Billedramme - hvad og hvordan?
Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 16-10-02 21:04

Datteren fik af sin mor og far et gulvstaffeli med malerkuffert til i
fødselsdagsgave idag. Det gjorde stor lykke, da hun som sin mor, er
meget glad for kreativ udfoldelse - og dette var altså sagen lige nu.

På søndag skal selvsamme have fødselsdagsselskab for nogle af sine
kammerater. Så da min hjerne nu alligevel nærmest er koblet af for
idag, fik jeg en ide. Den går ud på, at de på tur - alt efter, hvem
flaskehalsen peger på - skal male noget på et lærred. Sagt med andre
ord et 5 års fødselsdagsmaleri.

Men så kom jeg til "tænke-delen" og behøver hjælp. Hvordan og med hvad
indrammer jeg maleriet? Er det smartest at gøre det før eller efter
den kunstneriske udfoldelse?

Hjerteligst
Dorte

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 16-10-02 21:05

Dorte R.M. Hansen <dot.ringholm@get2net.dk> writes:

> Men så kom jeg til "tænke-delen" og behøver hjælp. Hvordan og med hvad
> indrammer jeg maleriet? Er det smartest at gøre det før eller efter
> den kunstneriske udfoldelse?

EFTER! Du sagde 5-års-fødselsdag, ikke? Selvfølgelig vil rammen også
blive en del af kunstværket hvis du gør det før, men jeg ville nok
alligevel vente til bagefter. Jeg tror i hvert fald at rammen vil være
væsentlig mere ensfarvet på den måde.

Jeg ville bruge almindelig bøgelister, det syntes jeg er pænt, men
sådan er vi jo så forskellige.

Men en rigtig god ide. Da min mor for 25 år siden stoppede som pædagog
i en børnehave havde alle børnene tegnet en lille tegning på en stor
dug, som min mor så fik. Den har været fast tradition til
børnefødselsdagene hjemme hos os.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 17-10-02 20:55

On 16 Oct 2002 22:04:53 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>blive en del af kunstværket hvis du gør det før, men jeg ville nok
>alligevel vente til bagefter. Jeg tror i hvert fald at rammen vil være

LOL Jeg ser det for mig - jeg var vist lidt overkørt, da jeg stillede
det spørgsmål

>Jeg ville bruge almindelig bøgelister, det syntes jeg er pænt, men
>sådan er vi jo så forskellige.

Her er vi så nok ikke så forskellige. Jeg kan også god lide bøg.

> [...]
>i en børnehave havde alle børnene tegnet en lille tegning på en stor
>dug, som min mor så fik. Den har været fast tradition til

Dugen ja den ide er vist blevet brugt igen og igen alle vegne - fordi
den er god. Og den lå også i baghovedet igår, da jeg kom på den anden
med lærredet/billedet.

Takker.

Hjerteligst
Dorte

Fra : Pia J

Dato : 16-10-02 21:13

> indrammer jeg maleriet? Er det smartest at gøre det før eller efter
> den kunstneriske udfoldelse?

Som "gammel kunstmaler" - efter. Der bliver med garanti malet udenfor. Med
mindre du mener den ramme som lærredet spændes op på.

Jeg lavede selv simple rammer af lister en anelse bredere end blindrammen,
jeg savede dem 45 grader i enderne, disse blev så sat på langs med/udenpå
lærredet så den smalle kant vendte fremad. Man kan også samle dem med trælim
og små stiftsøm og male rammen inden den sømmes på billedet. I selve
blindrammen satte jeg så 2 øskner og ståltråd til at hænge op, disse ting
kan du jo have klar så det kan hænges op med det samme.

:Pia

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 16-10-02 22:34

Hej

Til en anden gang: køb en hård masonitplade og sav den ud i passende
størrelser.
Bagsiden er rigtig god at male "malerier" på. Hvis det bliver noget værre
juks, som selv moderen ikke synes er pænt, kan "pladen" bare grundes igen.

VH Birgitte

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 17-10-02 21:01

Takker for ideen.

Hjerteligst
Dorte

Fra : Pia J

Dato : 17-10-02 21:18

Det er også nemmere at male på - lærred bliver nemlig større når det er vådt
og buer derfor indad.

Men giv det en gang vægmaling eller 2 på begge sider før der males kunst
på - hvis der kun er maling på den ene side, buer masonitpladen.

:Pia

Fra : Nette

Dato : 23-10-02 17:56

"Birgitte Abkjær" wrote
> [...]
> juks, som selv moderen ikke synes er pænt, kan "pladen" bare grundes igen.

Det kan et lærred på en blindramme da også altid

En anden god ide, er papir specielt til akryl/akvarelmaling. Det er lidt
dyrt, men man bruger det sparsomt, og når først maleriet er kommet i et
paspatue ( eller hvordan det nu lige staves) med rigtig tyk pap, skrånet i
siderne, og derefter i en skifteramme med sølvkanter på, så ser det ret
proff ud.

Nette

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 17-10-02 21:00

On Wed, 16 Oct 2002 22:12:55 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Som "gammel kunstmaler" - efter. Der bliver med garanti malet udenfor. Med
>mindre du mener den ramme som lærredet spændes op på.

Nej, det var billedrammen - og jeg var vist liiidt træt, da jeg
stillede det spørgsmål.

> [...]
>blindrammen satte jeg så 2 øskner og ståltråd til at hænge op, disse ting
>kan du jo have klar så det kan hænges op med det samme.

Tak skal du have. De tips var gode.

Hjerteligst
Dorte