Solsikke...
Fra : Ukendt

Dato : 15-10-02 22:25

Hej i gruppen.
Jeg er for nylig blevet ejer af hus. I haven stod den største solsikke jeg
nogensinde har set. Den har jeg netop kappet hoved af, for næste år at lave
et helt "hegn" af solsikker i den en side af haven. Spørgsmålet er nu,
hvordan gør jeg med frøene? Skal jeg opbevare hovedet koldt eller varmt.
Hvornår skal jeg plante frøene ud, hvor dybt? Skal jeg vande meget? Skal jeg
plante ud i drivhus først (sådan et fulgte der med i købet)... God råd er
meget velkomne.

Mvh
Allan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-10-02 08:53

On Tue, 15 Oct 2002 23:25:23 +0200, "Allan Rasmussen" <,> wrote:

> [...]
>et helt "hegn" af solsikker i den en side af haven. Spørgsmålet er nu,
>hvordan gør jeg med frøene? Skal jeg opbevare hovedet koldt eller varmt.

Tørt men køligt. Husk at beskytte dem mod både mus og fugle.

>Hvornår skal jeg plante frøene ud, hvor dybt? Skal jeg vande meget? Skal jeg
>plante ud i drivhus først (sådan et fulgte der med i købet)... God råd er
>meget velkomne.

Jeg plejer at så mine i drivhus i løbet af april måned. Der er ikke
noget i vejen for at så dem på den endelige placering, men så skal man
vente til jorden er varm nok, det er nok først omkring midten af maj.
Fordelen ved at så dem i potter i drivhuset er at de så kommer i blomst
lidt tidligere, men det kræver mere pasning, for potterne skal vandes
tit. Ude i haven behøver man sjældent at vande, der er det nærmest bare
at smide frøene i og vente.

Men ellers er solsikker rigtig nemme - og rigtig flotte.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 16-10-02 08:54

Allan Rasmussen wrote:
> [...]
> ud, hvor dybt? Skal jeg vande meget? Skal jeg plante ud i drivhus
> først (sådan et fulgte der med i købet)...

Det er uhyre simpelt, for de er så nemme at have med at gøre.
Pil frøene ud af hovedet. Ofte vil hovedet simpelthen mugne, så det skal du
ikke gemme.
Frøene har du i en papirspose indtil foråret. Temperatur er ligegyldig, dog
ikke frost - vist nok. I år plantede jeg nogle ud, der var faldet af
fuglebrættet og var spiret; de har med garanti været udsat for frost.
Så dem i potte fx i april, ikke for tidligt, for så bliver de lange og
ranglede.
Når det er lunt nok, sætter du dem ud til afhærdning (drivhus er helt
overflødigt) og planter dem, når der rigtig er varme i luften.
De der har de kæmpesolsikker, som kommer i avisen, gøder sikkert vældigt.
Men om de bliver 4 meter eller bare to, er vist genetisk betinget. Du vil
opleve at dine solsikker til næste år bliver ret forskellige, selvom du
behandler dem millimeter-retfærdigt

Poul Erik Jørgensen
--
Remove mail from my email-address before emailing me.
Enlevez mail de mon adresse email pour me contacter.

Fra : Jakob Bock

Dato : 16-10-02 11:41

Allan Rasmussen skrev:

> [...]
> et helt "hegn" af solsikker i den en side af haven. Spørgsmålet er nu,

Prøv først en gang at se, om der i hele taget er noget inden i frøskallerne.
Sidste år havde vi en meget stor solsikke-sort, og den producerede ikke
spiredygtige frø.

Venlig hilsen
Jakob Bock