Cisco 806
Fra : Michael Andreasen

Dato : 10-10-02 22:33

Hey..

Er der nogen der kan give mig nogle tips til hvordan jeg kan konfigurere en
CS806 så jeg kan hente email + sende email o.s.v..

Lige nu kan jeg kun surfe lidt rundt på nettet..

links o.s.v. vil også være meget velkomnme

Mvh
Michael

Fra : Michael Andreasen

Dato : 10-10-02 22:55

Michael Andreasen wrote:
> [...]
> en CS806 så jeg kan hente email + sende email o.s.v..
> Lige nu kan jeg kun surfe lidt rundt på nettet..
> links o.s.v. vil også være meget velkomnme

NEver mind.. 10 minutter med dette produkt og det ryger over højre skulder..
Sætter istedet en Debian/stable (2.4-x) med noget iptables...

Det ved man (..mig) squ da hvad er for noget..

Det virker som om man ikke sidder og tæller muligheder med sådan et produkt
- snarere begrænsninger... Men det er nok bare mig... :o]

Mvh
Michael

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-10-02 23:18

On Thu, 10 Oct 2002 23:55:14 +0200, Michael Andreasen
<maskinen2000@hotmail.com> wrote:

> Det virker som om man ikke sidder og tæller muligheder med sådan et produkt
> - snarere begrænsninger... Men det er nok bare mig... :o]

Ja, det er vist bare dig.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-10-02 10:46

Michael Andreasen <maskinen2000@hotmail.com> crashed Echelon writing

> Det virker som om man ikke sidder og tæller muligheder med sådan et
> produkt - snarere begrænsninger... Men det er nok bare mig... :o]

Tja, det er sgu nok svært at få en router til at hente post og sende post,
især når det er dit mailprogram som du skal konfigurere til dette :)

--
Bjarke Andersen

Fra : Michael Andreasen

Dato : 11-10-02 11:22

Bjarke Andersen wrote:
> Tja, det er sgu nok svært at få en router til at hente post og sende post,
> især når det er dit mailprogram som du skal konfigurere til dette :)

øøhh ja ???? Måske var det dårligt formuleret.. Men efter 806'eren var sat
op så var der åbenbart åben for port 80, men lukket for 110 m.fl. Jeg aner
ikke hvad der gik galt - og at søge på support på cisco.com er nærmest
håbløst.. Men det er nok bare fordi jeg ikke er vant til cisco produkter..

Og mit problem går nok egentligt mere på at jeg synes man får utrilig lidt
for pengene med denne cisco806 tingest.. 5000 kr koster den... en tusse
havde nok været mere realistisk...

Og ja.. Jeg ved godt hvordan man sætter mailklienterne op.... Og de virker
også fint - og det gør resten af nettet og alle klienterne da også da jeg
installerede en linux boks og konfigurerede med iptables.

Så nu har jeg det samme + squid proxy + dns + meget meget mere for et beløb
svarende til det halve af routeren pris.

Mvh
Michael

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-10-02 11:40

> [...]
> Jeg aner ikke hvad der gik galt - og at søge på support på cisco.com
> er nærmest håbløst.. Men det er nok bare fordi jeg ikke er vant til

Du mener vel lukket for indgående trafik, sådan hvis du selv havde en
mailserver stående. Jamen så er det jo bare at lave NAT entries for at åbne
disse porte, evt. tjek filtre.

telnet <routers lan ip-adresse>

Routeren spørger nu efter adgangskode (password). Indtast din adgangskode
og skriv derefter følgende kommandoer:

enable (og indtast securtity kodeordet, normalt samme som ovenstående)
configure terminal
ip nat inside source static <Port TCP/UDP> <LAN IP der skal nattes til>
exit
write
reload

En nat entry kunne fx være for åbning af TCP port 80:
ip nat inside source static tcp 192.168.1.3 80 interface dialer0 80

--
Bjarke Andersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-10-02 13:59

On Fri, 11 Oct 2002 12:22:00 +0200, Michael Andreasen
<maskinen2000@hotmail.com> wrote:

> Men efter 806'eren var sat op så var der åbenbart åben for port
> 80, men lukket for 110 m.fl. Jeg aner ikke hvad der gik galt

Du burde nok have skrevet, "men efter jeg havde sat 806'eren op,
var der åbenbart åben for port 80, men lukket for 110 m.fl.". Det
er ikke en konfiguration, den er født med. Den gør, hvad du beder
den om.

> - og at søge på support på cisco.com er nærmest håbløst..

De har den bedste dokumentation, jeg nogensinde har oplevet.

> Men det er nok bare fordi jeg ikke er vant til cisco produkter..

Det tror jeg.

> Og mit problem går nok egentligt mere på at jeg synes man får
> utrilig lidt for pengene med denne cisco806 tingest.. 5000 kr
> koster den... en tusse havde nok været mere realistisk...

Tja, en vare koster jo ca. det, man kan sælge den for. Om 5 kkr
er dyrt eller billigt for en 806'er, kan jeg ikke forholde mig
til. Selvfølgelig kan man finde noget billigere, men altså.

> Så nu har jeg det samme + squid proxy + dns + meget meget mere
> for et beløb svarende til det halve af routeren pris.

2500 er godt nok en billig pc. Hvor kan du købe den for det? For
du sammenligner vel ikke prisen på en gammel brugt pc med prisen
på en ny router (med fuld support og garanti)?

Jeg kan også finde en brugt Peugeot Partner til 75 kkr, mens en
ny Golf Variant koster 250 kkr, men synes du selv, det er en fair
sammenligning? (Dø tråd dø).

-A

Fra : Martin Mann

Dato : 11-10-02 20:44

Michael Andreasen wrote:

> NEver mind.. 10 minutter med dette produkt og det ryger over højre skulder..
> Sætter istedet en Debian/stable (2.4-x) med noget iptables...

Send den til mig istedet ;) - Jeg aftager gerne nye cisco routere som
ikke har et hjem.

Mvh
Martin

Fra : Michael Andreasen

Dato : 11-10-02 20:59

Martin Mann wrote:
> Send den til mig istedet ;) - Jeg aftager gerne nye cisco routere som
> ikke har et hjem.

:o] Tror nok han (ejeren) satte den til salg for 15-1600 kr da de nægtede at
modtage den på genbrugspladsen...

Vi fik iøvrigt løst problemet.. Men den er stadig "kaseret.."

Mvh
MA