Global asa
Fra : Jan Kragh

Dato : 16-10-02 16:36

Hej NG.
Findes der et alternativ til global asa?
Jeg roder med denne fil og har en del problemer med at få den til
at virke ordenligt.(den opdatere ikke korrekt)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-10-02 17:04

"Jan Kragh" <jmk@it.dk> escribió en el mensaje
> Hej NG.
> Findes der et alternativ til global asa?
> Jeg roder med denne fil og har en del problemer med at få den til
> at virke ordenligt.(den opdatere ikke korrekt)

global.asa filen har mange funktioner, hvad er det du ikke kan faa
til at virke?

Fra : Jan Kragh

Dato : 16-10-02 18:32

den opdatere følgende forskelligt på forskellige maskiner både med IE
5.0 og 6.0
<snip>
redim Kurv (0,3)
Kurv(0,0) = "Varenummer"
Kurv(0,1) = "Varenavn"
Kurv(0,2) = "Antal"
Kurv(0,3) = "Pris"
Session("Kurv") = Kurv
<snip>
en vare bliver fjernet fra kurven men bliver stående på skærmbilledet.
tilføjes en vare tilføjes den ikke kurven korrekt, der står 0 stk men
skulle have stået 1 stk.
det store ? er så hvorfor virker det perfekt på nogle maskiner og ikke
på andre????

Fra : Chrisser

Dato : 17-10-02 08:24

"Jan Kragh" <jmk@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skulle have stået 1 stk.
> det store ? er så hvorfor virker det perfekt på nogle maskiner og ikke

Hvis jeg har forstået dig ret, så bruger du Global.asa til opdatering af en
indkøbskurv ?
Nu ved jeg jo ikke hvordan du har indrettet dit site, men det specielle ved
Global.asa er at den automatisk køres ved applikationens start (og slut) og
derfor kan bruges til eks. at sætte applikationsvariable og sessioner. Du
kan ikke "køre den på kommando" midt i det hele, hvilket det for mig ser ud
som om du prøver på. Ret mig hvis jeg tager fejl !

Det Global.asa kan være god til er at holde øje med antal online brugere.
Herudover kan man benytte den til at sætte eks. dato- og language-formater i
sessions som skal gælde for alle brugere, nogle holder den aktuelle DSN i en
applikationavariabel hvis den skal gælde for alle brugere osv.
Men din indkøbskurv vil kun blive opdateret når brugeren åbner dit site samt
når han forlader det, og det er vel ikke det du vil ?

Her kommer lige et link til en skabelon på Global.asa:
http://activedeveloper.dk/aspdigital/kapitel1/globalasa.asp

Hvis du søger på Global.asa på samme site får du nogle artikler
MVH
Chrisser

Fra : Jan Kragh

Dato : 17-10-02 09:03

Det er rigtigt at asa'en bruges i opstarten og det er rigtigt at brugeren ikke
kun skal opdatere sin når hun forlader sitet. Jeg undre mig bare i dén grad
over at den kode jeg har virker hos nogle men ikke hos andre. Hvis nogen har
tid lyst og ljlighed så kan I selv kigge på sitet www.filterqueen.dk/ i mappen
"tilbehør".
I må også gerne kommentere sitet.

Fra : Chrisser

Dato : 17-10-02 09:24

> [...]
grad
> over at den kode jeg har virker hos nogle men ikke hos andre. Hvis nogen

Hmm, jeg har lige været inde og bestille et par ting, og når jeg derefter
klikker på indkøbskurv så kan jeg se dem - den bliver opdateret. Det gør den
også når jeg sletter...
Det lyder som om der sker for nogen mens andre ikke kan se en opdateret
indkøbskurv ?
Bruger du nogen former for script, det er måske sådan noget der kunne være
galt.

Jeg bruger IE6.0

Fra : Jan Kragh

Dato : 17-10-02 09:53

> [...]
> også når jeg sletter...
> Det lyder som om der sker for nogen mens andre ikke kan se en opdateret
Jeg har lige bestilt en ting og set kurven og returneret til vare, bestilt en
ting mere, se kurv UDEN at den opdatere. Når jeg så opdatere står begge to der
MEN en af den første og 0 af den anden????
> Bruger du nogen former for script, det er måske sådan noget der kunne være
> galt.
Jeg bruger kun VBScript, JavaScript og HTML på hele sitet

> Jeg bruger IE6.0
Den er testet på IE 5.0 og 6.0

Fra : Chrisser

Dato : 17-10-02 10:06

> [...]
der
> MEN en af den første og 0 af den anden????

Jeg har lige prøvet igen, der virker perfekt her, kunne du ikke lægge det
script ind der har med opdatering at gøre samt hele din sub fra Global.asa
( før lagde du vist kun et brugstykke ind, man kunne i hvertfald ikke se
hvilken sub du brugte), måske der er nogle hints i det...

