Erstatte tabel med <div>?
Fra : Henrik Brix Andersen

Dato : 15-10-02 17:44

Hej,

Jeg indser, at dette er et ofte stillet spørgsmål...
Jeg har bladret arkivet igennem for at finde et svar, men kan ikke
umiddelbart finde et, jeg kan bruge.

http://www.aalug.dk/~brix/index.html ligger et mock-up af et layout.
Mit problem er, at jeg ikke kan finde ud af
har jævnfør en tidligere post her på gruppen kigget på
http://glish.com/css/ men da jeg ikke ønsker at bruge position: absolute
(da indholdet skal centreres på siden), kan jeg ikke overføre eksemplerne
dér uden videre.

Håber der er én, der har et godt forslag til hvordan jeg kan ungå at bruge

Mvh
../Brix

Fra : Magne Heen

Dato : 15-10-02 20:33

Henrik Brix Andersen wrote:

> [...]
> dér uden videre.
>
> Håber der er én, der har et godt forslag til hvordan jeg kan ungå at bruge

Her er et eksperiment jeg gjorde for en tid siden der jeg fjernet
tabellen og erstattet den med div.

Ettersom det var et eksperiment er jeg sikker på at det kan gjøres
bedre.

se på; http://home.powertech.no/magneh/test/w3org-ny.html

og se om du finner noe brukbart i koden her.

Magne Heen.

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-10-02 21:08

Henrik Brix Andersen wrote in <aohgkm$gjk$1@sunsite.dk>:
> På http://www.aalug.dk/~brix/index.html ligger et mock-up af et layout.
> Mit problem er, at jeg ikke kan finde ud af
> css2.

Nu er det selvfølgelig ikke mig der skal bestemme hvordan det ser ud, men
jeg vil lige tillade mig at komme med denne kommentar. :)

Det er fint at du forsøger at undgå table-tagget, når nu det ikke er en
tabel du er ved at lave.
Næste skridt er så at lade være med at tænke i tables når man designer.

Det layout du har lavet (eller i hvert fald det man ser på den side) er som
designet til at blive lavet i tables. (Måske fordi det kun er det, du
viser?)

> men da jeg ikke ønsker at bruge position: absolute (da indholdet skal
> centreres på siden), kan jeg ikke overføre eksemplerne dér uden videre.

Man kan sagtens centrere selv om man bruger absolut positionering. En
absolut position er nemlig i forhold til den nærmeste parent, der har
position sat til "absolute" eller "relative" (og måske andre, det kan jeg
ikke lige huske).

Dvs. du kan lave en div rundt om det hele, som er centreret. Du kan så fx.
sætte position til relative, og bare lade være med at angive top og left.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : // Ralley

Dato : 16-10-02 00:17

Hej Henrik

Hvis du nu i dit html dokument laver et <div id="container"></div> og som
her giver den ID'et container.

Der efter lavver du dette i CSS

#container {
position : absolute;
top : 50%;
left : 50%;
height : 200px;
width : 200px;
margin-top : -100px;
margin-left : -100px;
border : 1px solid black;
background : #cccccc;
color : #000000;
}

Så vil den kasse altid være i centrum, og hvad mon der så sker med at det
man smider i den kasse??

// Ralley

Fra : // Ralley

Dato : 16-10-02 00:27