Noget med knapper - sikkert meget banalt
Fra : Bo Rattenborg

Dato : 10-10-02 20:43

Jeg skal i gang med en række forskellige (består af forskellige billeder)
knapper der langsomt fader ud til ca. _alpha = 50 når musen er off og har
_alpha = 100 når musen er over.

Jeg vil lige høre hvordan I ville gribe det an ?

En måde at gøre det på er at anvende en række clips, der så via indbygget
button gør ovenstående, men den løsning er vel lidt svær at duplikere til
forskellige knapper. En anden måde jeg kunne tænkte mig er, at man har en
knap der kan kalde en funktion der gør det ønskede, men jeg er lidt i tvivl
om hvordan det kan gøres, faktisk tror jeg ikke at det er muligt.

Hmm hvad bør man gøre ?

Bo

Fra : Bo Dudek

Dato : 11-10-02 05:53

> [...]
>knap der kan kalde en funktion der gør det ønskede, men jeg er lidt i tvivl
>om hvordan det kan gøres, faktisk tror jeg ikke at det er muligt.

alt er muligt for den som bærer viljen i hjertet.. *argh, hader
tv-quotes man husker*

nå, vell, jeg går ud fra - da intet andet er angivet - at baggrunden
for flashet er en ren farve og ikke et billede.. og så er det jo
hamrende enkelt at lave:

- op et movieclip, som består af en kasse farvet magen til baggrunden
i flashet

- lave en animation med kassen over x antal frames, hvor du fader den
ud til 50% alpha og ind igen til 100%

- læg en usynlig knap i selvsamme movieclip, som trigger det.. du ved,
on rollOver().. bla blab.. onRollOut.. bla bla

- smæk dine billeder DIREKTE ind på scenen og placer et instance fra
dit library (wuhuuu) over hvert billede

hvis du vil gøre knappen lidt mere raffineret, kan du lave det
således, at lige når du fjerner musen, så starter den på sit fadeout
(som egentlig er et fadein!)..

dvs, er movieclippet med kassen 10 frames til alpha=50 og yderligere
10 frames til alpha=100, kan du lave to forskellige usynlige knapper -
som dog har samme størrelse..

brug _currentframe til at regne ud, hvor i flashet movieclippet skal
hoppe hen, når brugeren fjerner musen... altå, er brugeren i frame 5,
må han skulle hoppe til frame 15 for at få samme billede af knappen -
men hvor den dog er igang med at fade ud istedet for ind..

forvirret??

Kind regards

Bo Dudek
http://www.bodudek.dk
http://www.bodudek.dk/cd (dsl or faster conn. only)

Fra : Bo Rattenborg

Dato : 11-10-02 07:14

> [...]

> må han skulle hoppe til frame 15 for at få samme billede af knappen -
> men hvor den dog er igang med at fade ud istedet for ind..

Nej faktisk ikke, jeg havde forstillet mig noget ligende - takker

Bo

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 11-10-02 13:15

Bo Dudek <bo@FJERNbodudek.dk> wrote:

> - læg en usynlig knap i selvsamme movieclip, som trigger det.. du ved,
> on rollOver().. bla blab.. onRollOut.. bla bla

Hej!

Har I andre også problemer med, at hvis man fører musen hurtigt henover
en knap registreres kun "on (rollOver)", og altså ikke "on (rollOut)"?

--
Venlig hilsen,
Henrik Rasmussen

Fra : Bo Dudek

Dato : 11-10-02 15:39

[...]

>Har I andre også problemer med, at hvis man fører musen hurtigt henover
>en knap registreres kun "on (rollOver)", og altså ikke "on (rollOut)"?

jeg er ret sikker på, at rollOut altid registreres.. og du kan teste
det ved at proppe denne action på en knap:

on (rollOver) {
trace ("rollover");
}
on (rollOut) {
trace ("rollout");
}

hvis du kan undgår, at der skriver rollout efter rollover.. well, så
er du sgu hurtigere end Lucky Luke..

jeg ved hvad du mener, og det gælder bare om at lave sine MC's så man
ikke kan falde i dette hul..

