Rensning af filter ?
Fra : Peter Juul

Dato : 26-02-01 11:55

Hej Allesammen,

Jeg ved godt at det er et spørgsmål jeg kan få mange forskellige svar på,
men jeg prøver alligevel i håbet om at finde en flertals mening.

Mit problem er at min pumpe/filter hurtigt stoppes til så vand
gennemstrømningen er meget lille. Jeg har købt en helt ny pumpe (Eheim) da
jeg troede at min gamle pumpe var problemet, men det lader til at problemet
er det samme. Jeg kunne selvfølgelig rense pumpen en gang om ugen, men så
vidt jeg har forstået er det ikke godt (noget med at bevare microkulture og
diverse hjælpende bakterier).

Jeg er også i tvivl om hvordan filteret renses. Jeg har ladet mig fortælle
at det ikke er godt at 'gratte' for meget med sine fingre på
filtermaterialet, da der skulle sætte sig en fedthinde på svampen, som
nedsætter filterets funktion.

Mit akvarie er på 128 l og indeholder Malawi Cichlider, som på trods af mit
filter problem yngler som bare pokker .

Håber der er en (eller flere) der kan give lidt tips til det store 'filter
problem' (et eller andet sted sidder der nok en med samme problem).

/Peter

Fra : Image

Dato : 26-02-01 14:00

Hej Peter.

Jeg har selv haft samme problem.
I mit tilfælde var det ikke pumpen der var stoppet men slangen som var
belagt med slim/bakterier. For at rense denne kan du købe en lille plastik
"tråd" med en børste i enden. Den ligner en flaskerenser. Og husk så>> Jo
længere slange desto større bliver modstanden af alle bakterier og vil
derfor sænke vandgennem strømningen.

Efter at jeg har kortet af mine slanger, renser jeg kun filtret hver 4
måned.

Du må gerne "gratte" dit filter, det er du jo nød til for at få det rent,
men HUSK ALTID at vaske dine hænder før du begynder at "gratte" med dit
akvarie. *S*

/Thomas

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 26-02-01 15:33

> [...]

> Du må gerne "gratte" dit filter, det er du jo nød til for at få det rent,
> men HUSK ALTID at vaske dine hænder før du begynder at "gratte" med dit

Hej

Jeg er overbevist om, at det ikke er godt at vaske hænder med sæbe inden man
går igang med akvariet. Bruger selv engangs handsker.

Mvh. Renate

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 26-02-01 15:59

> Jeg er overbevist om, at det ikke er godt at vaske hænder med sæbe inden
man
> går igang med akvariet. Bruger selv engangs handsker.

jeg har aldrig vasket fingre lige inden, og heller ikke brugt hansker.

Og mine fisk lever endnu

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Madsen

Dato : 27-02-01 01:51

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> skrev:

> jeg har aldrig vasket fingre lige inden, og heller ikke brugt hansker.
>
> Og mine fisk lever endnu

Og det gør mine nu også. :)

--
Mvh. Madsen