Css ??
Fra : RJ

Dato : 11-10-02 21:44

Hej
Er der en, der lige vil give mig en hurtig beskrivelse af noget css:

Padding, hvad gør det ???

Og så forskellen på position; absolute og relative (og hvad der ellers er)

Jeg er rimelig godt inde i det, men studser bare lige over det her, så bare
en kort forklaring.

På forhånd tak.
MVH
RJ

Fra : Niels Andersen

Dato : 11-10-02 22:06

RJ wrote in <3da737f5$0$11427$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>:
> Padding, hvad gør det ???

Det af afstanden mellem ramme (border) og indhold.

Prøv at sætte padding til fx. 10px og se forskellen.

> Og så forskellen på position; absolute og relative (og hvad der ellers er)

Der er static, relative, absolute, fixed og inherit.
Det er beskrevet her:
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/visuren.html#choose-position

Sig bare til, hvis der er noget der skal uddybes.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-10-02 22:12

RJ skrev:

> Padding, hvad gør det ???

Det er indre margen - altså det luft der er mellem kanten af fx en
tabelcelle og teksten i den.

Se <http://www.w3schools.com/css/css_padding.asp>

> Og så forskellen på position; absolute og relative (og hvad
> der ellers er)

Absolut positionering placerer elementer målt ud fra dokumentets
øverste venstre hjørne. Relativ positionering flytter et element i
forhold til den placering det ville have haft uden en
positionskode.

P { position: absolute; left: 50pt; Top: 30pt } - betyder altså
"begynd P-tag'en på positionen 50 punkt fra venstre, 30 punkt nede
- set i forhold til browservinduet.

B { position: relative; left: 60pt; top: 30pt } - betyder "flyt
indholdet af B-koden 60 punkt til højre og 30 punkt ned.

Se også <http://www.hypergurl.com/csstutorial10.html>
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 11-10-02 22:23

"RJ" <ronnij@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
>
> Jeg er rimelig godt inde i det, men studser bare lige over det her, så bare

I "boks-modellen" består en side af kasser. Uden om kassen er der så,
i rækkefølge:
- padding: et stykke mellemrum hvor elementets baggrundsfarve kan ses,
- border: et stykke hvor borderen er, og
- margin: et stykke mellemrum hvor det omsluttende elements baggrund
kan ses.

Altså. et hjørne kunne se ud som:

+---------------
| margin (f.eks. "2px")
| +-----------

Mht. position:absolute og relative ...

Det almindelige er "position:static". Det er det der sker hvis man
ikke skriver andet. I det udfylder et element en kasse i dokumentet.

Eksempel:
Blah blah <span style="position:static">Foo</span> Blah
bliver bare til
Blah blah Foo Blah

Med position:relative fylder elementet stadig samme plads i
dokumentet, men det bliver vist en lille smule forskudt (man bruger
left og top til at forskyde med).

Eksempel, ordet Foo er forskudt en linje ned og en til højre:
Blah blah <span style="position:relative;top:1em;left:1em">Foo</span> Blah
bliver bare til
Blah blah Blah
Foo

Med position:absolute tages kassen ud af det almindelige flow og placeres
istedet i forhold til øverste venstre hjørne af dokumentet.
Eksempel:
Blah blah <span style="position:absolute;top:1em;left:1em">Foo</span> Blah
bliver vist som
Blah blah Blah
(men med et "Foo" næsten oppe i øverste venstre hjørne af siden).

Den sidste mulighed, position:fixed, virker lidt lige som absolute, men
placerer istedet i forhold til "viewport", altså det synlige område. Derfor
bliver elementet stående selvom man scroller, da viewporten ikke flytter sig.

Håber det hjælper
/L

Fra : RJ

Dato : 11-10-02 23:08