Råd om thermoruder søges
Fra : Peter

Dato : 16-10-02 12:20

Efter et langt tilløb, står vi nu over for en udskiftning af et par store
thermoruder (der efterhånden er blevet godt matte).

Ruderne har nogle år på bagen, men som jeg husker det gik der ikke mere end
nogle få år inden de begyndte at dugge på indersiden.

Nu skal vi så have nye, og søger i den forbindelse gode råd.

På forhånd tak / Peter

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 16-10-02 19:23

Peter wrote:

> [...]
> nogle få år inden de begyndte at dugge på indersiden.
>
> Nu skal vi så have nye, og søger i den forbindelse gode råd.

Jeg har netop bestilt nye vinduer, og kan fortælle at der findes 2 relevante
typer. (Jeg ved dog ikke meget.!)
3 lags eller 2 lags energiruder.
Der er krav om at nye huse idag monteres med 3 lag glas. Såvidt jeg ved.

Energiruder er påført en speciel folie der forhindrer lys i en bestemt frekvens
at gå retur til omgivelserne.
Dvs. solvarmen bliver inde, populært sagt.

Du kan sikkert finde en internetside der beskriver det.

F. eks. her: http://www.varme-vinduer.dk/indhold.htm

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Per H

Dato : 16-10-02 21:01

On Wed, 16 Oct 2002 20:23:24 +0200, Jørgen Rasmussen
<jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> skrev:

>Der er krav om at nye huse idag monteres med 3 lag glas. Såvidt jeg ved.

Nej det er vist kun 2 lag men med gas, Man benytter ikke 3 lag så
meget mere, da det ofte bliver alt for tunkt til bundrammen

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Bachelor

Dato : 16-10-02 23:56

"Peter" <peter@ishoejby.dk> wrote in news:aojeo2$5fh$1@sunsite.dk:noget der
ligner dette

> [...]
> nogle få år inden de begyndte at dugge på indersiden.
>
> Nu skal vi så have nye, og søger i den forbindelse gode råd.

Køb et anerkendt fabrikat U-værdi omkring 1,0 og 2-lags.

Fra : Peter

Dato : 18-10-02 13:30

"Bachelor" <not.puplic@no.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Køb et anerkendt fabrikat U-værdi omkring 1,0 og 2-lags.

- -- - -

Hvad/hvilke er anerkendte fabrikater? (kender slet ikke noget til branchen)
Følger det prisen? . . .eller

/ Peter

Fra : Bachelor

Dato : 18-10-02 20:52

"Peter" <peter@ishoejby.dk> wrote in news:aoorjj$7l7$1@sunsite.dk:noget der
ligner dette

> [...]
>
> - -- - -
>
> Hvad/hvilke er anerkendte fabrikater? (kender slet ikke noget til

Vel ikke nødvendigvis.
Pilkinton og Scanglas (Saint Gobain) er mig bekendt
det største her hjemme, men i mange tilfælde leverer
de kun selve råglasse hvor så selve det at lave termo-
ruden foregår hos en masse selvstændige firmaer.
Men en god ide er vel også at leverandøren er
tilsluttet Glasindustriens Samarbejdsorganisation
så du får deres 5 års garanti :
http://www.glasindustrien.org/main.php?nav=14

Du kan selv købe dem hos Pilkinton i Alborg og Skive f.eks.,
men skal du bruge en del vil jeg tro, at du kan forhandle
dig til en god pris hos en tømrermester f.eks., da du
skal vide, at prismæssig er det jungleloven der regerer
vedr. glas. Vi snakker let rabatter på 50 - 60 % !!!!!!!!!
Evt. lav en aftale om at gennemfakturer igenem en tømrermester
som du ved har et rimeligt forbrug, da han måske har en lille
vinduesproduktion samtidig ?

Du kan se "alt" her :
http://www.glasindustrien.org/

Desuden har du det sidste års tid kunne få en meget
omfattende avis hos din tømmerhandler som udelukkende
handler om glas/termoruder.

Fra : Peter

Dato : 19-10-02 11:34

Tak til alle / Peter