vitaminer
Fra : kjaer

Dato : 10-10-02 22:33

Hvad er vitaminer?
Hvordan måler man vitaminindholdet i f.eks. et æble?

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-10-02 21:45

Scripsit "kjaer" <xxxvillykn@greennet.gl>

> Hvad er vitaminer?

En ikke særlig skarpt afgrænset gruppe af kvælstofholdige forbindelser
som har den egenskab at der opstår mangelsygdomme hvis de ikke findes
i kosten.

> Hvordan måler man vitaminindholdet i f.eks. et æble?

Man må måle indholdet af hvert vitamin man er interesseret i, for
sig. Jeg ved ikke hvordan man gør i praksis, måske en form for
kromatografi efterfulgt af en spektroskopisk måling?

--
Henning Makholm "Y'know, I don't want to seem like one of those
hackneyed Jews that you see in heartwarming movies.

Fra : Uffe Holst

Dato : 10-10-02 22:05

In an article of 10 Oct 2002 Henning Makholm wrote:

> En ikke særlig skarpt afgrænset gruppe af kvælstofholdige forbindelser
> som har den egenskab at der opstår mangelsygdomme hvis de ikke findes
> i kosten.

Faktisk er gruppen af kvælstofholdige forbindelser så dårligt afgrænset, at
den indeholder forbindelser uden kvælstof.

C-vitamin har, så vidt min hukommelse erindrer, intet kvælstof i
strukturen.

--
Uffe Holst

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-10-02 22:36

Scripsit "Uffe Holst" <uffe@eremitage.dk>

> Faktisk er gruppen af kvælstofholdige forbindelser så dårligt afgrænset, at
> den indeholder forbindelser uden kvælstof.

Er det ikke det "-amin" ellers skulle stå for?

> C-vitamin har, så vidt min hukommelse erindrer, intet kvælstof i
> strukturen.

Hm, webbet giver dig ret, og angiver strukturformlen

_O_
CH2OH-CHOH-CH CO
\ /
HOC=COH

Nå, hvad så med "en ikke særlig skarpt afgrænset gruppe af organiske
forbindelser ..."?

--
Henning Makholm "... and that Greek, Thucydides"

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 10-10-02 23:40

Henning Makholm wrote:

> Er det ikke det "-amin" ellers skulle stå for?

Tjo, men vitaminer er alligevel ikke generelt aminer.

> Hm, webbet giver dig ret, og angiver strukturformlen

SDE:
*vitaminer*, gruppe af kemisk meget forskellige næringsstoffer, [...]

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Uffe Holst

Dato : 11-10-02 10:39

> Er det ikke det "-amin" ellers skulle stå for?

Nu du nævner den, så har jeg faktisk hørt dette nævnt før. Da forklarede
læreren, at det stod for "VITAle MINeraler". Det er dog en forklaring, som
jeg ikke lægger den store tiltro til. Det er jo ikke ligefrem mineraler,
men det er da ikke umuligt, at ordet er opstået på denne måde i sin tid.
Hvad ved jeg?

> Nå, hvad så med "en ikke særlig skarpt afgrænset gruppe af organiske
> forbindelser ..."?

Hehe... :)

--
Uffe Holst

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-10-02 17:17

Uffe Holst wrote:

> [...]
> jeg ikke lægger den store tiltro til. Det er jo ikke ligefrem mineraler,
> men det er da ikke umuligt, at ordet er opstået på denne måde i sin tid.

Diverse opslag siger at »vitamin« er et ord konstrueret af polakken
Casimir Funk (1884-1967) ud fra /vita/ (»liv«) og /amin/.

Naturligvis er ordet nu misvisende da vitaminer ikke nødvendigvis er
aminer.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 11-10-02 11:38

Henning Makholm skriver:

> Scripsit "kjaer" <xxxvillykn@greennet.gl>

> En ikke særlig skarpt afgrænset gruppe af kvælstofholdige forbindelser
> som har den egenskab at der opstår mangelsygdomme hvis de ikke findes
> i kosten.

http://www.chm.bris.ac.uk/webprojects2002/schnepp/vitamins.html
Det er vist kun B-erne der er kvælstofholdige.

mvh
Jeppe