Fjerne stabilgrus?
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-10-02 14:49

Hej

Jeg skal have skrællet ca. 10 cm stabilgrus af indkørslen, fordi der
skal knust granit på i stedet.
I kanterne hvor bilerne ikke har kørt går det somend nemt nok med en
greb til at løsne med og en skovl til at fjerne det med.

Men midt på..... det er altså pænt hård at hakke i
Helst ville jeg jo låne/leje mig til en bobcat eller lign. men det er
pengene desværre ikke lige til.

Så mon der er nogen som har et par fif?

Det hele er meget tørt, jeg har tænkt lidt på om det måske vil være
nemmere at grave løs hvis jeg vander det godt først?

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-10-02 14:50

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> writes:

> Jeg skal have skrællet ca. 10 cm stabilgrus af indkørslen, fordi der
> skal knust granit på i stedet.

Er stabilgrus og knust granit ikke det samme? Det der ligger hjemme
ved mine forældre kalder de i hvert fald stabilgrus og det er da knust
granit, eller i hvert fald noget der ligner så meget at jeg ikke kan
se forskel.

Desværre kan jeg ikke lige komme i tanke om en nem måde at fjerne
sådan noget på.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Henning Lund

Dato : 11-10-02 15:07

Trine Kornum Christiansen skrev:

> [...]
> ved mine forældre kalder de i hvert fald stabilgrus og det er da knust
> granit, eller i hvert fald noget der ligner så meget at jeg ikke kan

Stabiltgrus kan du kende på den sandede farve, der nærmest bliver hvid
når den er tør. Ligger mange gange ved siden af asfaltvejen.

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/

Fra : Calle.

Dato : 11-10-02 15:25

Trine Kornum Christiansen wrote:

> [...]
> ved mine forældre kalder de i hvert fald stabilgrus og det er da knust
> granit, eller i hvert fald noget der ligner så meget at jeg ikke kan

NEJ det er 2 vidt forskellige ting. Stabilgrus er grof sagt kastanjestore
sten blandet med sand & ler. Det bliver meget fast når det
vibreres/tilkøres.
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-10-02 16:54

On 11 Oct 2002 15:50:02 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>ved mine forældre kalder de i hvert fald stabilgrus og det er da knust
>granit, eller i hvert fald noget der ligner så meget at jeg ikke kan

Som andre har sagt, stabilgrus er vel nærmest at sammenligne med sand
iblandet sten af forskellig størrelse. Det stabilgrus vi har heroppe er
der en del flintesten i bl.a.

Du tænker måske på knust beton? Det bliver mere og mere brugt i stedet
for stabilgrus. Det pakker vist bedre/hårdere sammen og så er det også
meget billigere. (Knust beton er mursten, beton og lign. som er kørt
gennem en stenknuser)

Knust granit er granitskærver som dem der f.eks ligger under
togskinnerne, bare meget meget mindre. Det ser rigtig pænt ud. Og nu
hvor der er kommet en flisegang hen til postkassen og langs med
garageporten, så skal resten af indkørslen også lige pyntes op

Fra : Finn

Dato : 11-10-02 15:01

> Hej
>
> Jeg skal have skrællet ca. 10 cm stabilgrus af indkørslen, fordi der
> skal knust granit på i stedet.

En entrepenørgreb til at brække/hugge det løs med eller en hakke på
gammeldags
maner.

> Det hele er meget tørt, jeg har tænkt lidt på om det måske vil være
> nemmere at grave løs hvis jeg vander det godt først?

Det ville nok være nemmest hvis det er fugtigt, men prøv dig frem.

God fornøjelse
Finn

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-10-02 16:54

On Fri, 11 Oct 2002 16:01:18 +0200, "Finn" <cartman@hansen.dk> wrote:

>En entrepenørgreb til at brække/hugge det løs med eller en hakke på
>gammeldags
>maner.

Jeg må have fundet sådan en.... min Fiskers-greb bliver nok ikke ved med
at holde tildet :-/

>God fornøjelse

Baah

Fra : henrik

Dato : 12-10-02 08:08

en fræser er god til at løsne med

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-10-02 21:22

>Det ville nok være nemmest hvis det er fugtigt, men prøv dig frem.

