NOOB spørgsmål
Fra : enrico

Dato : 16-10-02 23:49

Jeg har overhovedet ikke forstand på servere, men:

1) Kan det ikke være en almindelig computer?

2) Hvis vi skal sætte en server op til at spille CounterStrike f.eks.
kan vi så gøre det, når vi har en ADSL forbindelse med router (TDC
Proacess) uden videre?

3) Mange CS servere kører Linux styresystem. Er det svært at finde ud
af?

4) Er det muligt at få en server til at løbe rundt økonomisk. Er der
marked for at leje plads ud?

5) Man skal vel også beskytte den mod hack og vira. Er det svært?

Det jeg mangler er links til basalviden om servere med alt hvad deraf
følger. Håber I har nogle gode svar.

På forhånd tak.

-enrico

Fra : Hamil

Dato : 17-10-02 12:42

enrico <enricoool@hotmail.com> wrote in message news:<0nqrqughja50tqo92mn7j0rssgf8mulpb0@4ax.com>...
> [...]
>
> 5) Man skal vel også beskytte den mod hack og vira. Er det svært?
>

> Det jeg mangler er links til basalviden om servere med alt hvad deraf

Hvis det er en gameserver / spilserver, er det lige meget hvilket
styrersystem du vælger. Windows eller linux. Dog skal det lige siges
hvis du er vokset op med windows ville jeg nok holder mig til det.
Hvis du har i sinde at kører en CS server, ville det være en god ide,
at kigge de dvs. clansites. Husk på at det er for det meste kræver at
cs serveren står tændt 24/7. Hvis du vil lege den ud til clan kampe
eller andre formål, skal du huske på at den skal være opdateret med
det nyeste af det nyeste hele tiden, og det kræver rigtig meget
processor kraft, så det er ikke bare at finde sin gamle pc frem. Jeg
vil fortrække en pc over 1GHz og 512DDR Ram, plus en internet linie på
minimum 512up 512down og max 16 spillere.
Yderligere info søg på www.google.com.

Mvh.
Hamil

Fra : enrico

Dato : 18-10-02 10:12

Tak, nu er jeg allerede lidt bedre hjulpet.

De er altså ikke nogen speciel fordel ved en Linux server? De fleste
CS servere kører Linux har jeg bemærket.

Jeg har en 512/512 forbindelse med router, så den skulle også være fin
nok.

Kan jeg ikke bruge serveren til andre ting samtidg? Eks. webhosting og
til upload af billeder og andre ting, eller er en spilserver kun en
spilserver.

Ville det hjælpe med en hurtigere download, eller er det upload, der
er det vigitgste?

Er det en fordel hastighedsmæssigt at bo tæt på en server, eller er
det mindre vigtigt? Selvfølgelig får man en hurtig forbindelse med
kabel direkte til serveren, men er der forskel på at bo i samme by som
serveren. Jeg tænker på hosting til lokale claner.

Tak for svaret.

Fra : Tinky Winky

Dato : 18-10-02 12:33

> Tak, nu er jeg allerede lidt bedre hjulpet.
>
> De er altså ikke nogen speciel fordel ved en Linux server? De fleste
> CS servere kører Linux har jeg bemærket.

Du sparer penge til en Windows licens. Og man kan køre en CS server på
linux, hvor styresystemet ikke bruger så mange resurser.

> [...]
>
> Kan jeg ikke bruge serveren til andre ting samtidg? Eks. webhosting og
> til upload af billeder og andre ting, eller er en spilserver kun en

Jo, men hvis du uploader/dowloader fra serveren på fx en ADSL linje, vil
Counter Strike spillet lagge.

> Ville det hjælpe med en hurtigere download, eller er det upload, der
> er det vigitgste?

Begge dele. Mindste fællesnævner. Dvs. 384/384 er bedre end 1024/256.

Nej.