Red Hat 8.0 er udemærket som skolearbejdss~
Fra : Gunner Poulsen

Dato : 10-10-02 17:46

Jeg har lige opgraderet mine 21 arbejdsstationer oppe på skolen til Red
Hat 8.0. Det ser meget fornuftigt ud.

Jeg brugte standardinstallationen "Personligt skrivebord" som
udgangspunkt for de 20 maskiner og "Arbejdsstation" til den sidste som
jeg selv skal bruge.
I begge installationerne gik jeg ind og "valgte ekstra programpakker"
til og tilføjede "Skrivebordsmiljøet KDE" (Hvorfor de ikke har det med
som standard fatter jeg ikke!).

Når man har både KDE og GNOME med fra starten har man en god basis for
at installere andre programmer sidenhen.

Som standard er det officeprogrammet Open Office der er installeret, og
det virker fint.
Som webbrowser har de valgt at putte Mozilla frem i standardpanelet -
det glæder os selvfølgeligt i den danske oversættergruppe. (Den danske
oversættelse er ikke med men kan hentes via Edit > Preferences >
Udseende(på engelsk) >Local/languige > Get more..)
Gimp er selvfølgelig med som grafikprogram.

I det hele taget er rugbrødsmaskinen godt skruet sammen fra start. Så
kan man jo tilføje de programmer man mener der er brug for på skolen, fx
Kstars, Ktouch, Kgeo osv. sidenhen. Se
http://www.gnuskole.dk/index.php?ID=15 for flere eksempler.

Jeg lavede en fejl under installationen. På et tidspunkt blev jeg spurgt
om jeg ville bruge "da" eller "da.iso..." jeg valgte da - DUMT - så
bruger den UTF-8 som tegnsæt og det giver en masse bøvl med tekstfiler
der er skrevet i det andet. Heldigvis kan man gå ind i
/etc/sysconfig/i18n og ændre det, men lad være at lave fejlen.

Jeg har altså Red Hat Linux 8.0 som tykke klienter kørende på min skole
i dualboot med Windows NT op imod en Red Hat 7.3 server. Hvis nogen er
interesseret i at komme forbi og kigge er det o.k.

Linux ER moden til skolen.

Gunner.
Lærer på Lyngbjerggårdskolen i Godthåb - Nordjylland.

Fra : Steen Suder

Dato : 10-10-02 18:17

Gunner Poulsen wrote:
> [...]
> I begge installationerne gik jeg ind og "valgte ekstra programpakker"
> til og tilføjede "Skrivebordsmiljøet KDE" (Hvorfor de ikke har det med

RedHat er pro-Gnome, IIRC.
Mandrake og SuSE er pro-KDE, IIRC.

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 10-10-02 19:16

Steen Suder skrev:

> RedHat er pro-Gnome, IIRC.
> Mandrake og SuSE er pro-KDE, IIRC.

På en skole bør man være por det hele. Nogen undervisningsprogrammer
bygger på bibliotekerne fra Gnome nogen på dem fra KDE.

Hvad man så bruger som personligt valg af skrivebordsmiljø er en anden
ting. Red Hats idé om at lave et tema der gør grænsefladerne så ens som
muligt tror jeg vil glæde mange lærere hvis elever vælger anderledes end
dem selv.

Gunner.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-10-02 19:43

On Thu, 10 Oct 2002 20:15:33 +0200, Gunner Poulsen wrote:

> På en skole bør man være por det hele. Nogen undervisningsprogrammer
> bygger på bibliotekerne fra Gnome nogen på dem fra KDE.

Du kan vel godt køre programmer der bruger Gnome-biblioteker under KDE
eller omvendt, uden at installere begge desktops?

Umiddelbart virker det vel meget fornuftigt at vælge en desktop som
default i stedet for at spilde dem der bruger dens diskplads med hele
anden anden også?

Mvh.

--
"Philosophy - is talk on a cereal box" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 10-10-02 20:23

Adam Sjøgren skrev:

> [...]
>
> Umiddelbart virker det vel meget fornuftigt at vælge en desktop som
> default i stedet for at spilde dem der bruger dens diskplads med hele

Mine erfaringer fra praksis viser mig at det er meget svært at finde ud
af hvilke delpakker der kan undværes og hvilke der alligevel ikke kan.
Og det er tit et helvede at putte de rigtige ind igen bagefter.

Og med de priser der er på harddiske for tiden er det ikke det værd.

De partioner jeg har / på er på 3 GB og de er kun halvt fulde. Min /home
har jeg på serveren og monterer den med NFS, så der er plads nok.

Gunner.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-10-02 20:27

On Thu, 10 Oct 2002 21:23:21 +0200, Gunner Poulsen wrote:

> Mine erfaringer fra praksis viser mig at det er meget svært at finde
> ud af hvilke delpakker der kan undværes og hvilke der alligevel ikke
> kan. Og det er tit et helvede at putte de rigtige ind igen bagefter.