Nu fik det hele jo en hel dag med regnvejr i tirsdags, og da jeg tog en
tørn mere onsdag virkede det faktisk lettere at få løsnet, nu det var
blevet godt gennemvådt. Og det var ikke voldsomt meget tungere at
fjerne.

I morgen fjerner jeg det sidste stabilgrus og lørdag bliver de sidste to
læs granit hentet hjem - og jeg skal lige love for det bliver flot
Alt besværet værd - indtil videre i hvert fald.

Fra : Niels Olsen

Dato : 18-10-02 21:53

> [...]
> tørn mere onsdag virkede det faktisk lettere at få løsnet, nu det var
> blevet godt gennemvådt. Og det var ikke voldsomt meget tungere at

He he. Det lyder godt. Måske jeg selv skulle se og komme igang og svinge
skovl og spade.

MVH Niels

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-10-02 08:22

On Fri, 18 Oct 2002 22:53:06 +0200, "Niels Olsen" <no@e-box.dk> wrote:

>He he. Det lyder godt. Måske jeg selv skulle se og komme igang og svinge
>skovl og spade.

Man har det så godt når man er færdig
Men brug greb og skovl i stedet for spade og skovl. Det er noget nemmere
at løsne med en firetandet greb end med en spade. Selv om det stadig er
hårdt som bare po.......

Fra : Henning Lund

Dato : 11-10-02 15:04

Mads Lie Jensen skrev:
> [...]
> I kanterne hvor bilerne ikke har kørt går det somend nemt nok med en
> greb til at løsne med og en skovl til at fjerne det med.

Det er vejen frem Mads, det er noget pokkers lort at arbejde i, men nok
den eneste vej du kan gøre det via håndkraft, så frem med greben igen.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-10-02 16:54

On Fri, 11 Oct 2002 16:04:04 +0200, "Henning Lund"
<nospam@lund.tdcadsl.dk> wrote:

>Det er vejen frem Mads, det er noget pokkers lort at arbejde i, men nok
>den eneste vej du kan gøre det via håndkraft, så frem med greben igen.

Det går faktisk rimelig nemt med en firetandet greb (den med de brede
tænder), bare ikke hvor bilen har kørt mest.
Og ja, det er et lortearbejde, men så længe det er herhjemme, så kan jeg
tage en times tid ad gangen og så holde en god lang pause. Og man skal
jo have en tør t-shirt på hver gang man kommer ind.

Fra : Henning Lund

Dato : 11-10-02 17:11

Mads Lie Jensen skrev:
Og man
> skal jo have en tør t-shirt på hver gang man kommer ind.

Jamen Mads dog, har du feber?

Fra : Finn

Dato : 11-10-02 18:29

> [...]
> tage en times tid ad gangen og så holde en god lang pause. Og man skal
> jo have en tør t-shirt på hver gang man kommer ind.

For fan... jeg fik lige en god ide, i har sikkert en masse Brian`er i det
nord-jyske
de kunne lig komme forbi og lave lidt "burnere" så skulle gruset være lige
til at skovle op.

Finn

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-10-02 19:57

On Fri, 11 Oct 2002 19:28:40 +0200, "Finn" <cartman@hansen.dk> wrote:

> [...]
>nord-jyske
>de kunne lig komme forbi og lave lidt "burnere" så skulle gruset være lige

De brian'er har vi heldigvis ikke nogen af lige pt. her i Rakkeby.

Min mor arbejder på HMAK, jeg var ved at overtale hende til at låne en
bæltedrevet PMV med hjem, men den hoppede hun ikke på. Den kunne med
garanti nok ordne sådan en sjat grus

Fra : Niels Olsen

Dato : 12-10-02 19:47

> Min mor arbejder på HMAK, jeg var ved at overtale hende til at låne en
> bæltedrevet PMV med hjem, men den hoppede hun ikke på. Den kunne med
> garanti nok ordne sådan en sjat grus

Tja, med lidt centrumvendinger skal den nok løsne noget. Ellers skal det
være en med dozerblad.

MVH Niels
Der også er Hmak'er

Fra : Calle.

