refresh af layer
Fra : Thass

Dato : 17-10-02 10:09

Hej NG

Jeg er ved at forsøge lave en chat.
i den forbindelse har jeg brug for en kontinuerlig opdatering af det layer,
hvor chatten foregår.
Men er ikke interesseret i at ALLE layers på siden refreshes.

en Beta test kan ses på http://www.spetsnaz.dk/chat.asp der kan det ses hvad
jeg mener, da formen hvor det man vil skrive også bliver refreshet. Og
dermed flushet for info, før man når at submitte.

håber det er den rigtige NG og at det jeg skriver er til at forstå

/Thass

Fra : Hintzmann

Dato : 18-10-02 07:50

"Thass" <Thassman@jubiipost.dk> wrote in message
> [...]
layer,
> hvor chatten foregår.
> Men er ikke interesseret i at ALLE layers på siden refreshes.

Du kan benytte mhaRemoteServer til dynamisk at inkludere en JS-file som er
genereret på serversiden (ASP/PHP). Du henter så JS-filen med de nye
chat-beskeder efter et givent interval.

http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/mhaRemoteServer/readme.html

OBS. mhaRemoteServer kan bruges af browsere som understøtter DOM'en, dvs.
MSIE5+ og Mozilla/Netscape6+.

Hintzmann

Fra : Thassman

Dato : 18-10-02 17:23

> [...]
>
> OBS. mhaRemoteServer kan bruges af browsere som understøtter DOM'en, dvs.

Hmm nu har jeg læst det link igennem, mindst 10 gange.
Jeg kan simpelthen ikke se hvordan jeg skal implementere det i praksis. Jeg
har nemlig aldrig arbejdet med javascript før. Har du et link til en mere
udførlig forklaring ?

/Thass

Fra : Hintzmann

Dato : 23-10-02 08:33

> [...]
Jeg
> har nemlig aldrig arbejdet med javascript før. Har du et link til en mere

Nej jeg kender ikke til nogle andre som har forklaret netop dette.

Det du ønsker er at et element på client siden bliver opdateret fra
server-siden
uden at resten af elementerne bliver opdateret.

For at hente en js-fil skal du køre følgende funktion ex.
mha.link2JS('chat.asp?lastupdate=200210230856', 'jslink')

Link2JS første parameter henter filen chat.asp med et tidspunkt for hvornår
brugeren sidst har hentet chat linier.
Det sidste parameter skal bare være unikt.

På serversiden (chat.asp) henter den dine chat linier fra det bestemte
tidspunkt og frem.
Det nemmeste til at starte med er nok at skrive chat-linierne direkte via
innerHTML (Senere kan du lave det rigtigt med createElement)
Du skal så ha' en box på din side med det unikke id chatbox ex.
Når alle linierne er skrevet laver du et setTimeout som kalder funktionen

Nedenstående er et eksempel på det javascript som chat.asp kan returnere.

document.getElementById('chatbox').innerHTML += "<p>Ole logger på</p>"
document.getElementById('chatbox').innerHTML += "<p>Bo:> Hej Ole</p>"
setTimeout('mha.link2JS('chat.asp?lastupdate=200210230956', 'jslink')',
10000)

Så modtager klienten js filen og indsætter først "ole logger på" og dernæst
"hej ole".
Til sidst køres funktionen mha.link2JS igen, men med et nyt tidspunkt
200210230956.

Ovenstående er groft hvordan man kan lave det. Alternativt kan du også
returnere linierne i et array med bruger, tidspunkt, aktion, og tekst, samt
en variabel på tid for opdatering.
og så på lave en funktion på clienten siden som indsætter ud fra arrayet.

Hintzmann

Fra : Thassman

Dato : 17-10-02 17:39

> [...]
> jeg mener, da formen hvor det man vil skrive også bliver refreshet. Og
> dermed flushet for info, før man når at submitte.

tja nu har jeg overgivet mig til en frames løsning. Men er ikke vild med
den. Så hvis nogen har et hint er i velkomne.
Hovsa løsning kan ses her http://www.spetsnaz.dk/chatmain.asp

/Thass