Bærbar på Netværk
Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 14-10-02 18:44

hejsa

Hvordan får jeg min bærbare Pc på nettet når jeg f.eks. er p camping.

Hvilke muligheder er der ?
Hvilket grej skal der til ?
Hvad koster det opkobling osv. ?
Skal man bruge GPRS ?

--
Jan Damkjær Dahl
97523420

Fra : Henning

Dato : 14-10-02 21:07

On Mon, 14 Oct 2002 19:43:43 +0200, "Jan Damkjær Dahl"
<jdd@worldonline.dk> wrote:

>hejsa
>
>Hvordan får jeg min bærbare Pc på nettet når jeg f.eks. er p camping.

Eh? Det krævet vel i første omgang, at campingpladsen har et åbent
netværk, du må koble på?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-10-02 21:38

<jdd@worldonline.dk> wrote:

> Hvordan får jeg min bærbare Pc på nettet når jeg f.eks. er p camping.

Tja, når jeg ikke er i nærheden af hverken et kablet netværk,
noget wireless LAN eller noget fastnettelefoni, så bruger jeg min
mobiltelefon.

> Hvilke muligheder er der ?

På en mobiltelefon?

Der er gammeldags data-service (9,6 kbps), high-speed data (ca.
samme hastighed som et gammelt analogt modem) og GPRS (ca. samme
hastighed som ISDN). På vej er nye teknologier, hvor den mest
interessante er UMTS (op til 2 Mbps).

> Hvilket grej skal der til ?

En data-kapabel mobiltelefon.

> Hvad koster det opkobling osv. ?

Det afhænger af mobiludbyderen. Typisk er det fornærmende dyrt.

> Skal man bruge GPRS ?

Nej, GPRS er blot én mulighed.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 15-10-02 00:46

OK

Findes der GPRS netkort et eller andet til den bærbare, eller er det altid
gennem en telefon
Hvad forbindelse har telefonen med den bærbare.

> [...]
>
> -A
> --
> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon
Postel

Fra : Jon Loldrup

Dato : 15-10-02 08:13

>Findes der GPRS netkort et eller andet til den bærbare, eller er det altid
>gennem en telefon

Nokia har et cardphone PCcard som MÅSKE understøtter GPRS. I hvert
fald understøtter det highspeed data.

>Hvad forbindelse har telefonen med den bærbare.

Det kan være alt mellem himmel og jord: seriel-kabel, infrarød port
eller via bluetooth radioforbindelse. Det afhænger lidt af hvad din
bærbare og mobiltelefonen er udstyret med. Bedst er det hvis de har de
har en kommunikationsmulighed til fælles

med venlig hilsen Jon Loldrup

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-10-02 21:49

On Tue, 15 Oct 2002 01:46:10 +0200, "Jan Damkjær Dahl"
<jdd@worldonline.dk> wrote:

> Findes der GPRS netkort et eller andet til den bærbare,

Man kan få GSM-kort med high-speed data som PCMCIA-kort. (Basalt
set er det en mobiltelefon på et PCMCIA-kort). Jeg har ikke set
nogen til GPRS, men jeg skal ikke udelukke, at de findes.

> Hvad forbindelse har telefonen med den bærbare.

Kabel eller infrarød. Bluetooth er på vej, men det er vist ikke
understøttet i noget almindeligt OS endnu.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-10-02 22:21

In article <nlvoqu0mivq7l409md3eefjlq40kpi1f5g@news.worldonline.dk>, Asbjorn Hojmark wrote:

> Man kan få GSM-kort med high-speed data som PCMCIA-kort. (Basalt
> set er det en mobiltelefon på et PCMCIA-kort). Jeg har ikke set
> nogen til GPRS, men jeg skal ikke udelukke, at de findes.

Jeg mener at have set det.

> Kabel eller infrarød. Bluetooth er på vej, men det er vist ikke
> understøttet i noget almindeligt OS endnu.

Det er ihvertfald underrstøttet i MacOS. Mener også det er
i Windows XP med seneste ShitPack. Eller også er det USB2
support den gav ?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-10-02 23:11

On Tue, 15 Oct 2002 21:21:11 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Det er ihvertfald underrstøttet i MacOS.

Nå, det vidste jeg ikke. Tak.

> Mener også det er i Windows XP med seneste ShitPack.

ComputerWorld siger: "Computer-producenterne har modtaget en
opdatering til Windows XP, så styresystemet nu understøtter
Bluetooth. Opdateringen er endnu ikke frigivet til almindelige
brugere, men det bliver den sandsynligvis inden jul."

> Eller også er det USB2 support den gav ?

Ja, SP1 gav USB2-support.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/