Hvilket tag på stort sommerhus?
Fra : Niels Sloth

Dato : 14-10-02 21:56

Vi skal sikkert til at lægge nyt tag på et sommerhus hvor
eternitpladerne fra 80-erne er smuldret, og vil ved samme lejlighed
lægge 10 cm isolering yderligere i.

Jeg talte med en tømrer, som sagde at de jævnligt er ude og pille
eternit ned som kun er 5-7 år gammelt, hvis det er rigtigt at de nye
eternitplader heller ikke duer, så kan vi ikke lægge dem op; han sagde
også at der kun gives 5 års garanti - det er da utroligt at de bliver
ved med at sælge de plader!

Men så er der vel kun en eller anden form for ståltag tilbage - er der
nogen der kan sige for og imod det? Skal man have undertag pga.
kondens? Andre evt. ulemper? Jeg har faktisk ikke noget imod
stålplader, jeg kunne forestille mig varmegalvaniserede plader uden
plastbelægning, måske simpelthen pandeplader. Jeg tror de ville klæde
huset, det er et sort træhus.

Gode råd og kommentarer meget velkomne.

Niels

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 14-10-02 23:34

On Mon, 14 Oct 2002 22:56:21 +0200, Niels Sloth <sloth@post1.tele.dk>
wrote:

> [...]
>eternitplader heller ikke duer, så kan vi ikke lægge dem op; han sagde
>også at der kun gives 5 års garanti - det er da utroligt at de bliver

Det gør de heller ikke. Jeg ville nok ikke bruge den tømrer til at
udføre arbejdet, hvis han er lige så vidende om brug af værktøj som
han er om materialer.
Garantien er 15 år og det har den været de sidste seks år - så hvis
han er ude og pille 5-7 år gamle plader ned, så må det være for at
sætte nogle nye op.
De eternitplader, som smuldrede og gav en masse problemer (mest for
husjerne og i mindre grad for Dansk Eternit), blev produceret i
overgangen mellem asbestholdige og asbestfrie tagplader fra 1984 til
1988.
Læs evt. mere her: http://www.def1994.dk/index.php

>Men så er der vel kun en eller anden form for ståltag tilbage

hvad med tagpap (der heller ikke er så dårligt som de årtier gamle
rygter siger)

> Jeg har faktisk ikke noget imod
>stålplader, jeg kunne forestille mig varmegalvaniserede plader uden
>plastbelægning, måske simpelthen pandeplader.

Flere producenter af ståltage gør opmærksom på, at man kan lægge dem
direkte ovenpå det gamle tag. Jeg ved ikke om det også gælder
pandeplader, Måske værd at tage med i overvejelserne.

Lars

Fra : Per H

Dato : 15-10-02 05:10

On Tue, 15 Oct 2002 00:33:43 +0200, lcj@wanadoo.dk skrev:

> [...]
>Garantien er 15 år og det har den været de sidste seks år - så hvis
>han er ude og pille 5-7 år gamle plader ned, så må det være for at

Jeg havde kontakt med internet sidste år, fordi en kunde skulle have
nyt tag på. da det gamle smuldrede. Jeg kunne ikke få garenti på den
brune, men derimod på den rødbrune. Såå, dere r noget om snakken

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 15-10-02 17:17

On Tue, 15 Oct 2002 06:10:05 +0200, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

> [...]

>nyt tag på. da det gamle smuldrede. Jeg kunne ikke få garenti på den
>brune, men derimod på den rødbrune. Såå, dere r noget om snakken

Det her står på forsiden af www.dansketernit.dk

"Dansk Eternit yder derfor også 15 års Eternit garanti på alle
egenproducerede produkter leveret fra Dansk Eternit efter den 1. maj
1996."

Desuden kan man _slet ikke_ sælge en ny vare i Danmark uden at yde en
vis form for garanti.

