Grimme døre
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-10-02 11:44

Hej

Nu har jeg i to år kigget på vores utrolig grimme døre. Der er 5
styks, og de er egentlig pæne nok, hvis man lige kigger væk fra en
halvgrim maling der skaller, de mange forskellige håndtag og det at
de er ret beskidte og fedtede. De er malet med en særdeles dårlig
kvalitet maling, hvor det er lige før man bliver hvid på hænderne af
at røre ved dem med våde hænder.

NU skal der gøres noget ved dem, men hvad? Dørene er i en
ikke-så-god-kvalitet-træ, så afsyring el.l. er ikke en løsning. Man
kan vel male dem, men så skal man til at have fjernet alt det gamle
maling, og der er i hvert fald mindst tre lag.

I første omgang har vi købt nye dårhåndtag, men de gamle var _limet_
på, så dørene er næsten ødelagte af at få dem af. Jeg er næsten mest
stemt for at få nye døre sat i, men så skal karmene også skiftes, ikke
at de ikke også trænger til det! Men prisen, sådan et arbejde er vel
halvdyrt og jeg er ikke helt sikker på at vi kan gøre det selv.

Hvad ville I gøre og har I en ide om hvad det ville koste at få en
tømrer til at gøre det trælse arbejde for os?

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 15-10-02 12:06

Trine> Hej
Trine> Nu har jeg i to år kigget på vores utrolig grimme døre. Der er 5
Trine> styks, og de er egentlig pæne nok, hvis man lige kigger væk fra en
Trine> halvgrim maling der skaller, de mange forskellige håndtag og det at
Trine> de er ret beskidte og fedtede. De er malet med en særdeles dårlig
Trine> kvalitet maling, hvor det er lige før man bliver hvid på hænderne af
Trine> at røre ved dem med våde hænder.

Trine> NU skal der gøres noget ved dem, men hvad? Dørene er i en
Trine> ikke-så-god-kvalitet-træ, så afsyring el.l. er ikke en løsning.

Du kan godt afsyre dem. Bare du maler dem igen.

Trine> Man
Trine> kan vel male dem, men så skal man til at have fjernet alt det gamle
Trine> maling, og der er i hvert fald mindst tre lag.

Man kommer langt med en skraber. Men sørg for at købe en god en ekstra blade.

Hvis der er fyldninger kan det være nødvendigt med lakfjerne eller brun
sæbe. Prøv dig frem.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 15-10-02 22:58

> [...]
>
> Hvad ville I gøre og har I en ide om hvad det ville koste at få en
> tømrer til at gøre det trælse arbejde for os?

Nu skriver du ikke hvilken slags døre du har så det er ret svært at komme
med gode råd...
Men er det fyldningsdøre i massivt træ kan de sagtens afsyres, kan de ikke
holde til det var de nok ikke værd at gemme på alligevel.
Vil du blot male dem kan du smøre dem ind i brunsæbe og lade det sidde nogle
dage. Så kan malingen skrabes af. Dog er det ikke alle malingstyper der kan
opløses med brun sæbe.
Du kan også bruge en varmepistol og en skraber, det er lidt hurtigere men
træet bliver mørkere så det kan kun anbefales til døre hvis de skal males
bagefter.
Har du de "fine" trædøre der er lavet ud af lidt finer og en masse pap i
midten er det bare at gå igang med slibemaskiner og skraber. Men så skal
dørene altså males bagefter, eller du kan købe noget hobbyfiner og lime på.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Anders Jørgensen

Dato : 16-10-02 11:05

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Hvad ville I gøre og har I en ide om hvad det ville koste at få en
> tømrer til at gøre det trælse arbejde for os?

Vi skiftede for nylig alle 10 indvendige døre i huset -- det var
egefiner-døre a' la 1973, og tilsvarende karme, som vi så skiftede til
hvide "papdøre". Karmene blev osgå skiftet.

Selve udskiftningen tog en weekend, og oveni kom så et antal aftener
til maling + en lørdag til opsætning af gerigter.

Det er ikke så svært, bare man er obs. på dørtrinnets højde og ellers
holder karmen rigtig meget i lod -- i alle retninger!.

Jeg spugte i øvrigt en tømrersvend, der var ude i anden anledning --
han mente han kunne gøre det på en 10 timer, hvis jeg selv pillede de
gamle karme ned (jeg ved ikke om det var incl gerigter).

Jeg kan ikke rigtig huske prisen på døre/karme/gerigter, men et kig i
et Bauhaus-katalog eller en opringning til tømmerhandlen burde kunne
kaste lys over dette. Det kommer jo også helt an på hvad I vil ha'.

venlig hilsen
Anders