check hex værdi
Fra : m

Dato : 13-10-02 10:30

jeg har et text felt hvor man kan indtaste en hec farve kode!
men hvordan checker jeg at det er en gyldig hex værdi der er indtastet!

Fra : Torben Brandt

Dato : 13-10-02 16:32

m wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> jeg har et text felt hvor man kan indtaste en hec farve kode!
> men hvordan checker jeg at det er en gyldig hex værdi der er indtastet!

Hej "m" eller "k" eller ...

Jeg har lavet to eksempler. Den første giver lidt mere information men den
sidste er noget kortere (og simplere hvis man kender RegExp-objektet). Men
du kan vel selv vælge :)

[Pas på ombrudte linier :) ]
<script>
function erHex1 () {
hexfelt = document.getElementById("hexfelt").value;
if (hexfelt.length != 2) {
alert('Der er altid 2 tegn i et hex-tal!');
return false;
}
for (i = 0; i < 2; i++) {
tegn = hexfelt.charCodeAt(i);
if ( (tegn < 48) || ((tegn > 57) && (tegn < 65)) || ((tegn > 70) &&
(tegn < 97)) || (tegn > 102) ) {
alert('Tegnet: \'' + hexfelt.charAt(i) + '\' er ikke et hex-ciffer!');
return false;
}
}
return true;
}
function erHex2 () {
hexfelt = document.getElementById("hexfelt").value;
hexPattern = /^[0-9a-f]{2}$/i;
if (!hexPattern.test(hexfelt)) {
alert('Det er ikke et hex-tal!');
return false;
}
return true;
}
</script>

<form action="#" onSubmit="return erHex2();">
<input type="text" name="hexfelt">
<input type="submit" value="test">
</form>

Mvh Torben

PS Jeg har lavet det som om der kun er ét hex-tal i feltet. Hvis der skal
være tre hex-tal skal du rette alle 2-tallerne til 6-taller.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne