TDC Netexpress og MS Messenger - igen
Fra : Jan Nielsen

Dato : 12-10-02 14:05

Hej

Jeg kan se det har været oppe før
men har ikke lige fanget løsningen.
Bær over med mig.

Jeg har TDC og ADSL 512/128

Jeg har et Ericson skille filter og Ericson modem HM220 dp ?
Problemet er at der kun er én af mine venner der kan connecte til mig,
både med filer og til voicechat
Jeg kan ikke invitere eller sende filer til ham.
Kun acceptere begge dele.

Alle andre, kan jeg ikke andet end skrive sammen med,
bevares, det er da hyggeligt, men det ville unægtelig være sjovere at kunne
snakke online med hvem man lyster i vennekredsen.

Håber på at løsningen er lige om hjørnet

Tak på forhånd.

Jan

Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-10-02 18:59

On Sat, 12 Oct 2002 15:04:37 +0200, "Jan Nielsen"
<jan-nielsen@nielsen.mail.dk> wrote:

> [...]

>bevares, det er da hyggeligt, men det ville unægtelig være sjovere at kunne
>snakke online med hvem man lyster i vennekredsen.

Hvilket modem og skille filter du har er ligegyldigt, men har du en
router? Hvilken.
Har du en firewall?
Du vil sikkert brugeH.232 (tror jeg nok at det er) og flere router kan
ikke klare den protokold.
En nyudvilket en som D-LINK 604 mener jeg nu godt kan, den koster
omkring 500.

Fra : Jan Nielsen

Dato : 12-10-02 21:03

> [...]
> ikke klare den protokold.
> En nyudvilket en som D-LINK 604 mener jeg nu godt kan, den koster

Jeg har ingen router men kun de to førnævnte.
Firewall er slået fra når jeg prøver.

Jeg er ikke helt klar over hvad du mener med H 232
og den der D-LINK 604 hvad er det?

Tak for hjælpen ellers.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-10-02 21:27

On Sat, 12 Oct 2002 22:03:24 +0200, "Jan Nielsen"
<jan-nielsen@nielsen.mail.dk> wrote:

>Jeg har ingen router men kun de to førnævnte.
>Firewall er slået fra når jeg prøver.

Så er det jo ikke de to der er problemmet.

>Jeg er ikke helt klar over hvad du mener med H 232

Det er en protokold der ofte bruges af programmer til video snark.

>og den der D-LINK 604 hvad er det?

Det er en router der har en funktion der gør at de programmer der ikke
kan fungere når simpel NAT er indblandet kan fungere gennem den
router.

Fra : Elmo Jensen

Dato : 12-10-02 22:03

I indlæg <3da8800b$0$79608$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
skrev jan-nielsen@nielsen.mail.dk følgende:

> Jeg har ingen router men kun de to førnævnte.
> Firewall er slået fra når jeg prøver.

Hvad med dem du ikke kan invitere etc., har de router?

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
[Problemer med opsætning af Argosoft Mail Server?? Så download dette:]
[ www.ddibbsystem.dk/ams-vejl.doc ][Hjælpefilen er i Word2000 format!]

Fra : Jan Nielsen

Dato : 12-10-02 22:59

Ja det har de, men hvad det er, for routere, må jeg være svar skyldig

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-10-02 06:56

On Sat, 12 Oct 2002 23:58:36 +0200, "Jan Nielsen"
<jan-nielsen@nielsen.mail.dk> wrote:

>Ja det har de, men hvad det er, for routere, må jeg være svar skyldig

OK, problemmerne med video/voice chat og H.232 protokollen og Router
er den samme uanset om den blokernde router står hos den ene eller den
anden.

Fra : Elmo Jensen

Dato : 13-10-02 14:12

I indlæg <3da89b0b$0$32583$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
skrev jan-nielsen@nielsen.mail.dk følgende:

> Ja det har de, men hvad det er, for routere, må jeg være svar skyldig

Nu ved jeg så ikke hvilken ADSL løsning dine venner kører med, men hvis det
kan lade sig gøre at de kører uden router, så prøv at få dem til det og prøv
så om ikke det kan lade sig gøre at skabe kontakt begge veje.