Lars

Fra : Per H

Dato : 15-10-02 20:03

On Tue, 15 Oct 2002 18:17:15 +0200, lcj@wanadoo.dk skrev:

Det er sikkert rigtigt alt sammen, men virkligheden er alså en anden.

Jeg fik personlig af vide sidste år. at de ikke kunne garentere for
farven, på den jeg gerne ville have, så jeg måtte vælge en ny farve.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 15-10-02 21:18

On Tue, 15 Oct 2002 21:03:09 +0200, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

>On Tue, 15 Oct 2002 18:17:15 +0200, lcj@wanadoo.dk skrev:
>
>Det er sikkert rigtigt alt sammen, men virkligheden er alså en anden.

Passer ikke (se nedenstående)

>Jeg fik personlig af vide sidste år. at de ikke kunne garentere for
>farven, på den jeg gerne ville have, så jeg måtte vælge en ny farve.

Der er stadig 15 års garanti på pladens _holdbarhed_ , hvilket var
emnet her i tråden.

Lars

Fra : Per H

Dato : 16-10-02 04:57

On Tue, 15 Oct 2002 22:18:13 +0200, lcj@wanadoo.dk skrev:

>Der er stadig 15 års garanti på pladens _holdbarhed_ , hvilket var
>emnet her i tråden.
er farven ikke en del af pladens holdbarhed?.

Eller er det når de tyndslides?
eller når der falder skaller af oversiden

Kan du ikke lige fortælle mig det, for jeg er da sikker på at kunden
vil have pladen byttet hvis farven skifter efter at stykke tid.
eller er det tømreren der skal male pladerne om?

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Niels Sloth

Dato : 16-10-02 13:00

Jeg vil gerne høre endnu en gang: Hvordan sikrer man sig at der
virkelig er 15 års garanti når det gælder?

Det er åbenbart ikke kommunikeret ud til den tømrer jeg har talt med,
og heller ikke til den tømmerhandel jeg var nede i forleden så det
eneste jeg kan henvise til lige nu er oplysninger på en webside, og
det kan være lidt svært at henvise til i 2017.

Niels (det var mig der skulle i gang med at lægge tag)

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 16-10-02 17:36

On Wed, 16 Oct 2002 13:59:48 +0200, Niels Sloth <sloth@post1.tele.dk>
wrote:

> [...]
>eneste jeg kan henvise til lige nu er oplysninger på en webside, og
>det kan være lidt svært at henvise til i 2017.

Overvej at skifte tømrer - og tømmerhandel - de ved åbenbart ikke så
meget om det, de sælger. Måske skulle de kaste et blik på denne:

http://www.dansketernit.dk/brochure/pdf/15aars_garanti_102.pdflæse

Lars

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 16-10-02 17:05

On Wed, 16 Oct 2002 05:57:05 +0200, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

>er farven ikke en del af pladens holdbarhed?.

Ikke i samme grad, og det samme gælder ved masser af farvede
produkter - ville du f.eks. ikke selv foretrække, at din bils
mekaniske dele holdt længere end farven?

>Kan du ikke lige fortælle mig det, for jeg er da sikker på at kunden
>vil have pladen byttet hvis farven skifter efter at stykke tid.
>eller er det tømreren der skal male pladerne om?

Hvis tømreren ved, hvilke materialer han har med at gøre, ville han
kunne fortælle kunden, at Dansk Eternit yder tre års garanti på farven
og 15 år på pladen.

Fra : Per H

Dato : 16-10-02 20:27

On Wed, 16 Oct 2002 18:04:45 +0200, lcj@wanadoo.dk skrev:

>Ikke i samme grad, og det samme gælder ved masser af farvede
>produkter - ville du f.eks. ikke selv foretrække, at din bils
>mekaniske dele holdt længere end farven?

men hvis malingen på min nye bil kun holdt 5 år, så ville der jo være
noget galt med produktet.