Dato : 11-10-02 15:30

Mads Lie Jensen wrote:
> [...]
>
> Det hele er meget tørt, jeg har tænkt lidt på om det måske vil være
> nemmere at grave løs hvis jeg vander det godt først?

Jeg ved at bunden på min gårdspladser af stabil, selvom der har stået masser
af vand, har vi moset rundt med store traktorer (270HK) uden at det har
efterladt spor, så vand tror jeg ikke nytter noget.

kender du ikke en landmand, der ligge kan trække harven/grubben en gang
igennem for en pils eller 2. Så er det da i det mindste løsnet, og du
slipper for det fløre det vil give ved at vande det.

Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-10-02 16:02

On Fri, 11 Oct 2002 16:30:06 +0200, "Calle." <Calle@jyde.dk> wrote:

>Jeg ved at bunden på min gårdspladser af stabil, selvom der har stået masser
>af vand, har vi moset rundt med store traktorer (270HK) uden at det har
>efterladt spor, så vand tror jeg ikke nytter noget.

Tjaa... jeg er da også meget i tvivl om det hjælper. Men det jeg tænkte
var at det måske ikke var helt så meget 'kittet sammen' når det var
vådt. At stenene slap lidt lettere når man brækker i det.

Nå, jeg kan vel lige vande en enkelt kvm godt igennem og se... Der er
trods alt ingen som har sagt at jeg for alt i verden skal lade være med
at gøre det vådt

>kender du ikke en landmand, der ligge kan trække harven/grubben en gang
>igennem for en pils eller 2. Så er det da i det mindste løsnet, og du
>slipper for det fløre det vil give ved at vande det.

Tjaa... dem jeg kender tror jeg ikke er særlig interesserede i at få en
harve gennem stabilgrus - det har sådan en næppe godt af.

Jeg har hjulpet et par kammerater med have her i løbet af året, nu må
det være tid de skal hjælpe mig )

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 11-10-02 18:17

> [...]
> nemmere at grave løs hvis jeg vander det godt først?

> http://www.gartneriet.dk
> - nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten

Så kan jeg bedre forstå at du ikke har svaret på så mange indlæg her i
gruppen
Nå, men nu til dit spørgsmål...
Jeg ville vande det og give det en tur med fræseren. Nu skal det lige siges
at jeg har en gaaaaammel fræser jeg ikke er spor øm over.
Desuden har jeg rep en del B&S motorer og andet skrammel så det er ikke den
store ulykke hvis skidtet ikke holder til det, så får jeg bare et projekt
mere

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Henning Lund

Dato : 11-10-02 18:30

Thomas Nørgaard skrev:

> Jeg ville vande det og give det en tur med fræseren. Nu skal det lige
> siges at jeg har en gaaaaammel fræser jeg ikke er spor øm over.

Du er dæleme ond, tænk på den sølle kædekasse

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 11-10-02 22:52

"Henning Lund" <nospam@lund.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Du er dæleme ond, tænk på den sølle kædekasse
> [...]
Hvilken kædekasse? Min fræser er af den gamle skole med HELT lukket kasse så
der kommer med garanti ikke spor støv/jord i den når den kører. Faktisk er
kædekassen så lukket at den er fyldt til randen med olie, for at sikre god
smøring
Desuden fik jeg den omtalte fræser forærende af naboen fordi han ikke gad at
have den mere. Den er nok 15-20 år gammel og har udtjent sin "værnepligt",
men til bede og køkkenhaven er den fin fin
Med alle reperationer (2-3 stk) og lidt motorolie har den kostet mig omkring
400,- *totalt* så skulle den dø er det ikke en formue der går tabt...

Fra : Henning Lund

Dato : 12-10-02 08:14

Thomas Nørgaard skrev:

> Hvilken kædekasse?

Tjae den på fræseren.

Min fræser er af den gamle skole med HELT lukket
> kasse

Det er alle Texas

så der kommer med garanti ikke spor støv/jord i den når den
> kører.

Nej det var heller ikke det jeg hentydede til, det var det hårde pres du
udsætter kædekassen for jeg mente.

Faktisk er kædekassen så lukket at den er fyldt til randen med
> olie, for at sikre god smøring

Skal den også være.

så skulle den dø er det ikke en formue der går
> tabt...

