Nummer på dødssynder
Fra : Christian Muus

Dato : 26-02-01 10:09

Hejsa

Er der en "officiel" rækkefølge på de 7 dødssynder, som der f.eks. er med de
ti bud?

F.eks. at man siger at den 1. dødssynd er Frådseri, den 2. er Dovenskab

Hilsen Christian

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 26-02-01 18:43

"Christian Muus" <chmuu1@uvm.dk> mælte sligt:

>Er der en "officiel" rækkefølge på de 7 dødssynder, som der f.eks. er med de
>ti bud?

Nej, faktisk ikke. Og det er heller ikke før pænt oppe i middelalderen,
at man bliver helt enige om, hvilke de syv dødssynder faktisk er.

Venlig hilsen,

--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-02-01 21:11

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> writes:

> Nej, faktisk ikke. Og det er heller ikke før pænt oppe i middelalderen,
> at man bliver helt enige om, hvilke de syv dødssynder faktisk er.

Og "det modsatte" af dødssynder er da i øvrigt også nærmere
kardinaldyder end bud.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : E.K.

Dato : 27-02-01 15:31

www.ekris.net
Christian Muus <chmuu1@uvm.dk> skrev i
> [...]
de
> ti bud?
>
> F.eks. at man siger at den 1. dødssynd er Frådseri, den 2. er Dovenskab

Vil du se noe om hvordan disse tradisjonelt er satt opp, så se innom her:
http://home.no.net/dgev/diverse/menneskets/menneske.htm , særlig "Første
figur."

E.K.

Fra : Erik Larsen

Dato : 27-02-01 20:54

"Christian Muus" <chmuu1@uvm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
de
> ti bud?
>
> F.eks. at man siger at den 1. dødssynd er Frådseri, den 2. er Dovenskab

er det ikke; -

1 grådighed
2 hovmod
3 griskhed
4 dovenskab
5 frådighed
6 stolthed
7 begær

Rækkefølgen og tilbudet er uden ansvar

Erik

Fra : Mark Langdahl

Dato : 27-02-01 23:45

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Christian Muus" <chmuu1@uvm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hvad skulle der stå som 5? Læser jeg ikke helt forkert, er det det samme som
1'eren. Rækkefølgen passer med filmen Seven, men jeg har aldrig hørt om en
oprindelig prioritering.

Fra : Live4Him

Dato : 28-02-01 00:30

"Mark Langdahl" <kajqrd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skulle der stå som 5?
-------------
Vidste du ikke at det er en dødssynd at have fråde om munden ?

jørgen.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 28-02-01 01:06

"Mark Langdahl" <kajqrd@worldonline.dk> mælte sligt:

>Hvad skulle der stå som 5?

Frådseri.

Fra : Mark Langdahl

Dato : 28-02-01 23:28

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Mark Langdahl" <kajqrd@worldonline.dk> mælte sligt:

Det er vel den, der er kaldt grådighed. (Eller også er grådighed og griskhed
det samme.) Den, der mangler er,så vidt jeg kan se vrede.

Fra : Live4Him

Dato : 28-02-01 23:57

> [...]
griskhed
> det samme.) Den, der mangler er,så vidt jeg kan se vrede.
----------------
Så ville der nok have stået "frede", tror du ikke ?

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 01-03-01 00:46

"Mark Langdahl" <kajqrd@worldonline.dk> mælte sligt:

>Det er vel den, der er kaldt grådighed. (Eller også er grådighed og griskhed
>det samme.) Den, der mangler er,så vidt jeg kan se vrede.

Lad os se på det. Erik giver følgende liste:

1 grådighed
2 hovmod
3 griskhed
4 dovenskab
5 frådighed
6 stolthed
7 begær

Som før sagt er der ikke nogen fastlagt rækkefølge, ja, det tog endda
noget tid, førend de 7 synder blev fastlagt (i tidligere værker er der 8
eller 9). Erik er forkert afmarcheret her, da han udelader nogle synder
og splitter andre op, hvilket ikke fremtræder så klart, da nogle synder
dækker over et ret bredt område - hedder det fx. "griskhed", "gerrighed"
eller "havesyge"?

I ovenforstående opremsning er 1, 3 og 5 samme synd, ligeledes 3 og 6 -
i stedet mangler frådseri, skinsyge og vrede. En fuldere liste med den
traditionelle inddeling (flere navne nævnt) ville være:

hovmod/stolthed/forfængelighed
griskhed/gerrighed/havesyge
begær
skinsyge/misundelse
frådseri (inkl. fuldskab)
vrede
dovenskab

På engelsk gengives de ofte som:
(1) vainglory, or pride; (2) covetousness; (3) lust, understood as
inordinate or illicit sexual desire; (4) envy; (5) gluttony, which
usually included drunkenness; (6) anger; and (7) sloth.

Venlig hilsen,

Fra : Chris Nyborg

Dato : 02-03-01 18:54

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i melding
> "Mark Langdahl" <kajqrd@worldonline.dk> mælte sligt:

[snip]
> [...]
> og splitter andre op, hvilket ikke fremtræder så klart, da nogle synder
> dækker over et ret bredt område - hedder det fx. "griskhed", "gerrighed"

Det er St Johannes Cassianus og pave St Gregor den store som regnes som
opphavsmenn til oppramsingen av de syv dødssyndene (i katolsk terminologi
kalles de hovedsynder, fordi de gir opphav til andre synder og laster).

> [...]
> inordinate or illicit sexual desire; (4) envy; (5) gluttony, which
> usually included drunkenness; (6) anger; and (7) sloth.

Listen som brukes i Den Katolske Kirkes katekisme (KKK 1866) er:
Hovmod
Havesyke
Misunnelse
Sinne
Ukyskhet
Fråtseri
Åndelig latskap/akedi

Denne listen stemmer godt overens med Rasmus' liste. Rekkefølgen er temmelig
vilkårlig; ofte følger den St Johannes Cassianus' verk, men man finner den i
alle slags former.

--
Chris Nyborg
Chris.Nyborg@katolsk.no

Fra : Erik Larsen

Dato : 28-02-01 19:50

> [...]
som
> 1'eren. Rækkefølgen passer med filmen Seven, men jeg har aldrig hørt om en

men Druk, Hor og Perverse adfærer er i alle film, meget ophissende (ikke)

Erik