Overvintring, knoldbegonier og rosmarin
Fra : LLC

Dato : 11-10-02 10:10

Hej gruppe
Jeg har i år udvidet sortimentet på altanen med nogle fantastisk
flotte knoldbegonier, der har blomstret helt hæmningsløst i store
klaser hele sommeren. Det er dog ved at være slut nu, og de skal snart
lægges i hi for vinteren, da jeg håber de vil "være med" næste år
også.
Da jeg ikke har haft sådan nogen før, så er jeg lidt i tvivl om
hvornår og hvordan man tager knoldene op. Visner planten selv ned,
eller skal man skære dem ned?
Jeg regner med at lægge knoldene i en kasse med savsmuld, og stille
dem i mit kælderrum, der er køligt og mørkt. Det er vel godt nok?
Og hvad så næste år? Er det en fordel at tyvstarte dem indendørs,
eller skal de bare plantes ud i maj, som de blev i år? Duer sådan
nogle overvintrede knolde overhovedet til noget - de skulle jo gerne
blive ca. lige så flotte som de var i år - eller er det bedre at købe
nye?

En anden vellykket plante, som jeg gerne ville beholde (det er lidt et
mål i sig selv for mig at have planter der bliver gamle/holder i flere
år) er en pæn lille rosmarin-busk, som jeg har gået og nydt syne og
duften af hele sommeren. Sådan en kan vel ikke overvintre ude? Kan den
overvintre inde, lyst ved ca. 18 grader, sammen med pelargonierne og
geranierne? Er det bedst at klippe den lidt ned nu, eller skal man
vente til foråret?

Jeg ville blive glad hvis nogen ved noget, og vil fortælle mig om det
- nu er det efterårsferie og den udendørs afdeling af min lille
botaniske have skal gøres klar til vinteren

mvh Lene L.C.

Fra : Goofey

Dato : 11-10-02 10:47

Hej Lene
Mine rosmarin har stået ude i flere år:)
ang. dine begonier , må en anden svare på.
MVH Goofey

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 11-10-02 14:16

Goofey wrote:
> Hej Lene
> Mine rosmarin har stået ude i flere år:)

Hej Lene.
Mine (Aalborg) er frosset ned og døde hvert år.
De står såmænd helt pænt til det tidlige forår. Så visner de af en eller
andet grund.
Jeg har dog ikke haft rosmarin dengang vi for alvor havde vinter.

Poul Erik Jørgensen
--
Remove mail from my email-address before emailing me.
Enlevez mail de mon adresse email pour me contacter.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-10-02 14:46

On Fri, 11 Oct 2002 15:16:20 +0200, "Poul Erik Jørgensen"
<jr@mail.aalborghus.dk> wrote:

>Mine (Aalborg) er frosset ned og døde hvert år.
>De står såmænd helt pænt til det tidlige forår. Så visner de af en eller
>andet grund.

De tørrer nok ud - sol kombineret med barfrost er meget hårdt ved
stedsegrønne planter - og blæser det så oveni, så går det helt galt.
Prøv at stikke nogle grangrene omkring den, det hjælper måske.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 11-10-02 14:56

Mads Lie Jensen wrote:
> [...]
> stedsegrønne planter - og blæser det så oveni, så går det helt galt.
> Prøv at stikke nogle grangrene omkring den, det hjælper måske.

Aha, det vil jeg prøve.
Så ved jeg hvad juletræet skal bruges til i januar

PEJ

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-10-02 15:46

On Fri, 11 Oct 2002 15:55:35 +0200, "Poul Erik Jørgensen"
<jr@mail.aalborghus.dk> wrote:

>Aha, det vil jeg prøve.
>Så ved jeg hvad juletræet skal bruges til i januar

Nemlig - og det er tidligt nok at få granerne omkring _efter_ jul. Så er
de som nævnt andet steds i gruppen i dag også billigere

Sidste år kørte jeg en tur i byen efter nytårsaften og samlede et par
graner op - så er det _rigtigt_ billigt

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-10-02 10:51

On 11 Oct 2002 02:10:07 -0700, hugin02@yahoo.com (LLC) wrote:

> [...]
>Da jeg ikke har haft sådan nogen før, så er jeg lidt i tvivl om
>hvornår og hvordan man tager knoldene op. Visner planten selv ned,

Når den første nattefrost har fået toppen til at visne, så er det tid.
De tåler ikke frost, men nattefrosten her i starten når kun toppen,
knolden ligger mere beskyttet i jorden.

>Jeg regner med at lægge knoldene i en kasse med savsmuld, og stille
>dem i mit kælderrum, der er køligt og mørkt. Det er vel godt nok?

Ja. Sand er måske lidt bedre end savsmuld, men jeg har somend også
overvintret dem i de net man køber kartofler i, uden at pakke andet
omkring dem. Det vigtigste er at de ligger frostfrit, men køligt. Hvis
der er for varmt tørrer de ud i løbet af vinteren.

Hvis det er knolde du købte til at sætte i foråret, så plejer det at
være nemt nok at overvintre dem, hvis det derimod var planter af
knoldbegonier, så er de knolde de har nu ikke ret store og så er de mere
besværlige.

De knoldbegonier man køber som planter, mens de står i blomst, de er
normalt frøplanter. Selvfølgelig sætter de en knold, men på en enkelt
sommer når de ikke at blive helt så stor som de knolde man køber.

>Og hvad så næste år? Er det en fordel at tyvstarte dem indendørs,
>eller skal de bare plantes ud i maj, som de blev i år? Duer sådan

Det er en fordel at starte dem indendørs. Men de kan også godt plantes
direkte ud når tiden er til det.

>nogle overvintrede knolde overhovedet til noget - de skulle jo gerne
>blive ca. lige så flotte som de var i år - eller er det bedre at købe
>nye?

De bliver pænere og pænere for hvert år der går - og større!

> [...]
>duften af hele sommeren. Sådan en kan vel ikke overvintre ude? Kan den
>overvintre inde, lyst ved ca. 18 grader, sammen med pelargonierne og

Den tåler lidt frost, men en normal dansk vinter klarer den sjældent. Et
uopvarmet drivhus plejer at være nok.
18 grader er nok for meget for den i løbet af vinteren.

Fra : LLC

Dato : 13-10-02 20:16

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote in message news:<ac7dqu0cot4kr70qcmq6tbk30ik81fvmei@4ax.com>...
(snip en masse god information)

Mange tak for svaret, til dig og de øvrige der svarede. Dejligt med
noget kvalificeret hjælp. Jeg venter på frosten, gemmer knoldene og
ser frem til at se mine blomster igen næste sommer.

mvh Lene L.C.