Nej men skulle den repareres, kan jeg garantere dig for at reparatøren
ville brumme noget over behandlingen den havde fået, jeg har mange gange
repareret en defekt kædekasse på en Texas, og det kan bestemt ikke altid
være det sjoveste at komme til, mange gange når folk har brugt fræseren
til at fræse ukrudt væk på grusarealer, jordstykker med mange sten i mm,
så ødelægges den nederste aksel så meget at den næsten er umulig at
skifte

mvh Henning

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 12-10-02 13:42

<snip>
> [...]
> til at fræse ukrudt væk på grusarealer, jordstykker med mange sten i mm,
> så ødelægges den nederste aksel så meget at den næsten er umulig at

Bare rolig, hvis den går i stykker laver jeg den selv. Jeg elsker at rode
med sådan noget

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-10-02 20:00

On Fri, 11 Oct 2002 19:17:20 +0200, "Thomas Nørgaard"
<nimbus39@hotmail.com> wrote:

>Så kan jeg bedre forstå at du ikke har svaret på så mange indlæg her i
>gruppen

Hovhov, der har været rigtig mange spørgsmål om hus og gøremål på samme,
det har jeg ikke videre forstand på. Jeg er havemand.

> [...]
>store ulykke hvis skidtet ikke holder til det, så får jeg bare et projekt

Jeg har overvejet det - der er jo evighedsgaranti på knivene på sådan en
Texas-fræser (garantien gælder dog kun mod brud)
Men jeg syntes maskinen er for fin til det - den er ikke mere end 8 år
gammel.
Vi gjorde det faktisk med den gamle fræser for 9-10 år siden. Men den
var også ovre sine bedste tider på det tidspunkt.

Fra : Niels Olsen

Dato : 12-10-02 19:50

> [...]
> Vi gjorde det faktisk med den gamle fræser for 9-10 år siden. Men den
> var også ovre sine bedste tider på det tidspunkt.

Når nu din mor er ved Hmak, kan hun vel låne dig en Hydrema mineplejl. Den
er særdeles kraftig, som havefræser.

MVH Niels

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-10-02 22:07

On Sat, 12 Oct 2002 20:49:56 +0200, "Niels Olsen" <no@e-box.dk> wrote:

>Når nu din mor er ved Hmak, kan hun vel låne dig en Hydrema mineplejl. Den
>er særdeles kraftig, som havefræser.

Det er den der minerydder med kæderne, ikke?
Den skal i hvert fald nok få fræset alt ned på sin vej

Fra : Jens Petersen

Dato : 13-10-02 15:40

On Sat, 12 Oct 2002 23:07:02 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Det er den der minerydder med kæderne, ikke?
>Den skal i hvert fald nok få fræset alt ned på sin vej

Hvorfor ikke bare nøjes med et par miner?

Jeg vil selv til at fylde granit i indkørselen. Hvad koster sådan
noget egentlig og hvor køber man det?

--
Jens

Always use tasteful words, you might have to eat them later.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 13-10-02 16:47

Jens Petersen skrev:
> Jeg vil selv til at fylde granit i indkørselen. Hvad koster sådan
> noget egentlig og hvor køber man det?

Har du overvejet, at det vil øge risikoen for at cykler (og vel måske
også biler...?!?) punkterer ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-10-02 17:38

On Sun, 13 Oct 2002 17:47:23 +0200, "Søren C. Fischer" <scf@image.dk>
wrote:

>Har du overvejet, at det vil øge risikoen for at cykler (og vel måske
>også biler...?!?) punkterer ?

Det gør det ikke. Knust granit er ikke skarpt. Biler kører helt fint på
det, endda uden de synker i overhovedet. Man kan kun lige se på
overfladen er der er blevet kørt. Cykler, ikke engang
mountainbike-agtige cykler med brede dæk, synker i, i hvert fald i nyt
grus.

Vi har ikke engang døjet specielt meget med punkteringer her, til trods
for at vi bor på en vej belagt med stabilgrus, hvor der jo er mange
flintesten i. Flint er ellers noget af det værste ved dæk.

