren.
Den gang for 25 år siden var det, selv blandt lystfiskere ikke " kriminelt",
der var vel færre fiskere og flere fisk. Nå, det jeg ville fortælle var, at
jeg aldrig fik en eneste ørred i garnene, men een af de største torsk jeg
nogensinde har fanget gik i en kasteruse jeg havde vadet ud i alm.
gummistøvler ved ebbe. I SOMMERFERIEN!! Lidt over 12 kg. Den var kvalt i den
mellemste kalv i rusen. Om det samme kunne ske med en ørred ved jeg ikke,
men fiskerne tager da en del i bundgarn, så ørreden følger vel også raden
hvis den vil forbi.
MVH Niels

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 19-10-02 20:24

[...]

Dette er andet forsøg, enten virker TDC ringere end sædvanligt, eller også
åd "Re-Sv spøgelset" første indlæg.

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 20-10-02 18:48

Ups. Det var TDC`s news-server. Prøvede lige en anden server og nu ka jeg
pludselig se begge mine indlæg.
Beklager.
MVH Niels

Fra : Alex Linaa

Dato : 19-10-02 10:14

> [...]
> min gode gamle barndomså, som jeg var "hjemme" og fiske i forleden.
>
> Ruserne stod (ulovligt) skråt/tværs over åen.

Hvor meget af åen var de sat over?
En ruse må faktisk dække halvdelen af åen, uden at være ulovlig (eller også
var det 1/3, ret mig hvis der er nogen der har den eksakte lovtekst)

vh
Alex Linaa

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 19-10-02 10:34

Hej Alex

> Hvor meget af åen var de sat over?
> En ruse må faktisk dække halvdelen af åen, uden at være ulovlig (eller
også
> var det 1/3, ret mig hvis der er nogen der har den eksakte lovtekst)

Det korrekte er 1/3 af åen, og eventuelle arme på rusen skal vende opstrøms,
ligesom der skal være stoprist/-garn i rusens åbning. Er stopgarnet lovlit,
vil havørreder over ca. 2 kg ikke kunne komme igennem.

Reglerne er beskrevet på side 11 i denne pjece
http://www.fd.dk/info/sjle3/lyst_og_fritid2000.pdf - pjecen er fra 2000, men
reglerne er ikke ændret (i hvert fald ikke på dette område)

Steen

Fra : Alex Linaa

Dato : 19-10-02 10:53

"Steen Lindkvist Nielsen" <slindkvi@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
lovlit,
> vil havørreder over ca. 2 kg ikke kunne komme igennem.

Tak for det Steen.
Man kan altid regne med dig, når det gælder fakta om stort set alt der har
med fisk at gøre

vh
Alex