Hvis det fungerer skal dine venner se på deres routeres mulighed for at
håndtere Messenger mm., men det er der mere om andetssteds i gruppen og det
kender jeg ikke så meget til. Blot at der er nogen routere som _kan_ klare
disse ting og andre som ikke kan. F.eks. kan SpeedStream 2601 _IKKE_ klare
disse ting.

Med venlig hilsen
Elmo Jensen

Fra : Cubus

Dato : 12-10-02 22:21

> [...]
> både med filer og til voicechat
> Jeg kan ikke invitere eller sende filer til ham.

Han sidder sikkert bag en router, men har forwardet de nødvendige
porte til den PC han anvender.

> Alle andre, kan jeg ikke andet end skrive sammen med,
> bevares, det er da hyggeligt, men det ville unægtelig være sjovere at kunne
> snakke online med hvem man lyster i vennekredsen.

De sidder sikkert også bag hver deres routere, men har ikke forwardet
de påkrævede porte til deres PC'er. Eller også er der en software-firewall
der blokerer.

> Håber på at løsningen er lige om hjørnet

Det er den ikke.

Hvis du kendte en, der lige som dig havde en offentlig IP direkte på PC'en,
ville du opleve det fungerede perfekt.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Jan Nielsen

Dato : 12-10-02 23:02

"Cubus" <cubus@sol.dk> wrote in message

> [...]
> der blokerer.

> Det er den ikke.
>
> Hvis du kendte en, der lige som dig havde en offentlig IP direkte på

ØHH, Cubus der knækkede kæden hos mig
den må du skære lidt mere ud

Er det helt håbløst lige som det er nu at få kontakt til mine tavse venner?

Jan

Fra : Cubus

Dato : 12-10-02 23:41

> PC'en,
> >
> ØHH, Cubus der knækkede kæden hos mig
> den må du skære lidt mere ud

Når man sidder bag en router er det sædvanligvis routeren der får
den offentlige IP-adresse (og ikke computeren som i dit tilfælde),
mens computerne bagved bliver tildelt adresser beregnet for private
netværk. Det kan messenger ikke rigtig finde ud af. Den har det
bedst, hvis den maskine den er installeret på har en offentlig IP.
Derfor, hvis du kommunikerer med en hvis internetforbindelse,
ligesom hos dig, går direkte fra modem til PC, vil programmet virke
som det var hensigten. Det vil også virke i forhold til en der fx kalder
op med et 56k modem.

> Er det helt håbløst lige som det er nu at få kontakt til mine tavse venner?

Hvis du fx meget gerne vil kunne tale og se folk med webcam
kan det lade sig gøre med fx Netmeeting. Men det kræver lidt
arbejde. De rigtige porte skal forwardes i folks routere og der
skal kaldes op til folk ved at skrive deres offentlige IP-adresse
direkte i Netmeeting. Så virker det. Den dejligt nemme facon
med bare at højreklikke på deres navne i Messenger og klikke
"kald op" får du næppe til at virke med mindre du som sagt kalder
en op som har en lignende internet-løsning som du selv.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-10-02 07:00

On Sun, 13 Oct 2002 00:41:11 +0200, "Cubus" <cubus@sol.dk> wrote:

> [...]
>"kald op" får du næppe til at virke med mindre du som sagt kalder
>en op som har en lignende internet-løsning som du selv.

Hvorfor er det nødvendigt at taste den offentlige IP ind? præsentere
brugerne sig med LAN IP'en og ikke med den offentlige/WAN IP?

Fra : Cubus

Dato : 13-10-02 09:14

> Hvorfor er det nødvendigt at taste den offentlige IP ind? præsentere
> brugerne sig med LAN IP'en og ikke med den offentlige/WAN IP?

