DVD drev til linux ?
Fra : Bo Lorentsen

Dato : 15-10-02 23:20

Davs ...

Jeg står og skal købe et DVD drev da et af mine CDROM drev er stået af, og
jeg vil gerne se om jeg kan pådrage mig så få problemer så muligt, under
Linux

Hvilke drev skal jeg købe, og hvor ? Det må gerne være regions frit (eller
kunne blive det), og det skal helst kunne spille film (og virke som alm.
CDROM) under Linux, om ikke andet for min ejen stolthed skyld

Anyone ?

/BL

Fra : frank damgaard

Dato : 16-10-02 20:33

Bo Lorentsen <bl@LUE.DK.spam.free> wrote:

> Jeg står og skal købe et DVD drev da et af mine CDROM drev er stået af, og
> jeg vil gerne se om jeg kan pådrage mig så få problemer så muligt, under
> Linux

Købte et billig Sony DVD/CDROM (IDE) til erstatning for CDrom-drevet.
og den virkede fint til at installere SuSE DVD'en, hvilket
var årsagen til skiftet af drev.
Dog skulle jeg senere tune drevet med hdparm, så DMA mv. blev anvendt.
Øjensynlig var drevet for hurtig til en gammel K6-2/300MHz.
(fik buffer underrun ved læsning, eller noget i den stil)

> Hvilke drev skal jeg købe, og hvor ? Det må gerne være regions frit (eller
> kunne blive det), og det skal helst kunne spille film (og virke som alm.
> CDROM) under Linux, om ikke andet for min ejen stolthed skyld

Har ikke andre DVD end SuSE 8.0 installations-DVD'en,
men installation og efterinstallation af pakker virkede.
Og drevet virker også til CDrom under linux, og i SuSE
kan man sågar læse UDF formaterede cdrom'er
(f.eks. RW drev i packet-CD fra windows). Sidstnævnte
virker dog også på alm. CDrom-drev.

Jeg antager at andre CDROM/DVD drev også vil virke med linux.

--
Frank Damgaard |

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 16-10-02 22:05

In <h43aah.k19@mkb84.ftn>, frank damgaard wrote:

> [...]
> Øjensynlig var drevet for hurtig til en gammel K6-2/300MHz. (fik buffer
> underrun ved læsning, eller noget i den stil)
Ok, så som rent data drev er der ikke nogen forskæld, på DVD og cdrom ?

> Har ikke andre DVD end SuSE 8.0 installations-DVD'en, men installation
> og efterinstallation af pakker virkede.
Så du har ikke prøvet Xine og video sammen med drevet ?

> Jeg antager at andre CDROM/DVD drev også vil virke med linux.
Se det var det jeg var lidt bange for, og jeg har ikke kunne finde en DVD
drev liste med drev der virker og som ikke virker.

/BL

Fra : Ole Lundsgaard

Dato : 17-10-02 08:30

Jeg bruger ASUS DVD drev i min mandrake 9.0 uden problemer!

--
med venlig hilsen/regards

Ole Lundsgaard
Egensegaardsvej 10
DK-5450 Otterup
Http://www.olconsult.dk

Fra : frank damgaard

Dato : 17-10-02 11:26

> Ok, så som rent data drev er der ikke nogen forskæld, på DVD og cdrom ?

Det virker til data uden problemer, og cdrom med data el. musik.

> Så du har ikke prøvet Xine og video sammen med drevet ?

nej den sidder på en K6-2/300MHz maskine, og jeg har faktisk slet
ikke andre DVD'er, men jeg burde måske købe en billig film-DVD
blot for at afprøve...

> Se det var det jeg var lidt bange for, og jeg har ikke kunne finde en DVD
> drev liste med drev der virker og som ikke virker.

skal man tro SuSE:
http://sdb.suse.de/de/sdb/html/dvd_drives.html
"All DVD units attached to an IDE or SCSI controller are supported."

--
no signature :)

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 17-10-02 22:03

In <h44fmu.1xa@mkb84.ftn>, frank damgaard wrote:

> [...]
> blot for at afprøve...

> "All DVD units attached to an IDE or SCSI controller are supported."
Så det er bare mig der har været lidt "hys", og det er nok kun video der
kan være problemet, med div. regions låse mfl. og det igen er kun hvis du
vil dekode i drevet.

Det er nu noget rod med alt det der kode værk

/BL