Slukning af elradiatorer
Fra : Mick

Dato : 16-10-02 07:07

Godmorgen

Jeg har lige købt et gammelt hus, hvor isoleringen er temlig dårlig, og
vinduerne er også i temlig dårlig stand. så var det jeg tænkte på om det
kunne betale sig at slukke for elradiatorne, når jeg køre på arbejde (0645)
og så tænde igen når jeg kommer hjem (1715).. ville det kunne betale sig,
eller bruger jeg bare det mere el, når radiatorerne skal varme et uvarmet
hus helt op... og er der andre ting jeg skal tage højde for.. inden jeg
slukker for strømmen...

mvh.

Mick

Fra : CADmageren

Dato : 16-10-02 08:17

Hej Mick

Jeg ville nok ikke slukke helt for radiatorerne, men måske skrue ned for
dem (17-18 °C).
Det er kun på Grønland, at det er sjovt at komme hjem til et hus, hvor
der sidder is på væggene, og vandhanerne er frosset til. - Men nu
skriver du jo heller ikke hvor du bor

Der skal bruges utroligt meget energi på at opvarme et "koldt hus".

Med venlig hilsen
Michael Christoffersen

http://www.kandu.dk/

Fra : Mick

Dato : 16-10-02 09:18

> [...]
> skriver du jo heller ikke hvor du bor
>
> Der skal bruges utroligt meget energi på at opvarme et "koldt hus".

Det regnede jeg også med, men nu hvor mit hus er dårligt isoleret, kunne det
jo godt være at det kunne betale sig. Grunden til at jeg ville slukke helt,
var at jeg går forbi eltavlen, inden jeg går ud af hoveddøren, og det ville
jo være dejligt nemt, at slukke for dem alle der...

mvh. Mick

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 16-10-02 12:48

"Mick" <mick@123adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller bruger jeg bare det mere el, når radiatorerne skal varme et uvarmet
> hus helt op... og er der andre ting jeg skal tage højde for.. inden jeg

Det kan ikke betale sig at sæmke temp mere end ca. 4 grader i huset.
Men du kunne købe et par tænd/sluk ure og sætte på 1 eller 2 paneler så de
slukker om dagen. Så kan du spare lidt...

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 16-10-02 14:12

Mick> Godmorgen
Mick> Jeg har lige købt et gammelt hus, hvor isoleringen er temlig dårlig, og
Mick> vinduerne er også i temlig dårlig stand. så var det jeg tænkte på om det
Mick> kunne betale sig at slukke for elradiatorne, når jeg køre på arbejde (0645)
Mick> og så tænde igen når jeg kommer hjem (1715).. ville det kunne betale sig,
Mick> eller bruger jeg bare det mere el, når radiatorerne skal varme et uvarmet
Mick> hus helt op... og er der andre ting jeg skal tage højde for.. inden jeg
Mick> slukker for strømmen...

Ja, temperaturen og dermed varmetabet vil falde når radiatorerne er slukket.
Det er jo især koldt om morgenenen så hvis dit hus er så utæt at temperaturen
falder meget i de første par timer, kan det nok betyde en del.

Men du kan jo prøve i nogle dage og bruge elmåleren til at se om det gør en
forskel.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Mick

Dato : 17-10-02 07:28

Tak for svarene...

Det bliver nok til tænd-sluk urene indtil vidre...

mick

Fra : Per A. Hansen

Dato : 18-10-02 18:14

> [...]
> eller bruger jeg bare det mere el, når radiatorerne skal varme et uvarmet
> hus helt op... og er der andre ting jeg skal tage højde for.. inden jeg

Nej - der bruges mindre el på at opvarme rummet end der går
til spilde gennem lokalet ud i det fri.
Det er en stor midforståelse, at der går særlig megen varme til
det formål - desuden kan man så bruges den varmeenergi fra
inventaret til at lukke ned noget tidligere.

Den store fordel ved elvarme er at der ikke er nogen
store vandbeholdninger, der skal varmes op. Der gar ret
megen varme tabt i selve radiatorsystemet.
En bekendt købte for 2 år siden et 130 kvm hus fra 72.
Det årlige elforbrug er på 10-12.000 kWh - alt er
elektricificeret. Men det kræves at der styres.

Per A. Hansen