brugernavn og password i fstab
Fra : kasper

Dato : 14-10-02 07:04

Min linie i fstab ser således ud:
\\compurternavn\share /mnt/share smbfs ro,user,umask=0 0 0
hvordan sætter jeg brugernavn og password ind i som jeg skal bruge for
at få adgang til det delte share?
/Kasper

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-10-02 07:48

kasper <nospam@nospam.com> writes:

> Min linie i fstab ser således ud:
> \\compurternavn\share /mnt/share smbfs ro,user,umask=0 0 0

Du kan sætte options til smbmount ind sammen med
'ro,user,umask=0'. Læs manualen til smbmount for at finde ud af hvilke
options der er nødvendige for at løse dit problem.

--
Peter Makholm | Emacs is the only modern general-purpose
peter@makholm.net | operating system that doesn't multitask

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 14-10-02 08:47

Peter Makholm wrote:

> Du kan sætte options til smbmount ind sammen med
> 'ro,user,umask=0'. Læs manualen til smbmount for at finde ud af hvilke
> options der er nødvendige for at løse dit problem.

Hvis kodeord helst ikke skal stå i en globalt læsbar tekstfil som fstab, kan
det betale sig at bruge credentials i stedet (er også beskrevet på
manualsiden). Denne mulighed er dog først dukket op i 2.2 svjh.

/Rasmus

"Nothing would please me more than being able to hire ten programmers
and deluge the hobby market with good software."
-- Bill Gates 1976
We are still waiting ....

Fra : kasper

Dato : 14-10-02 14:42

On Mon, 14 Oct 2002 09:46:59 +0200, Rasmus Bøg Hansen
<moffe47@hotmail.com> wrote:

> [...]
problemet er at jeg ikke ved hvor i linien det skal stå. Der er en her
i gruppen der har skrevet det før, og dengang virkede det bare.

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-10-02 15:04

> problemet er at jeg ikke ved hvor i linien det skal stå. Der er en her
> i gruppen der har skrevet det før, og dengang virkede det bare.

Det skal stå sammen med 'ro,user,umask=0'. Der tilføjer du bare
options så feltet hedder 'ro,user,umask=0,option1=value1,option2=value2',
hvor du erstatter option1 og option2 med de rette options.

--
Peter Makholm | Sit back and watch the messages. This is actually
peter@makholm.net | more important than one might think as there is a

Fra : Kasper

Dato : 14-10-02 20:41

On Mon, 14 Oct 2002 16:03:31 +0200, Peter Makholm <peter@makholm.net>
wrote:

>Det skal stå sammen med 'ro,user,umask=0'. Der tilføjer du bare
>options så feltet hedder 'ro,user,umask=0,option1=value1,option2=value2',
>hvor du erstatter option1 og option2 med de rette options.
tak det virker med usename="xxx",password="xxx".
Lige et andet spørgsmål: Behøver der kun et nul efter umask?