Figen friland
Fra : Line65

Dato : 16-10-02 15:43

Hej. Jeg har her i efteråret plantet en Figen i haven.
Jeg havde tænkt mig at "pakke" den ind i bobleplast
som beskyttelse mod frosten.Er det den rigtige
fremgangsmåde? Jeg har en i drivhus, som jeg aldrig
har vinterbeskyttet, og den trives fint.
Kan nogen hjælpe?

Hilsen Line.

Fra : zigge

Dato : 16-10-02 21:36

Hej

Jeg vil fraråde dig at bruge plastic da jeg tror at det simpelt hen er for
tæt, hvis du ikke vil bruge halm med selvbinderstrikker omkring, så prøv
istedet med rockwoll, det kan da i det mindste ånde...

/ZIGGE

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-10-02 22:06

On Wed, 16 Oct 2002 22:36:07 +0200, "zigge" <laser@pc.dk> wrote:

>Jeg vil fraråde dig at bruge plastic da jeg tror at det simpelt hen er for
>tæt, hvis du ikke vil bruge halm med selvbinderstrikker omkring, så prøv
>istedet med rockwoll, det kan da i det mindste ånde...

Jeg tror nu ikke rockwoll er så meget bedre, det suger vel en del vand?
Og vandet gør at der lettere kommer råd og svamp.

Så hellere pakke nogle grangrene omkring den - de beskytter mod blæst og
sol - og lidt mod frost. Men det er for det meste blæst og sol som tager
livet af den slags følsomme planter.

Figen kan trods alt godt overleve på friland i danmark. Men det kommer
lidt an på hvor i landet og den skal så vidt jeg ved stå i læ og på en
lun plads.

Jeg har da set en i Frederikshavn som har en figen op ad huset. Den
bliver med garanti ikke pakket ind om vinteren og hun sagde da at den
gav en smule frugt alligevel.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Claus Rosbæk

Dato : 17-10-02 14:19

På Bornholm og Christiansø står der masser af figner udendørs uden
problemer og uden afdækning.

Prøv eventuelt at kontakte blomsterforretningen i Svaneke. De giver
sig af med at sælge figentræer.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 17-10-02 20:47

"Line65 (slet LRU59)" wrote:

> [...]
> som beskyttelse mod frosten.Er det den rigtige
> fremgangsmåde? Jeg har en i drivhus, som jeg aldrig
> har vinterbeskyttet, og den trives fint.

Du skal dægge jorden under planten, så den ikke kan fryse.
du kan bruge halm, kompost eller andet.
Du skal be skytte planten imod vinter-solen,
så grenene ikke bliver udtøret, i kulden.
Det gøres bedst med gran eller fyre grene.

hvor meget du skal gøre ud af det kommer an på hvor du bor i landet

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 17-10-02 15:48

"Line65 (slet LRU59)" <enon@LRU59tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som beskyttelse mod frosten.Er det den rigtige
> fremgangsmåde? Jeg har en i drivhus, som jeg aldrig
> har vinterbeskyttet, og den trives fint.

Hej Line

Jeg tror ikke, det er nødvendigt at beskytte dit figentræ og specielt ikke
med plastik. Botanisk have i København har et meget stort figentræ til at
stå udendørs, og det bærer stadig frugt (set ved selvsyn). Træet står dog op
ad en husmur og derved lidt i læ.

Go' fornøjelse.

Mvh. Mette Sørup

Fra : Ole

Dato : 18-10-02 19:02

> [...]
> som beskyttelse mod frosten.Er det den rigtige
> fremgangsmåde? Jeg har en i drivhus, som jeg aldrig
> har vinterbeskyttet, og den trives fint.

Hej Line

Jeg har læst i en bog (faktisk har jeg læst det flere steder), at en figen
skal plantes så røddernes vækst begrænses, det kan være et stor betonrør
med sten i bunden. Hvis man ikke gør det får man angiveligt kun rødder de
næste 30 år og derefter figner. Min egen står i en "blomsterkasse" på ca.
100 liter og står uden for en sydvendt mur. Den passer sig selv om vinteren
og kun hvis vinteren er rigtig skrap fryser der lidt grene væk, de kan så
skæres af om foråret. Fignen har jeg vel haft i 10 år og de sidste par år
har den givet figner - nogle år kun nogle få, men i år har det været rigtig
fint.

Hilsen
Ole