IBM 330'er opgradering af processor
Fra : ....

Dato : 17-10-02 17:30

Hej NG

Jeg er noget i tvivl om, jeg kan opgraderer mine 2 stk. 266 mhz Pentium Slot
1 processorer, til noget hurtigere.
De er monteret i et dual system, i en IBM 330 PC Server, og netop det system
kører med nogen specielle VRM moduler.

Nu er jeg lidt i tvivl om hvad de VRM modulers egentlige funktion er, men er
det muligt at opgraderer til en hvilken som helst Slot 1 processor, eller
skal jeg holde mig inden for et specielt spændingsområde.
Jeg kan i øvrigt ikke finde spændingen på netop mine
processorer.......................... ?

Mvh
Thomas

Fra : Peter Pan

Dato : 17-10-02 21:36

"...." <nykoebingvej@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
Slot
> 1 processorer, til noget hurtigere.
> Jeg kan i øvrigt ikke finde spændingen på netop mine

Pentium2 fåes i 3 forskellige versioner:
233-300 MHz - Klamath - bruger 2,8 volt - 66 MHz FSB
300-333 MHz - Dechutes - bruger 2,0 volt - 66 MHz FSB
350-450 MHz - Dechutes - bruger 2,0 volt - 100 MHz FSB

Dit nuværende bundkort kan sandsynligvis ikke klare 100 MHz FSB, og så er
spørgsmålet bare om du kan køre 2,0 volt og komme op på 333 MHz eller om du
ikke kommer højere end 300.

Jeg vil forslå du kigger lidt på IBM's support hjemmeside og checker deres
Parts information for din server. Der står p/n på forskellige options,
herunder også processor opgraderinger.

Mvh
Anders

Fra : ....

Dato : 18-10-02 13:20

> [...]
>
> Jeg vil forslå du kigger lidt på IBM's support hjemmeside og checker deres
> Parts information for din server. Der står p/n på forskellige options,

Hej

Det var tungt at finde den online dokumentation, men jeg tror det lykkedes.

Så vidt jeg kan se, så kan jeg opgraderer til 333 MHz, med en "IBM"
processor.
Det vil vel sige at de processorer jeg har, er 266 MHz, 2,0 volt, FSB 66
MHz.
Så vidt jeg kan se, så sættes kan man sætte FSB ved hjælp af jumpere, men
der er kun beskrevet "default" 66 MHz. Og jeg kan ikke ummidelbart se om den
anden hastighed er 100 MHz. Lidt træls.............
Vil en Pentium processor, som er beregnet til 100 MHz FSB, kunne virke på et
board med 66 MHz ? Eller vil den beholde sin 100 MHz og dermed sandsynligvis
svide rammodulerne af ?

Mvh
Thomas

Fra : Peter Pan

Dato : 18-10-02 19:27

> Det var tungt at finde den online dokumentation, men jeg tror det
lykkedes.

Så bruger du ikke deres side rigtigt! Det er nemt hvis du bare har type
nummeret. (f.eks 8640-xxx)

> Så vidt jeg kan se, så kan jeg opgraderer til 333 MHz, med en "IBM"
> processor.
> Det vil vel sige at de processorer jeg har, er 266 MHz, 2,0 volt, FSB 66
> MHz.
Nej. Det kan sagtens være at bundkoret både kan køre 2,0 og 2,8 volt. Og da
en 266 MHz P2'er kun findes i 2,8 volt versionen har du nok ikke en 2,0 volt
version....

> [...]
den
> anden hastighed er 100 MHz. Lidt træls.............

Ja.....Men tag et kig på chipsættet på bundkoret. (En stor kvadratisk
lakrids, sandsynligvis placeret tæt ved cpu-soklerne og ram soklerne) Hvis
det er et Intel 8244xXX. Hvor XX er FX eller LX kan du kun køre 66 MHz
bushastighed. Er det BX eller GX kan du både køre 66 og 100.

> [...]
et
> board med 66 MHz ? Eller vil den beholde sin 100 MHz og dermed

Den vil kunne virke hvis bios'en understøtter kernen. Men gangefaktoren er
låst fast. Så hvis du sætter en 450 MHz Pentium2 processor i, og dit
bundkort kun kan køre 66 MHz FSB, vil den køre 4,5*66= 300 MHz. Og rammen
vil stadig køre 66 MHz.

Hvis du skriver type nummeret (sikkert 8640-xxx eller 8639-xxx) på serveren
her i gruppen, vil det være 600 gange nemmere at hjælpe konkret...

Mvh
Anders

Fra : ....

Dato : 18-10-02 21:16

Peter Pan <.@anders.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aopji5$f19$1@sunsite.dk...
> [...]

serveren
> her i gruppen, vil det være 600 gange nemmere at hjælpe konkret...