>Hvis tømreren ved, hvilke materialer han har med at gøre, ville han
>kunne fortælle kunden, at Dansk Eternit yder tre års garanti på farven
>og 15 år på pladen.

præsis
men når nu eternit fortalte dt de ikke ville garentere på farven,
Hvem skal så be5tale kunden for ny e plader når malingen falder af
efter 5 år.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 16-10-02 21:32

On Wed, 16 Oct 2002 21:26:43 +0200, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

>men hvis malingen på min nye bil kun holdt 5 år, så ville der jo være
>noget galt med produktet.

Nej, hvorfor skulle der være det. Ingen bilejer forventer vel, at en
bil som står/kører ude (uoverdækket) året rundt uden beskyttelse
beholder den samme farve, som da han købte den.

>men når nu eternit fortalte dt de ikke ville garentere på farven,
>Hvem skal så be5tale kunden for ny e plader når malingen falder af
>efter 5 år.

Det skal kunden da selv - fordi den kloge tømrer har fortalt kunden,
hvilken garanti, der er på produktet.
Præcis som bilforhandleren fortæller kunden, at der naturligvis ikke
er fem års garanti på farven, fordi vind og vejr kan blege, ridse og i
øvrigt påvirke den negativt - hvilket ikke er endbetydende med, at
bilen ikke fortsat kan køre.

Lars

Fra : Per H

Dato : 17-10-02 07:14

On Wed, 16 Oct 2002 22:32:12 +0200, lcj@wanadoo.dk skrev:

>Nej, hvorfor skulle der være det. Ingen bilejer forventer vel, at en
>bil som står/kører ude (uoverdækket) året rundt uden beskyttelse
>beholder den samme farve, som da han købte den.

Men farven må alså ikke skalle af tagplader, da der så ikke er noget
der beskytter mod fugtintrængen,. Men det kan vi åbenbart ikke blive
enige om.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 17-10-02 09:59

On Thu, 17 Oct 2002 08:14:03 +0200, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

>Men farven må alså ikke skalle af tagplader, da der så ikke er noget
>der beskytter mod fugtintrængen,. Men det kan vi åbenbart ikke blive
>enige om.

Det er vel ikke et spørgsmål om, hvad du og jeg kan blive enige om,
men hvad Dansk Eternits garanti dækker. Som nævnt dækker den ikke
blegning og farveændringer i mere end tre år. Hvis der finder en
decideret nedbrydning sted med afskalning af de armerede lag, er det
sandsynligvis en anden sag.

Man kan dog ikke tale om, at farven i sig selv beskytter mod
fugtindtrængen, da tagpladen er opbygget af en række ensartede
armerede lag, som er trykket sammen. De er hver for sig
fugtbestandige. Dansk Eternit sælger også helt ubehandlede plader i en
"naturlig" grå farve, som er lige så fugtbestandige som de farvede.

Lars

Fra : Bachelor

Dato : 18-10-02 21:05

Per H <phbyg@privat.dk> wrote in news:c3lsquo44ao7p56npg9mlek963mf8o7pc0@
4ax.com:noget der ligner dette

> Men farven må alså ikke skalle af tagplader, da der så ikke er noget
> der beskytter mod fugtintrængen,.

Hvis det er Eternit du taler om er har farven altid primært
været af kosmetiske årsager. I princippet kan pladen sagten
bruges uden malig og da også købes som sådan.

Fra : Bachelor

Dato : 18-10-02 21:06

Fra : Per H

Dato : 18-10-02 23:52

On Fri, 18 Oct 2002 20:05:30 +0000 (UTC), Bachelor
<not.puplic@no.mail.dk> skrev:

>Hvis det er Eternit du taler om er har farven altid primært
>været af kosmetiske årsager. I princippet kan pladen sagten
>bruges uden malig og da også købes som sådan.

hvis du køber at rødt tag, så må det jeg ikke skalle af så det bliver
halvgråt.
det kan ikke gå under kosmetisk

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Niels Sloth

Dato : 15-10-02 11:27

On Tue, 15 Oct 2002 00:33:43 +0200, lcj@wanadoo.dk wrote:

>Læs evt. mere her: http://www.def1994.dk/index.php

Jeg kan ikke finde noget om nuværende garanti her.