Fra : Niels Olsen

Dato : 13-10-02 20:45

"Søren C. Fischer" <scf@image.dk> skrev i en meddelelse
> Har du overvejet, at det vil øge risikoen for at cykler (og vel måske
> også biler...?!?) punkterer ?

Her på Bornholm hvor vi jo har masser af granit har vi ikke problemer med at
hverken cykler eller biler punkterer pga. granitskærver. Jeg går ikke ud fra
at vores dæk er bedre end dem man kan få i resten af landet.

MVH Niels

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-10-02 17:40

On Sun, 13 Oct 2002 16:39:51 +0200, Jens Petersen <jp@c.dk> wrote:

>Hvorfor ikke bare nøjes med et par miner?

Det er lige ved siden af drivhuset. Jeg tror ikke det vil være nogen god
ide

>Jeg vil selv til at fylde granit i indkørselen. Hvad koster sådan
>noget egentlig og hvor køber man det?

Vi hentede tre læs i går, det gav vi 800 kroner for. Han vurderede vi
havde fået 2 m3, så det var hvad vi betalte. At vi så i praksis har
omkring en m3 på et trailerlæs gør jo ikke handlen dårligere

Fra : Kim Bernhart

Dato : 13-10-02 18:16

Hvor er vi henne i landet ?

Kan man få det i forskellige str. ? Jeg skulle gerne bruge en str. som der
ligger mellem jernbanneskiner samt de små til indkørsel, men er i tvivl om
hvor jeg køber dem til menneskepenge og ikke i "dyre" big bags. Den pris du
har givet lyder fornuftig ved afhentning.

Mvh

Kim

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-10-02 19:26

On Sun, 13 Oct 2002 19:16:22 +0200, "Kim Bernhart"
<kim_bernhart@vip.cybercity.dk> wrote:

>Hvor er vi henne i landet ?

Jeg henter dem i Vrå (syd for Hjørring).

> [...]
>hvor jeg køber dem til menneskepenge og ikke i "dyre" big bags. Den pris du
>har givet lyder fornuftig ved afhentning.

De kan fåes i flere størrelser. Præcist hvor mange aner jeg ikke.
I Hjørring kan man bl.a købe dem hos NCC.
Grusgraven hvor jeg henter har kun en størrelse.

Fra : Niels Olsen

Dato : 13-10-02 20:46

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke bare nøjes med et par miner?

Larmer det ikke lidt for meget?

MVH Niels

Fra : Niels Olsen

Dato : 13-10-02 20:41

> Det er den der minerydder med kæderne, ikke?
> Den skal i hvert fald nok få fræset alt ned på sin vej

Ja det er den. Jeg har selv haft lejlighed til at teste den i Ålborg. Jorden
var bagefter som om den var hældt igennem en sigte .

MVH Niels

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-10-02 22:58

On Sun, 13 Oct 2002 21:41:02 +0200, "Niels Olsen" <no@e-box.dk> wrote:

>Ja det er den. Jeg har selv haft lejlighed til at teste den i Ålborg. Jorden
>var bagefter som om den var hældt igennem en sigte .

Hvornår kan vi forvente at se en model i hobby-størrelse?

Fra : Niels Olsen

Dato : 14-10-02 20:33

> Hvornår kan vi forvente at se en model i hobby-størrelse?

Tja, prøv at spørge Hydrema.

MVH Niels

Fra : Lars

Dato : 11-10-02 19:09

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> Hej
>
> Jeg skal have skrællet ca. 10 cm stabilgrus af indkørslen, fordi der
> skal knust granit på i stedet.

Jeg håber ikke du fortryder. Jeg har for et par måneder siden fjernet mine
granitskærver i forhaven, jeg blev simpelthen træt af at ligge med r*ven i
vejret og luge ukrudt væk en gang om ugen

/Lars

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-10-02 20:03

On Fri, 11 Oct 2002 20:08:49 +0200, "Lars" <arthurdent44@hotmail.com>
wrote:

>Jeg håber ikke du fortryder. Jeg har for et par måneder siden fjernet mine
>granitskærver i forhaven, jeg blev simpelthen træt af at ligge med r*ven i
>vejret og luge ukrudt væk en gang om ugen

Der kan umuligt gro nær så meget ukrudt som i vores stabilgrus

Der kommer en del græs nogle steder i vores indkørsel som den er nu.
Især i siderne. Der hvor bilen kører kommer der ikke meget, det får ikke
fred nok til at gro. Men jeg hælder 8-10 cm granit på, det burde holde
det værste ukrudt væk de første mange år.

