Stedmoder, udplantning.
Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 15-10-02 06:24

Jwg såede stedmoderplantefrø, Pandoras Box (20 stk.) indendørs og kan
nu stolt fremvise 5 små planter med adskillige blade på hver. I
forgårs flyttede jeg dem så fra det kølige soveværelse til mit endnu
køligere drivhus. De ser ud til at trives fint (pyha .

Nu var det så, at de gerne skulle plantes videre ud på deres blivested
i et bed ved den sydvendte stuehusmur en af de nærmeste dage. Men mit
morgenbesøg hos DMI gjorde mig lidt bekymret. Det ser ud til, at temp.
falder og at vi skal have sådan noget som slud i den kommende uge. Kan
de små planter tåle det? Hvad gør jeg?

Hjertelig morgenhilsen
Dorte
(der er lidt meget ophængt for tiden, hvilket måske resulterer i, at
jeg ikke når alt, jeg gerne ville. Så bær over med mig...)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-10-02 07:47

On Tue, 15 Oct 2002 07:23:30 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

> [...]
>morgenbesøg hos DMI gjorde mig lidt bekymret. Det ser ud til, at temp.
>falder og at vi skal have sådan noget som slud i den kommende uge. Kan

Stedmoderblomster kan normalt godt klare frost og sne. Jeg kender en som
har avlet dem i mark, han fik dem hjem som småplanter i starten af
oktober og plantede dem ud i marken. Småplanter i den her henseende er
planter som er 1 -2 cm høje. De klarede det fint, og det er jeg sikker
på dine også vil gøre!
Du kan evt. have et par grangrene at smide over hvis du er meget nervøs

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 16-10-02 05:36

On Tue, 15 Oct 2002 08:47:05 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>på dine også vil gøre!
>Du kan evt. have et par grangrene at smide over hvis du er meget nervøs

OK hvis han kan, så kan jeg vel også Mine planter er lidt større
end hans.

Det kan nu godt være, at jeg alligevel tynder lidt ud i lillebror's
granplantage, for jeg venter nemlig også på, at der en af dagene
kommer 2 stk. roser, Zephirine Drouhin til samme bed. Men jeg er måske
for nervøs af mig?

Hjertelig søvnig morgenhilsen
Dorte
(Annesofie har fødselsdag, og det har hun jo og det er idag. Og når
man fylder 5 år, møder man tidligt og bager kagemand i børnehaven -
gaaaab

Fra : Pia J

Dato : 16-10-02 06:16

Men hvad ville der egentlig være galt med at have dem i potter til foråret?

:Pia

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 16-10-02 17:41

On Wed, 16 Oct 2002 07:15:57 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Men hvad ville der egentlig være galt med at have dem i potter til foråret?

Jeg ved ikke, om det ville være galt? Men min bagtanke med at så og
sætte dem her i efteråret er, at jeg så forhåbentlig har kraftigere
planter til næste år, end hvis jeg ventede med at så dem til næste år.

Hjerteligst
Dorte

Fra : Pia J

Dato : 16-10-02 17:51

Næ, jeg mente at beholde dem du har i potter nu og først plante dem ud til
foråret. Ja, jeg er såmænd bare nysgerrig.

:Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-10-02 18:10

On Wed, 16 Oct 2002 18:41:11 +0200, Dorte R.M. Hansen
> [...]

>sætte dem her i efteråret er, at jeg så forhåbentlig har kraftigere
>planter til næste år, end hvis jeg ventede med at så dem til næste år.

Det giver helt sikkert kraftigere planter at så dem nu - og så har du jo
også fordelen af spredt blomstring vinteren igennem.

At lade dem stå i potter i drivhuset vinteren over (som vist var det der
blev hentydet til i det indlæg du svarede på) kan sagtens lade sig gøre,
men i potter i et drivhus så kræver de jo lidt mere pasning. De skal
f.eks have lidt vand ind imellem. Det bliver især drilagtigt fra omkring
midten af februar.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-10-02 08:46

On Wed, 16 Oct 2002 06:36:16 +0200, Dorte R.M. Hansen
> [...]