>Flere producenter af ståltage gør opmærksom på, at man kan lægge dem
>direkte ovenpå det gamle tag. Jeg ved ikke om det også gælder
>pandeplader, Måske værd at tage med i overvejelserne.

Det duer ikke når vi vil efterisolere, og så der der desuden
velfungerende tagrender, som skal ændres, hvis taget bliver højere.

Mvh. Niels

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 15-10-02 17:19

On Tue, 15 Oct 2002 12:27:18 +0200, Niels Sloth <sloth@post1.tele.dk>
wrote:

>Jeg kan ikke finde noget om nuværende garanti her.

Det var mest tænkt som en henvisning til sankken om smuldrende plader.
Prøv her i stedet www.dansketernit.dk

Lars

Fra : Per H

Dato : 15-10-02 05:12

skrev:

>Men så er der vel kun en eller anden form for ståltag tilbage - er der

Hvad med tagpap?

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Niels Sloth

Dato : 15-10-02 11:20

On Tue, 15 Oct 2002 06:11:41 +0200, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

>Hvad med tagpap?

Det kunne jeg godt tænke mig, men det bliver formentlig dyrere, da jeg
ikke kan bruge eksisterende lægter, der skal i hvert fald lægges
plader på dem til pappet.

Men jeg har som sagt heller ikke noget imod et ståltag, hvis der ikke
er problemer med det, jeg vil have noget der ligger problemløst og tæt
i mindst 30 år, hvis det er muligt.

Niels

Fra : Ivan

Dato : 15-10-02 17:46

"Niels Sloth" <sloth@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Men så er der vel kun en eller anden form for ståltag tilbage - er der
> nogen der kan sige for og imod det? Skal man have undertag pga kondens?

Prøv at kikke på OdenseLavpris tømmerhandel,
www.olt.dk/Tag/stalplader/stalplader.htm
Nu ved jeg jo ikke om du bor i det område, men så kat det vel findes ander
steder. Der er en i havenkolonien der har lagt det op,i sort, det er kanon,
som de unge mennesker siger. Jeg skal selv igang med at skifte tag i haven
til næste år, det bliver dette tag bare i rødt. Det skal jo ikke være ens
vel ;)
Blot mit bud, håbe at det kan hjælpe dig.

Fra : Jørgen

Dato : 16-10-02 21:20

Jeg har en hus fra 72, hvor taget på garagen smuldrede og var meget utæt.
Jeg valgte at fjerne taget helt og ligge Douglas plader på med 2 x tagpap,
nyt stjern og udhæng, da jeg var i gang skiftede jeg tagrender ved samme
lejlighed.
Alt i alt løb regningen op på kr. 15.200,00
Jeg lavede det selv
Hilsen
Jørgen

Fra : Jørgen

Dato : 16-10-02 22:20

Jeg gemte at sige ,at jeg brugte de eksisterende spær og lægter

Fra : Per H

Dato : 17-10-02 07:08

On Wed, 16 Oct 2002 22:19:59 +0200, "Jørgen" <jso@c.dk> skrev:

> [...]
>lejlighed.
>Alt i alt løb regningen op på kr. 15.200,00

Det er også alle tiders måde at gøre det på.

Tagpap er iøvrigt næsten i samme m2 pris som at få lagt stråtag.
hvis det er proff der udfører det.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Niels Sloth

Dato : 17-10-02 11:17

Tømreren jeg talte med kan lægge eternit for 200 plus moms/m2 alt
inklusiv (dog ikke inddækninger og tagrender, da det eksisterende kan
bruges). Kan det gøres lige så billigt med plader og pap?

Vi regner ikke med at lave det selv, det er ca. 175m2 tag, det er for
meget at gabe over for os lige nu.

Jeg vil lige benytte lejligheden til at takke for alle indlæggene, de
er meget nyttige.