Og ellers tager jeg bare nogle billeder, så kan vi nyde dem om 10 år når
indkørslen er blevet helt grøn

Fra : Lars

Dato : 12-10-02 08:41

> [...]
> fred nok til at gro. Men jeg hælder 8-10 cm granit på, det burde holde
> det værste ukrudt væk de første mange år.

Det var muligvis problemet hos os - at granitlaget var for "tyndt".

Jeg har desuden hørt at det med tiden synker, så du skal efterfylde med et
par års mellemrum - ved dog ikke om det er rigtigt.

Jeg valgte i stedet at fjerne det hele, og lægge herregårdsfliser i stedet.

Resultatet kan ses her, som vi er meget tilfredse med kan ses på
nedenstående links.

http://home19.inet.tele.dk/valsted/PICT0087.JPG
http://home19.inet.tele.dk/valsted/PICT0088.JPG
http://home19.inet.tele.dk/valsted/PICT0089.JPG
http://home19.inet.tele.dk/valsted/PICT0090.JPG
http://home19.inet.tele.dk/valsted/PICT0091.JPG

Fra : Finn

Dato : 12-10-02 10:11

"Lars" <arthurdent44@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Resultatet kan ses her, som vi er meget tilfredse med kan ses på
> nedenstående links.

Det se godt ud.

Finn

Fra : "Mogens Knudsen"

Dato : 12-10-02 10:24

On Sat, 12 Oct 2002 11:11:29 +0200, "Finn" <cartman@hansen.dk> wrote:

>Det se godt ud.

Jep - det gør det.
Ka' den ene kloak godt klare afvanding under et tordenskyl ?
---

Mvh
Mr. Knudsen
GM 3.0i-24

Fra : Lars

Dato : 12-10-02 11:14

""Mogens Knudsen"" <oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk> wrote in message
> On Sat, 12 Oct 2002 11:11:29 +0200, "Finn" <cartman@hansen.dk> wrote:
>
> Ka' den ene kloak godt klare afvanding under et tordenskyl ?
> ---
Ja, med lidt hjælp. Der er lavet et fald på fliserne, så de falder skråt ud
mod græsplænen til højre for huset. Da plænen skråner lidt så fungerer det
fint.

Kummerne (bedene) har vi boret et 120 cm hul ned i med et pælebor, og fyldt
op med sand for at sikre at vandet ikke bliver stående i kummen og dermed
ødelagde planterne - det hjælper formentlig også.

Grunden til at vi valgte at gøre det på den måde er at der er en del hård
ler i området - således også under fliserne.

/Lars

Fra : "Mogens Knudsen"

Dato : 12-10-02 11:53

On Sat, 12 Oct 2002 12:13:53 +0200, "Lars" <arthurdent44@hotmail.com>
wrote:

>Ja, med lidt hjælp. Der er lavet et fald på fliserne, så de falder skråt ud
>mod græsplænen til højre for huset. Da plænen skråner lidt så fungerer det
>fint.

Okay - dét ka' man ikke se på billederne. Dér ser det for mig nemlig
ud, som om der er "bagfald" på kloaken (renden).

Rart at høre, at der er tænkt over tingene - så stor en flade opsamler
mere vand, end man "regner" med
---

Mvh
Mr. Knudsen
GM 3.0i-24

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-10-02 11:32

On Sat, 12 Oct 2002 09:40:38 +0200, "Lars" <arthurdent44@hotmail.com>
wrote:

>Det var muligvis problemet hos os - at granitlaget var for "tyndt".
>
>Jeg har desuden hørt at det med tiden synker, så du skal efterfylde med et
>par års mellemrum - ved dog ikke om det er rigtigt.

Det skal nok passe. Men mon ikke det kun er hvert 3-4 år der skal lidt
ekstra på?