>granplantage, for jeg venter nemlig også på, at der en af dagene
>kommer 2 stk. roser, Zephirine Drouhin til samme bed. Men jeg er måske

Det skader jo i hvert fald ikke.
Jeg plejer ikke at dække noget med gran eller blade ude i haven om
vinteren, men sidste år dajeg havde købt 15 nye, dyre roser til et bed,
der var jeg godt nok så tilpas nervøs at juletræet kom op omkring dem
Og de overlevede rigtig flot.

> [...]
>(Annesofie har fødselsdag, og det har hun jo og det er idag. Og når
>man fylder 5 år, møder man tidligt og bager kagemand i børnehaven -

Tillykke!
Man kan heldigvis godt være søvnig uden at stå tidligt op - og vejret
udenfor gør ikke ligefrem at man får lyst til at blive mere vågen :-/

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 05-09-03 08:52

<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>på dine også vil gøre!
>Du kan evt. have et par grangrene at smide over hvis du er meget nervøs

Her er så lige en tilbagemelding knapt et år senere. Havde jeg haft en
hjemmeside, var der kommet foto på

De overlevede. Ofte havde jeg mine tvivl, da de små planter igennem
vinter og tidligt forår nærmest var forsvundet. Men så tog p..... ved
de 5 planter - masser af blomster har glædet sommeren igennem og gør
det stadig for fulde gardiner.

Og så et lille "staldtip" om, hvordan man får dem til at give rigtig
mange blomster: nip de visne blomster af, så planterne ikke laver alt
for mange frø.

Det virker iøvrigt også på ærteblomster - pluk løs af dem eller nip
dem af.

Hjertelig efterårshilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-09-03 19:09

On Fri, 05 Sep 2003 09:52:16 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

>Her er så lige en tilbagemelding knapt et år senere. Havde jeg haft en
>hjemmeside, var der kommet foto på

Du må jo se at få en hjemmeside så

> [...]
>for mange frø.
>
>Det virker iøvrigt også på ærteblomster - pluk løs af dem eller nip

Det virker på rigtig mange planter. Især sommerblomster, men også en del
stauder og endda buske kan det trick bruges på.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 05-09-03 22:28

On Fri, 05 Sep 2003 20:09:26 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Du må jo se at få en hjemmeside så

Oho meget gerne (savner den ofte) - men der skal llige medfølge en
ekstra torsdag i hver uge, så jeg har en chance for at sætte mig ind i
at lave såden en

>Det virker på rigtig mange planter. Især sommerblomster, men også en del
>stauder og endda buske kan det trick bruges på.

Du har ikke lige navne på et par af de buske vel?

Hjertelig havetravl efterårshilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-09-03 07:50

On Fri, 05 Sep 2003 23:28:07 +0200, Dorte R.M. Hansen

>Oho meget gerne (savner den ofte) - men der skal llige medfølge en
>ekstra torsdag i hver uge, så jeg har en chance for at sætte mig ind i
>at lave såden en

Hvorfor lige en ekstra torsdag? Jeg ville da langt hellere have en
ekstra lørdag eller søndag i hver uge

>Du har ikke lige navne på et par af de buske vel?

Det skulle bl.a gælde sommerfuglebusk. Og også mange roser blomstrer
bedre hvis man fjerner visne blomster.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 06-09-03 09:05

Mads Lie Jensen wrote:

> Det skulle bl.a gælde sommerfuglebusk. Og også mange roser
> blomstrer bedre hvis man fjerner visne blomster.

Det gælder vel i princippet alle blomster og buske der har nye
blomsteranlæg siddende i bladhjørnerne. Ideen er vel, at skulle
frøkapslen blive ødelagt inden frøene er modne, vil planten
mobilisere 'reserverne' og prøve igen. Da vi som haveejere oftest
hellere vil have mange blomster end mange frø, kan vi fremme
blomstringen ved at fjerne frøkapslerne inden de er
færdigudviklet.

Det virker positivt på sommerfuglebusk, hibiscus samt alle mine
rosenvarianter.

I øjeblikket er det for mig hibiscus, roser og dahlia det gælder.

På en masse tidligt blomstrende stauder, kan man tillige opnå en
anden blomstringsperiode ved at klippe dem ned på det rigtige
tidspunkt. Jeg har ikke helt styr på hvilke og hvornår, men måske
kan andre bidrage med dette.

Jeg har eksperimenteret en del i sommer, men jeg tror at
resultatet er blevet forstyrret en del af den lange tørkeperiode,
så jeg ved ikke hvor meget jeg kan lægge i resultatet. Det har
ikke været for godt :(

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 07-09-03 21:08

On Sat, 6 Sep 2003 10:04:45 +0200, "Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk>
wrote:

>Det virker positivt på sommerfuglebusk, hibiscus samt alle mine
>rosenvarianter.

Så er jeg ikke helt tosse Jeg havde en anelse omkring roserne.
Ikke at jeg har mange: 2 stk. Zephrine Drouhin, som har 2 stk.
blomstring pr. år. Og jeg har troligt nippet visne af. Iøvrigt en
busk-/klatrerose, som jeg meget gerne vil anbefale andre efter den
første sæsons bekendtskab.

Udover at den gror villigt og har et særpræget mørkerødt tonet løv på
nye skud, har den to meget prisværdige fortrin.

Dels har den ingen torne på stænglen - slut med forrevne fingre, hvis
man er for sløset med handsker og opmærksomhed, når buketten skal
plukkes. Derfor også meget velegnet i nærheden af ungernes legesteder.

Dernæst dufter den fantastisk. Alle som jeg har inviteret til et lille
snus har stillet et overrasket ansigt op. Ligeså gjorde jeg selv
første gang: Wauw! Den kildrer virkelig duftesansen behageligt og
krydret.

Sommerfuglebusken har jeg ikke endnu - men den står på ønskelisten. Så
det glæder mig, at den opfører sig som sommerblomsterne m.h.t. at
sætte nye blomster.

>I øjeblikket er det for mig hibiscus, roser og dahlia det gælder.

Åh ja. Dahlia. Hos mig er der også rigtig meget gang i dem nu. Jeg
plukker stort set dagligt en buket - nu næsten to. Næste år skal det
dog nok være en højere variant, så jeg kan bruge lidt højere vaser
Også et nyt bekendtskab, som har fanget mig. Så skulle en nu ligge
inde med en anbefaling, så skal jeg på jagt efter en Dahlia, som
synsmæssigt klæder min pink-farvede rose i en buket.

> [...]
>resultatet er blevet forstyrret en del af den lange tørkeperiode,
>så jeg ved ikke hvor meget jeg kan lægge i resultatet. Det har

"Tørken" på Bornholm i sommer har været barsk ved meget i haven. Også
roserne, som jeg blandt andre har ofret en del vand på. Men, men, men
den har givet nogle flotte græskar til lygter i oktober/november
Og forhåbentlig og angiveligt har den også taget kål på en masse af
"mine" Iberiske Skovsnegle.

Hjertelig efterårshilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 07-09-03 21:16

On Sat, 06 Sep 2003 08:49:48 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Hvorfor lige en ekstra torsdag? Jeg ville da langt hellere have en
>ekstra lørdag eller søndag i hver uge

Gerne for mig, når blot den er fuldkommen fritaget for pligter og
udelukkendeer helliget fordybelse efter eget valg

Drømmende efterårshilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Line65

Dato : 15-10-02 10:46

Dorte R . M . Hansen <dot.ringholm@get2net.dk> skrev:
> [...]
>plantes videre ud på deres blivested
>i et bed ved den sydvendte
>stuehusmur en af de nærmeste dage. Men mit

Jeg plejer at lade mine stedmoderplanter så sig selv,
altså de som har stået fra i sommer. De kommer op
her i efteråret, og overvintrer fint.

Hilsen Line

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 16-10-02 05:40

On 15 Oct 2002 09:46:05 GMT, Line65 <enon@tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg plejer at lade mine stedmoderplanter så sig selv,
>altså de som har stået fra i sommer. De kommer op
>her i efteråret, og overvintrer fint.

Jeg var mest nervøs for, at skiftet fra deres hidtil beskyttede
tilværelse til den "barske natur" ville kunne slå dem ihjel. Men jeg
stoler endnu engang på Mads' råd og vejledninger (de plejer at holde
stik).

Takker for input.

Hjerteligt gaab
Dorte