Det sørger pakkesystemet for, når man installerer det aktuelle
program.

Mvh.

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 10-10-02 21:26

Adam Sjøgren skrev:

> Det sørger pakkesystemet for, når man installerer det aktuelle
> program.

Det vil jeg se før jeg tror det.

Det virkede i hvert fald ikke godt nok til og med RH 7.3 - efter min mening.

Gunner.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-10-02 21:29

On Thu, 10 Oct 2002 22:25:38 +0200, Gunner Poulsen wrote:

> Det vil jeg se før jeg tror det.

Hvis det ikke gør det, så er det et dårligt pakkesystem, synes jeg.

Var der ikke nys nogen der nævnte at nogen har portet apt-get til Red
Hat?

Virker på Debian.

Mvh.

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 11-10-02 10:07

spamtrap@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Hvis det ikke gør det, så er det et dårligt pakkesystem, synes jeg.

Det er jo RPM.

> Var der ikke nys nogen der nævnte at nogen har portet apt-get til Red
> Hat?

Men afhængighederne ligger i pakkerne, så sålænge man bruger RedHats
pakker vl det ikke gøre den store forskel om man bruger apt eller ej.

> Virker på Debian.

Jeg har det indtryk at pakkeafhængigheder generelt er mere rigtige bedre
på Debian end RedHat, en del af forklaringen er måske at hvis man bruger
debhelper til at bygge Debian-pakker bliver størstedelen af alle
afhængigheder (alle biblioteker) klaret automatisk.

..Henrik

--
IQ er et tal med lige så god anvendelseværdi som BogoMIPS.
-- citat Peter Makholm

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 11-10-02 10:31

http://freshrpms.net/apt/

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 11-10-02 11:03

Peter Dalgaard BSA <p.dalgaard@biostat.ku.dk> writes:

> http://freshrpms.net/apt/

Spændende side (hvis man altså er til RPM-baserede distributioner), men
hvor er relevansen i forhold til hvad jeg skrev?

Peter, jeg troede du havde været her så længe at du kendte basal
netikette. Hvorfor citerer du så hele mit indlæg for at skrive en linie?

..Henrik

--
| inu\/ & Emacs er hvad der skal til!
|_aTe/\

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 11-10-02 11:31

> [...]

> Peter, jeg troede du havde været her så længe at du kendte basal
> netikette. Hvorfor citerer du så hele mit indlæg for at skrive en linie?

Fordi hele kommunikationen var relevant, og præcis den linje burde
være tilstrækkelig til at lede en diskussion på ret vej hvor
adskillige tidligere indlæg havde vidnet om at folk ikke kendte
pointen ved og forudsætningerne for en APT "port" til RedHat.

Læs nu bare *hele* siden, især det om at have servere med
metadata-information (hvilket netop er det der mangler for at kunne
udrede afhængigheder mellem RPM pakker.)

I øvrigt: Der er altså nogen dage hvor man er mindre interesseret i
netikette-småligheder end andre. Dette er en af dem.

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 11-10-02 13:44

Peter Dalgaard BSA <p.dalgaard@biostat.ku.dk> writes:

> Fordi hele kommunikationen var relevant,

Også den del hvor jeg fortæller hvor godt et værktøj debhelper er?

> [...]
> på ret vej hvor adskillige tidligere indlæg havde vidnet om at folk
> ikke kendte pointen ved og forudsætningerne for en APT "port" til

Pointen: At få en system der på et enkelt punkt er lige så fedt som Debian?

Forudsætningerne: At pakkerne indeholder fornuftig
afhængighedsinformation. Var det ikke også hvad jeg skrev?

> Læs nu bare *hele* siden,

Nu tror jeg jeg har været gennem alt andet end "Playing video DVDs" og
"Installing ALSA".

> især det om at have servere med metadata-information

Det tætteste jeg kom var afsnittet "Creating the repository" på siden om
at opsætte en apt-server (som jeg skal indrømme at jeg ikke læste
før).

> (hvilket netop er det der mangler for at kunne
> udrede afhængigheder mellem RPM pakker.)

Enig.

Det jeg siger er at hvis Gunner har ret i at der har været problemer med
afhængigheder der ikke var gode nok (jeg forudsætter at Gunner ikke
misbrugte --force), så er løsningen ikke apt, men bedre metadata =
afhængighedsoplysninger i pakkerne.

Bare for en sikkerheds skyld: Jeg tror apt til RPM er et godt
værktøj.

..Henrik

--
Linux overalt! - og det kan kun gå for langsomt!

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 11-10-02 14:40

Henrik Christian Grove skrev:

> Bare for en sikkerheds skyld: Jeg tror apt til RPM er et godt
> værktøj.