Ja, problemet er at det er LAN IP'en som modparten får oplyst og
derfor prøver at connecte til, hvis man fx højreklikker på et navn,
eller bruger en af adresselisterne der er beregnet til Netmeeting.
Microsoft har skrevet et dokument hvor de fortæller, at en router der
har egenskaben UPnP skulle kunne lave om på den lille misære. Jeg
synes dog også jeg har hørt om folk med sådan router, der stadig ikke
fik det til at virke på den nemme måde.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Cubus

Dato : 13-10-02 09:46

> Ja, problemet er at det er LAN IP'en som modparten får oplyst og
> derfor prøver at connecte til, hvis man fx højreklikker på et navn,
> eller bruger en af adresselisterne der er beregnet til Netmeeting.

Det demonstreres måske i virkeligheden meget godt af, at hvis man
har flere computere med Messenger installeret (med forskellige
logonnavne naturligvis) på sit lokale netværk bag en router, så virker
fildelingen perfekt internt som det var tiltænkt med blot at højreklikke
på et navn og vælge "send". Filer bliver sendt afsted med den
hastighed, som ens lokalnetværk nu kan bære.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Jan Nielsen

Dato : 13-10-02 08:48

> [...]
> "kald op" får du næppe til at virke med mindre du som sagt kalder
> en op som har en lignende internet-løsning som du selv.

Det var en flot forklaring, nu tror jeg at det hænger lidt sammen.

Hvis jeg får byttet min nuværende løsning med en router, selv om jeg ikke
lige
har flere maskiner, som jeg kan forstå man bruger router til,
Vil det så kunne virke?
Der er forhåbentlig ikke så meget fnidder i at sætte stikkene i en anden
kasse?

Ellers tak for et fyldigt svar.

PS Jeg var inde på din hjemmeside, flot.. der er forøvrig afbildet det
Ericsson modem jeg har.

Med venlig hilsen

Jan

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-10-02 09:06

On Sun, 13 Oct 2002 09:47:36 +0200, "Jan Nielsen"
> [...]

>lige
>har flere maskiner, som jeg kan forstå man bruger router til,

NEJ, det er dine venner der skal droppe routeren, eller skifte til en
der kan håndtere protrokollen, eller forvarde de nødvendige porte til
den maskine det skal bruges på.
Hvis de bruger CC eller Tiscali så kan de ikke undvære router, da ADSL
modemmet er indbygget i deres router.

Fra : Cubus

Dato : 13-10-02 09:30

> Hvis jeg får byttet min nuværende løsning med en router, selv om jeg ikke
> lige
> har flere maskiner, som jeg kan forstå man bruger router til,
> Vil det så kunne virke?

Din løsning uden router er med hensyn til programmers funktionalitet optimal.
Det er ikke dig der skaber problemerne. En motivation for at anskaffe sig en
router skulle enten være ønsket om at koble flere computere til den samme i
nternetforbindelse, eller den sikkerhed der ligger i at "gemme" sin computer
bag en router.

Jeg kan nævne at jeg har fået Netmeeting med billede og lyd til at fungere
perfekt med den tidligere beskrevne metode. Jeg har en Cisco 677 router og
modparten havde en Speedstream 2601 router. Har også koblet op til folk
med en internetløsning som din, ingen problemer. Selvfølgelig er det nemmest
hvis folk har en fast IP-adresse, så kan adressen bare betragtes som et
telefonnummer, der forøvrigt bliver gemt i Netmeeting, så man ikke skal indtaste
det hver gang. Men hvis folk har skiftende adresser er det jo bare lige at udveksle
oplysningerne i Messenger først. Jeg har ikke været helt så ihærdig med at få
noget fildeling til at virke og kender ikke lige en løsning der. Men man skal nok
finde nogle andre programmer end fx Messenger til det. Hvis fildelingen er vigtig
og ikke kan klares over mail på grund af store filer, kan man jo altid installere en
FTP-server hvor folk kan hente og uploade filer. Det er ikke svært.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Jan Nielsen

Dato : 14-10-02 08:03

> [...]

installere en
> FTP-server hvor folk kan hente og uploade filer. Det er ikke svært.

Ja, uden at overdrive, så er jeg blevet så klog, at det bare ikke lige er så
nemt.
det er ærgeligt!

Men i skal alle have stor tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Jan