Hej igen Anders.

Det er en FX-bios.
Det er en 330'er 8640 PBO maskine.

Jeg kom så lagt i dokumentationen, at jeg fandt ud af at det må være en 2,0
volt. Med det du skriver, så er opgaven "bare" at finde 2 slot 1
processorer, der kan køre 2,0 volt, og så hurtige som muligt. ( jeg har set
dem på 500 mhz )
Det vil så give 5 x 66 = 330 mhz.

Mvh
Thomas

Fra : ....

Dato : 18-10-02 21:29

..... <nykoebingvej@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aopqpr$c0p$1@sunsite.dk...

> [...]
> volt. Med det du skriver, så er opgaven "bare" at finde 2 slot 1
> processorer, der kan køre 2,0 volt, og så hurtige som muligt. ( jeg har

Glemte lige............
Du skriver 2.8 volt ?
Er du sikker på det ? Hvis det er rigtigt, så er det jo helt
umuligt............

Mvh
Thomas

Fra : Peter Pan

Dato : 19-10-02 12:15

> [...]

Det er et Intel 440FX chipset, ikke bios!. Det chipset blev introduceret
sammen med Pentium Pro processoren. Det kan kun køre 60 og 66 MHz på FSB'en.

> 2,0
> set

Den hurtigste Pentium2 processor er på 450 MHz. Alt over 450 MHz er
Pentium3. Og hvis du vælger en Pentium3 risikere du at enten Bios'en brokker
sig over den mangler mikrokode til processorene, med dertil hørende risici
for ustabilitet. Eller også risikere du at den overhovedet ikke vil starte
op. Du kan også være heldig at det bare køre.
Pentium3 fåes op til 550 MHz som 2,0 volts processor.
Den Pentium2 med største gangefaktor er 333 MHz versionen som kører 5x.
Så at tage risikoen med Pentium3 for at få de sidste 33 MHz er nok dumt.

> Glemte lige............
> Du skriver 2.8 volt ?
> Er du sikker på det ? Hvis det er rigtigt, så er det jo helt
> umuligt............

Da Intel introducerede Pentium2 havde de informeret producenterne om at
deres næste Pentium2 vil køre ved 2,0 volt. Derfor er langt de fleste
bundkort lavet til at kunne klare både 2,8 og 2,0 volt. Men det gælder
desværre ikke alle.
Hvis du vil være helt sikker på hvor mange volt din nuværende processor
bruger, så kig her:
<http://processorfinder.intel.com/scripts/list.asp?ProcFam=47&CorSpd=ALL&Sys
BusSpd=ALL&PkgType=ALL>

Du skal bare bruge Sspec nummeret på processoren, som du finder ovenpå selve
processoren.

Mvh
Anders

Fra : ....

Dato : 19-10-02 13:26

Peter Pan <.@anders.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aorejr$cqr$1@sunsite.dk...
> [...]
> BusSpd=ALL&PkgType=ALL>
>
> Du skal bare bruge Sspec nummeret på processoren, som du finder ovenpå

Hej igen.

SL 269 er nummeret, så det ER en 2.8 volt.
Så der er nok ikke meget at gøre hvis jeg vil opgraderer. Den hurtigste
processor jeg kan finde med 2.8 volt, er en 300 MHz, og det er jo ikke noget
at snakke om.
Hvis jeg skal opgraderer, vil jeg op omkring dobbelt hastighed, og det lader
sig ikke gøre.
Jeg har spekuleret i at anvende en adapter, slot1 til socket 370. Men når
chippen ikke er understøttet til Pentium 3, så vil det højest sandsynligt
ikke virke, eller være ustabilt.
Systemet er meget stabilt, som det er nu, og jeg vil ikke give køb på
stabiliteten fremfor hastigheden.

Nå, jeg takker for hjælpen, det var lærerigt

Mvh
Thomas

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 19-10-02 15:14

Må jeg henlede din opmærksomhed på:

http://www.upgrade123.com/html/PL-iP3T.php

Med denne slotkets er det muligt at sætte en 1,4 GHz Tualatin i dit
Motherboard
(selvom det kun er et FX board med 66 MHz FSB)
Du vil dog kun opnå en clockfrekvens på 14x66 men det er jo trods alt 924
MHz.
Og med hensyn til spænding, så kan denne slotkets tilsluttes ekstern strøm
så det skulle heller ikke være noget problem.

Og med en PIII Tualatin får du glæden af 512 KB Cache hvilket udretter
mirakler i en dual server, da belastningen på den langsomme RAM igennem 66
MHz-bussen ikke bruges så meget.

Læs især deres FAQ.

Rune

Fra : ....