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 12-10-02 00:32

Bo Dudek <bo@FJERNbodudek.dk> wrote:

> hvis du kan undgår, at der skriver rollout efter rollover.. well, så
> er du sgu hurtigere end Lucky Luke..

Jeg kan faktisk godt få følgende i output-vinduet:
rollover
rollover
rollout

- så fremover vil jeg gerne kaldes Lucky Henrik

> jeg ved hvad du mener,

Så er Du altså også hurtigere end LL?!

>og det gælder bare om at lave sine MC's så man
> ikke kan falde i dette hul..

Jeg har sådan set ikke problemer med at få knappen til at virke efter
hensigten, men det undrer mig bare at "Actionscript interpreter'en" ikke
sender min "trace" til outputvinduet når den registrerer min "rollOut"
og sender pickuppen afsted som den skal. Derfor ville jeg lige høre om I
andre har oplevet det samme, men det lader ikke til at være tilfældet.

--
Venlig hilsen,
Henrik Rasmussen

Fra : Bo Dudek

Dato : 12-10-02 09:32

>Jeg kan faktisk godt få følgende i output-vinduet:
>rollover
>rollover
>rollout

kan du det, hvis du kun har ovenstående i en ny flash fil?? ikke noget
med at kombinere det og lade rollover kalde andet end trace..

hvor hurtigt er din computer??
*troede at alle 286'ere var døde og begravede*

>- så fremover vil jeg gerne kaldes Lucky Henrik

ehm, skal ske..

>Så er Du altså også hurtigere end LL?!

nej, men jeg har oplevet problemet, når man bruger andre actions end
trace i forbindelse med rollover og rolloout..

[...]

> [...]
>og sender pickuppen afsted som den skal. Derfor ville jeg lige høre om I
>andre har oplevet det samme, men det lader ikke til at være tilfældet.

pickuppen?? oooh, now you've lost me..

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 12-10-02 12:20

> kan du det, hvis du kun har ovenstående i en ny flash fil?? ikke noget
> med at kombinere det og lade rollover kalde andet end trace..

Jeg har f.eks:

on (rollOver) {
trace ("over");
gotoAndPlay (1);
}
on (rollOut) {
trace ("out");
gotoAndPlay (8);
}

> hvor hurtigt er din computer??
> *troede at alle 286'ere var døde og begravede*

iMac 233 mhz (jeg regner selv med at det er her hunden ligger begravet)
Så måske er jeg ikke hurtigere end LL, men bare hurtig
Nu sidder jeg selvfølgelig og har problemer med at få det til at ske!
"Men jeg så det altså selv med mine egne øjne Hr. doktor"

> pickuppen?? oooh, now you've lost me..

Nå ja, "Playhead" kaldes den, hvis det skal være korrekt. Har også set
den omtalt som "Framepointer".

--
Venlig hilsen,
Henrik Rasmussen

Fra : Bo Dudek

Dato : 12-10-02 16:37

[...]

Mr.Lucky Luke.. fjern dine gotoand play i både rollover og rollout og
se som, om du er så hurtigt, som du påstår.. ;) altså, put KUN dette
på som action på en knap i en NY flashfilm:

on (rollOver) {
trace ("rollover");
}
on (rollOut) {
trace ("rollout");
}

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 15-10-02 14:25

Bo Dudek <bo@FJERNbodudek.dk> wrote:

> [...]
>
> Mr.Lucky Luke.. fjern dine gotoand play i både rollover og rollout og
> se som, om du er så hurtigt, som du påstår.. ;)

Sikkert ikke, såeh...... måske skal Du bare nøjes med at kalde mig
Henrik

--
Venlig hilsen,
Henrik