Problem med CDONTS mail
Fra : Ebbe og Camilla

Dato : 12-10-02 11:54

Hejsa

Jeg kan slet ikke få min ASP side til at sende en mail :( Jeg prøver med
CDONTS, fordi jeg ikke ved om min ISP understøtter JMail. Her er min kode:

set mail=Server.CreateObject("CDONTS.NewMail")
mail.From= "min mail"
mail.To = "modtager mail"
mail.Body = "test body"
mail.BodyFormat = 1 ' 0 = HTML, 1 = Plain
mail.MailFormat = 1 ' 0 = MIME, 1 = Text
mail.Importance = 1 ' 0 =High, 1 = Medium, 2 = Low
mail.Send
set mail=nothing

Det eneste jeg får at vide er:
Error Type:
Server object, ASP 0177 (0x800401F3)
Invalid class string

Jeg har selvfølgelig installeret IIS (standard versionen med WinXP
professional, ved ikke hvilken version det er), og jeg har prøvet at sætte
min virtual SMTP server op som der står beskrevet mange steder på nettet.
Jeg kommer bare aldrig så langt så det ser ud til at opsætning har nogen
indflydelse... please help! :)

Fra : Ebbe og Camilla

Dato : 12-10-02 12:00

Jeg har lige fundet ud af jeg har version 5.1 af IIS... kan det passe at
CDONTS ikke er med i den version? Det har jeg fundet et sted på nettet...

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-10-02 12:47

"Ebbe og Camilla" <ebbeogcamilla@stofanet.dk> wrote
> Jeg har lige fundet ud af jeg har version 5.1 af IIS... kan det passe at
> CDONTS ikke er med i den version? Det har jeg fundet et sted på nettet...

Ja, du skal bruge CDOSYS istedet, CDOSYS er også understøttet på IIS5.

Jeg har engang postet et eksempel:
<http://groups.google.com/groups?selm=a9gmie%247ck%241%40sunsite.dk>

--
Jakob Andersen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 12-10-02 13:41

On Sat, 12 Oct 2002 13:00:28 +0200, "Ebbe og Camilla"
<ebbeogcamilla@stofanet.dk> wrote:

>Jeg har lige fundet ud af jeg har version 5.1 af IIS... kan det passe at
>CDONTS ikke er med i den version? Det har jeg fundet et sted på nettet...

Det vil sige XP, ikke?

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Ebbe og Camilla

Dato : 12-10-02 13:53

Jo, det er XP.

Og mange tak Jacob! Det virkede da jeg satte din kode ind Det der Option
Explicit i toppen ville den dog ikke acceptere, men det virker fint uden.
Endnu engang mange tak!

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-10-02 15:01

> [...]
Option
> Explicit i toppen ville den dog ikke acceptere, men det virker fint uden.

Option Explicit er en "frivillig" statement man kan sætte ind i toppen af en
ASP side og derved tvinger det dig til at definere alle variabler før brug,
altså man skal skrive:

Dim variabelNavn

Før man kan bruge variablen, en god effekt ved dette er at man får en fejl
hvis man taster et variabelnavn forkert hvis jeg nu f.eks. med ovenstående
variabel skriver:

Response.Write( variabelNam )

Så vil jeg hvis jeg bruger Option Explicit få en fejl der fortæller mig at
"variabelNam ikke er defineret" hvorimod jeg uden Option Explicit ville
kunne sidde i flere timer og undre mig over hvorfor der ikke blev udskrevet
noget i og med at jeg jo prøver at udskrive en variabel som jeg endnu ikke
har fyldt nogen værdi i.

> Endnu engang mange tak!

Det var så lidt.

--