Det synes jeg også. Jeg har brugt det til at rydde op i pakker med
brudte afhængigheder på mine forskellige maskiner de sidste dage.

Men derfor anbefaler jeg nu stadig at man bode tager GNOME og KDE med i
en Red Hat installation. Selv holder jeg mest af at bruge KDE (3.0.3 er
forrygende) og Det er dumt at installere en Red Hat uden GNOME da alle
Red Hats værktøjer bygger på GNOME.

Tak for kommentarerne men mon ikke pakkehåndteringsdiskussionen er ovre nu?

Gunner.
--
Aktiv i projektet Gnuskole http://www.gnuskole.dk

Fra : Lars Madsen

Dato : 10-10-02 18:23

Jeg har også lige instaleret RH 8.0 og har lavet samme fejl med sproget. Kan
du ikke give en lidt mere detaljeret forklaring pÃĨ hvordan man skifter.

Hilsen Lars

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 10-10-02 19:05

Lars Madsen skrev:
> Jeg har også lige instaleret RH 8.0 og har lavet samme fejl med sproget. Kan
> du ikke give en lidt mere detaljeret forklaring pÃĨ hvordan man skifter.
>
> Hilsen Lars

Jeg satte iso885915 ind i stedet for UTF-8 så jeg fik:
------------------------
LANG="da_DK.iso885915"
SUPPORTED="da_DK.iso885915:da_DK:da"
SYSFONT="latarcyrheb-sun16"
----------------------

Ps. jeg synes stadig at nogen af mine vinduer (specielt i Mozilla) har
en underlig font.

Er der nogen der har lavet en nyindstallation uden fejlen der gider at
putte indholdet af deres /etc/sysconfig/i18n som svar til dette indlæg?

Gunner.

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 10-10-02 20:18

Gunner Poulsen skrev:

> Jeg satte iso885915 ind i stedet for UTF-8 så jeg fik:
> ------------------------
> LANG="da_DK.iso885915"
> SUPPORTED="da_DK.iso885915:da_DK:da"
> SYSFONT="latarcyrheb-sun16"
> ----------------------

Min hjemmemaskine som er opdateret 7.2 > 7.3 > 8.0 har følgende
/etc/sysconfig/i18n:
-----------------------
LANG="da_DK"
SUPPORTED="da_DK:da"
SYSFONT="lat0-sun16"
SYSFONTACM="iso01"
--------------------------

Og på den ser Mozilla meget pæn ud.

Kan der være noget med nogle font-pakker der er forskellige for de
forskellige valg?

Gunner.

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 10-10-02 21:51

Gunner Poulsen <gp@lyngbjerggaardskolen.dk> writes:

> Og på den ser Mozilla meget pæn ud.
>
> Kan der være noget med nogle font-pakker der er forskellige for de
> forskellige valg?

Det ovst. ser til gengæld herrens ud på min maskine. Du sender med

hvilket GNUS i RH7.3 ikke synes er sjovt.

Fra : Byrial Jensen

Dato : 13-10-02 09:00

Peter Dalgaard BSA <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev:
> Det ovst. ser til gengæld herrens ud på min maskine. Du sender med

> hvilket GNUS i RH7.3 ikke synes er sjovt.

Kan GNUS virkelig stadig ikke forstå UTF-8, eller bruger du bare
en gammel version? Under alle omstændigheder er "text/plain;
charset=UTF-8; format=flowed" noget nær den optimale måde at
sende indlæg på!

Fra : Peter Makholm

Dato : 13-10-02 09:19

Byrial Jensen <bjensen@nospam.dk> writes:

> Kan GNUS virkelig stadig ikke forstå UTF-8, eller bruger du bare
> en gammel version?

Nu findes der vist kun gamle versioner af GNUS. Hvis i derimod snakker
om Gnus, så er det korrekt at den nyeste version ike kan lide UTF-8,
men det er nok primært et problem med (X)Emacs.

Jeg mener hverken Emacs eller XEmacs kan bruge UTF-8.

--
Peter Makholm | There are 10 kinds of people. Those who count in
peter@makholm.net | binary and those who don't

Fra : Christian Laursen

Dato : 13-10-02 12:01

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> [...]
> men det er nok primært et problem med (X)Emacs.
>
> Jeg mener hverken Emacs eller XEmacs kan bruge UTF-8.

Det ser nu fint ud her med Emacs og Gnus i de versioner, der følger med
SuSE 8.0.

Christian Laursen

Fra : Martin Christensen

Dato : 13-10-02 14:13

Fra : Jesper Harder

Dato : 13-10-02 15:36

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Jeg mener hverken Emacs eller XEmacs kan bruge UTF-8.

Emacs 21.x kan godt. Det er dog endnu ikke alle tegnsæt, som
Emacs kan oversætte til UTF-8 — det drejer sig primært
om asiatiske tegn.

--
Здравствуйте!