Niels

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 18-10-02 13:11

> Men så er der vel kun en eller anden form for ståltag tilbage - er der
> nogen der kan sige for og imod det? Skal man have undertag pga.
> kondens?

Jeg har lige (med venners hjælp) lagt ~300m2 ståltag på et udhus ovenpå
gamle panneplader (Det har taget ca. 200 timer - men så er det også 3
længer med 4 skotrender og 1 skorsten. Desuden er rigtigt meget af tiden
gået med at rette op på det gamle skæve tag). Vi købte ved HP Ståltag i
viborg (www.hp-staaltag.dk). Jeg mener at der hedder dansk profilstål
det de sælger (eller profilsystemer) - men det kan jeg se på emballagen

Mht til kondens vil der selvfølgelig kommer noget og du bør nok lægge en
plastfolie som undertag for at beskytte isoleringen. De har også
tagplader med en speciel belægning på bagsiden der kan optage lidt
kondensog forhindre dryp.

/A

Fra : Per H

Dato : 18-10-02 13:59

On Fri, 18 Oct 2002 14:10:57 +0200, "Anders Majland \(Replace DOT with
.. in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev:

> [...]
>plastfolie som undertag for at beskytte isoleringen. De har også
>tagplader med en speciel belægning på bagsiden der kan optage lidt

ikke plastfolie!!! det skal lså kunne ånde.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 18-10-02 15:12

> ikke plastfolie!!! det skal lså kunne ånde.

Kluntet formuleret af mig ... Hvis der anvendes et diffusionstæt
undertag (plast) skal der selvfølgelig være ventilation under dette og
over isoleringen.... Hvis undertaget er diffusionsåbent kan det lægges
direkte mod isoleringen. Jeg må vel hellere lige fin den kilde
www.rockwool.dk og vælg konstruktionsguide. Der skulle der gerne være et
punkt der hedder undertag under tag.

Men afhængigt af taghældningen er det ikke sikkert at et undertag er
nødvendigt - men det tør jeg ikke udtale mig om ....

/A

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 18-10-02 15:16

> www.rockwool.dk og vælg konstruktionsguide. Der skulle der gerne være
et
> punkt der hedder undertag under tag.

Fulgte lige linket og de reklamere også for udvendigt efterisolering.
Det kan måske være en attraktiv løsniong for at slippe for at arbejde
med de asbestholdige eternitplader der ligger der idag.

/A - med slidt asbes skiffer eternit på taget af huset

Fra : Bachelor

Dato : 18-10-02 21:03

"Anders Majland \(Replace DOT with . in address for reply by email\)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in news:aop4tv$fjf$1@sunsite.dk:noget der
ligner dette

> [...]
> undertag (plast) skal der selvfølgelig være ventilation under dette og
> over isoleringen.... Hvis undertaget er diffusionsåbent kan det lægges

I snakker dæleme som i har forstand til.
Hvis i isolerer under stålplader rimelig tæt på
får i da ikke nogen kondens af betydning.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 19-10-02 19:59

> I snakker dæleme som i har forstand til.
> Hvis i isolerer under stålplader rimelig tæt på
> får i da ikke nogen kondens af betydning.

Hvor meget plads vil du lade være til ventilation ?

Fra : Niels Sloth

Dato : 20-10-02 18:23

Jeg vil lige indskyde, at jeg har talt med en arkitekt, og han sagde
at man kan isolere helt op til undersiden af eterniplader, da der er
så god ventilation i bølgerne. Det samme må vel gælde for profilerede
stålplader, hvis de har en sinus- eller trapezprofil, mens det må være
lidt mere kritisk for pandeplader..

Niels

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 20-10-02 18:53

> viborg (www.hp-staaltag.dk). Jeg mener at der hedder dansk profilstål
> det de sælger (eller profilsystemer) - men det kan jeg se på
emballagen

Dansk Profilteknik var det ...

/A