Mogens Frohn-Nielsen
Fra : Svend Pedersen

Dato : 17-10-02 11:03

Jeg var til foredrag i går med ham skipperen, der i sin tid blev skoset for
at udøve korporlig afstraffelse.

Han er et fremragende menneske, en stor mand med et stort hjerte og en
afgrundsdyb respekt for de skæbner, som socialdemokrater nedladende kalder
"de svage". De er ikke en kæft svage, de har svært ved visse ting, de har
haft nogle elendige forældre, og så er der kun meget få, der tænker på deres
vel. "Vi har nu uddannet så mange problemløsere i dette samfund, at vi kan
være evigt forvissede om, at problemerne netop ikke vil blive løst," sagde
skipper blandt andet, og henviste til, at hans hvalpe var opgivet af skolen
(her fristes jeg til at vrænge "enhedsskolen") og af det sociale system. Men
de blev sat på "ret køl" ved mødet med faste rammer og sund fornuft.

En enkelt af 'hvalpene' skammede han sig lidt over. Han var endt i noget
rigtigt snavs efterfølgende, han var nemlig blevet advokat, men ellers var
det gået dem godt. Af 700 'hvalpe' var de 11 døde, og de 42 røget tilbage i
snavset. Resten var blevet sat ordentligt i vej (regn selv på succesraten,
den er under 100, så det burde rent åndeligt være indenfor rækkevidde), selv
om det autoriserede system af uddannede cand.pæd.'er, cand.psych.'er osv osv
osv havde opgivet dem.

Til sagen:

Mogens Frohn-Nielsen fortalte, at for ti år siden kunne han ikke vise sig på
et lærerseminarium uden at blive 'slået ihjel'. Således er det ikke længere.
Faktisk er de kommende lærerårgange nogle af hans bedste lyttere, og det er
de foredrag, der giver ham den bedste dialog.

Jeg nævner det, for jeg beskyldes i dette åndløse forum så ofte for at
tilsvine folkeskolen og lærerne, at jeg skal benytte enhver lejlighed til at
afkræfte denne fordom. Skipperens foredrag opmuntrede mig lidt, og Frank
Dahlgaard skrev for nylig i Berlingske, at han undertiden inviteres indenfor
på lærerseminarierne til foredrag og debat.

Måske kommende generationer af folkeskolelærere er åbne for en gensidigt
udviklende dialog? Jeg håber det.

Svend P

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 17-10-02 17:13

"Svend Pedersen" <sv.pedersen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg var til foredrag i går med ham skipperen, der i sin tid blev
skoset for
> at udøve korporlig afstraffelse.

med rette!

> [...]
system. Men
> de blev sat på "ret køl" ved mødet med faste rammer og sund fornuft.

Enhedsskolen har ikke eksisteret før 1993 - og så naturligvis i din
fantasi!

> [...]
var
> det gået dem godt. Af 700 'hvalpe' var de 11 døde, og de 42 røget

42 røget tilbage i snavset? Tænk, virkelig -jeg troede ellers at han
havde fundet de vises sten?

> [...]
rækkevidde), selv
> om det autoriserede system af uddannede cand.pæd.'er, cand.psych.'er

Ja, det er jo den åbne påstand - vi har det jo kun fra Frohn selv.

> [...]
det er
> de foredrag, der giver ham den bedste dialog.

Åh, ja - en klovn vil man jo altid lytte til. Man har såmænd også haft
andre kontroversielle folk på semiarierne - f.eks. Tvind-folkene - de
hævder jo også at de har hjulpet elever, der var "opgivet af
folkeskolen" -

> [...]
indenfor
> på lærerseminarierne til foredrag og debat.

Frank Dahlgård? Nåeh, ja - ham der blev jordet eftertrykkeligt af en af
de forkætrede forskere på DPU? og så var det blot en "simpel pædagog".
Ja, hvis du tager ham til indtægt for dine opfattelser (altså Dahlgaard)
så forstår jeg såmænd godt dine synspunkter - han blev vist smidt ud af
de konservative - han var også for skrap kost for dem.

> Måske kommende generationer af folkeskolelærere er åbne for en
gensidigt
> udviklende dialog? Jeg håber det.

Alle skolelærere er åbne for dialog, men nogle af typer som dig er jo
hinsides pædagogisk rækkevidde.
Men det er vældig interessant at du finder Frohn en god mand - når man
så skoser dig for evt. at ville indføre pryglestraffen i folkeskolen
igen, så får synspunktet da ´vældig næring med dit indlæg - man forstår
hvorfor man får den mistanke.

og jeg mangler stadig dokumentation for dine udfald mod folkeskolen og
lærerne -men det vil du som sædvanlig stadig ikke give.

Arne H.Wilstrup