Mig og boogietraileren har kørt 3 læs hjem i dag. Nu skal det bare
jævnes ud. Nåja, og så skal der graves mere stabilgrus væk. Men lidt ad
gangen

>Jeg valgte i stedet at fjerne det hele, og lægge herregårdsfliser i stedet.
>
>Resultatet kan ses her, som vi er meget tilfredse med kan ses på
>nedenstående links.

Det er godt ud. Der skulle bare lige plantes noget under de opstammede
træer. Lige nu er pudeasters rigtig flotte. Storkenæb kunne også se godt
ud deri. Nå, det var en lille sidebemærkning

Fra : Lars

Dato : 12-10-02 13:18

> Det er godt ud. Der skulle bare lige plantes noget under de opstammede
> træer. Lige nu er pudeasters rigtig flotte. Storkenæb kunne også se godt
> ud deri. Nå, det var en lille sidebemærkning

Der er faktisk plantet bunddække under de opstammede.

Under søljeguldelmene (de høje tynde) er der sat blåbær (har høstet 6!! bær
i år ) og under kugleahornene er der plantet Euonymus (Pierrolino) med
hvide blomster.

Men de er stadig ret små, så det kan formentlig ikke ses endnu.

/Lars

Fra : Bjarne

Dato : 11-10-02 19:49

Jeg tror jeg sidder med en uofficiel rekord i at grave umuligt
materiale op. De sidste tre måneder har jeg knoklet med særdeles
solidt lerjord iblandet sten. Hold k... hvor jeg ikke gider mere.
For et par år siden gravede jeg også i en del stabilgrus. Øv det er
hårdt.

In article <9hldqusm4tng2ersbasfklqrjoii5olfhf@4ax.com>,
> [...]
> greb til at løsne med og en skovl til at fjerne det med.
>
> Men midt på..... det er altså pænt hård at hakke i
Hvis det absolut skal være med håndkraft:
med en gammaldavs hakke løsnes det ved at føre hakken som et pendul.
Hmm, svært at forklare. Hvis du står lodret op med hakken hængende
løst ned, så sætter sætter du hakken i sving og lader den lige nuppe
lidt af det øverste lag.
Efterhånden som det løsner, fjerner du gruset med en skovl.
Det hjælper ikke en pind bare at hakke direkte ned i gruset.

> Helst ville jeg jo låne/leje mig til en bobcat eller lign. men det er
> pengene desværre ikke lige til.
Som en anden har nævnt, en harve hen over ville garanteret være en god ide.
Måske efter bilen ? Eller hvad med nogle ordentlige søm ned i en palle og
så spænd pallen efter bilen ?
Det sidste har jeg ikke prøvet, det var bare lige en ide.

> Så mon der er nogen som har et par fif?
>
> Det hele er meget tørt, jeg har tænkt lidt på om det måske vil være
> nemmere at grave løs hvis jeg vander det godt først?
Lad for guds skyld være med at komme vand på. Det løsner ikke, men bliver
dobbelt så tungt.

mvh,
Bjarne

PS. Hvis du kan finde en fiks lille sag til at ordne din ryg bagefter...

Fra : Boje

Dato : 11-10-02 20:02

> [...]
> nemmere at grave løs hvis jeg vander det godt først?

> http://www.gartneriet.dk
> - nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten

Hej.

Hvorfor fjerne et godt og stabilt underlag? Læg da det nye lort ovenpå i
stedet. Så skal du næppe heller efterfylde

Mvh
Bo

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-10-02 21:24

On Fri, 11 Oct 2002 21:01:58 +0200, "Boje" <boj@get2net.dk> wrote:

>Hvorfor fjerne et godt og stabilt underlag? Læg da det nye lort ovenpå i
>stedet. Så skal du næppe heller efterfylde

Dutter ikke Fliserne i indkørslen er i forvejen en smule _lavere_
end stabilgruset er nu.

Men der er så vidt jeg husker mindst 20 cm stabilgrus på, så at jeg
fjerner 8-10 cm gør ikke voldsomt meget.

Men det ville da være nemmere bare at ligge det ovenpå. Det vil bare
ikke blive specielt pænt i dette tilfælde. Og det er lissom formålet med
det hele