> Jeg bruger kun VBScript, JavaScript og HTML på hele sitet

VBScript, er det kun inde i selve ASP'en, eller bruger du det også
clientside ?

> Den er testet på IE 5.0 og 6.0

Hvad sidder du med lige nu ?

Chrisser

Fra : Jan Kragh

Dato : 17-10-02 10:20

Jeg siddert lige nu med IE 6.0.
ASP'en kører sammen med HTML. Men den bliver da afviklet på serveren eller
hva'?

Fra : Chrisser

Dato : 17-10-02 10:28

> Jeg siddert lige nu med IE 6.0.
> ASP'en kører sammen med HTML. Men den bliver da afviklet på serveren eller
> hva'?

Ja, ASP'en gør, så hvis du kun bruger VBScript inde i ASP'en så skulle der
ikke være nogen is på koen der.

Jeg undrer mig bare en hel del over dette når du også sidder med en IE6.0
som jeg. Er den sat op som fra starten, eller har du været inde og ændre på
sikkerhedsindstillingerne ?
Jeg spørger fordi IE6.0 fra starten har et meget strengt forhold til
sessioner hvis du bruger disse. Prøv at holde øje med din browser i nederste
højre hjørne, der vil komme et lille, klikbart, rødt øje når den har
afvist/blokeret for en cookie som i virkeligheden er en session fra din
side.
IE5 ++ er ikke så striks med dette, så hvis dit site fungerer godt der, så
kunne det måske være noget i den retning.
Anyway, kik lige efter det øje, og klik på det hvis det kommer, så får du
nemlig en stribe oplysninger.

Jeg har sat min til altid at acceptere cookies under sessionen ( altså
sessioner )

Chrisser

Fra : Jan Kragh

Dato : 17-10-02 10:50

Chrisser wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Ja, ASP'en gør, så hvis du kun bruger VBScript inde i ASP'en så skulle der
> ikke være nogen is på koen der.
VBscriptet kører sammen med HTML koden.
> Jeg undrer mig bare en hel del over dette når du også sidder med en IE6.0
> som jeg. Er den sat op som fra starten, eller har du været inde og ændre på
> sikkerhedsindstillingerne ?
Ja jeg piller sågu alle steder men har reetableret sikkerheden til "mellem"
> [...]
> kunne det måske være noget i den retning.
> Anyway, kik lige efter det øje, og klik på det hvis det kommer, så får du

Jeg får ingen "røde øjne" og har sat IE til acceptere cookies og sessions.
Men under IE5 virker den heller ikke optimalt.

Fra : Chrisser

Dato : 17-10-02 10:58

> VBscriptet kører sammen med HTML koden.

Har du <%%> om alt dit VBScript ? Så kører det i ASP'en...

Ellers:
VBScript understøttes ikke af så mange browsere som javascript gør. Det kan
under alle omstændigheder godt gå hen og blive et problem for dig.
Jeg selv bruger det aldrig clientside, så jeg skal ikke kunne sige om det
kan forårsage den opførsel ...

Hvad angår ASP'en så fletter jeg lystigt ASP og HTML-kode på mine side, og
det har aldrig givet mig problemer.

Chrisser

Fra : Jan Kragh

Dato : 17-10-02 11:02

> [...]
> kan forårsage den opførsel ...
>
> Hvad angår ASP'en så fletter jeg lystigt ASP og HTML-kode på mine side, og

Ja der er <% %> rundt om det som skal have det.
Det virker jo også hos nogle og det er der filmen knækker for mig!

Fra : Henrik

Dato : 20-10-02 16:31

> Jeg har sat min til altid at acceptere cookies under sessionen ( altså
> sessioner )

Hejsa Chrisser!

Mener du at det er browseren der bestemmer om den vil acceptere brugen af
sessioner? Ligger session variable ikke på serveren?

/Henrik

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-10-02 16:40

Henrik wrote :

> Mener du at det er browseren der bestemmer om den vil acceptere brugen af
> sessioner? Ligger session variable ikke på serveren?

sessions er en mængde data, der alle ligger på serveren. Men for at
serveren kan holde styr på, hvem der "ejer" hvilke data, så gøres dette ved
at der på klienten lægges en temporær cookie. Hvis klienten ikke accepterer
dette, så kan der ikke benyttes sessions til denne bruger.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jan Kragh

Dato : 25-10-02 18:50

Jesper Stocholm wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> at der på klienten lægges en temporær cookie. Hvis klienten ikke accepterer
> dette, så kan der ikke benyttes sessions til denne bruger.

Jamen jeg tillader cookies! Og det virker på andre sites med cookies!

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 25-10-02 20:51

Jan Kragh wrote :

> Jamen jeg tillader cookies! Og det virker på andre sites med cookies!

og ? Henrik spurgte om hvordan en session hægtes sammen med klienten ... og
det svarede jeg på. Hvis jeg havde et bud på, hvordan du løser dit problem,
så ville jeg have hjulpet ... jeg sidder ikke og ruger over "min viden".