bare lidt OT
Fra : K-C

Dato : 10-10-02 14:15

(snip)
Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"... saaledes lever jeg i denne Tid, som en Beleiret; men for ikke
at tage Skade af den megen Stillesidden græder jeg mig træt."

Hvor er det nu lige du har dette vidunderlige citat fra?

K-C

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 10-10-02 15:16

"K-C" <k-cf@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at tage Skade af den megen Stillesidden græder jeg mig træt."
>

> Hvor er det nu lige du har dette vidunderlige citat fra?

Lad mig gætte på at det er Luther, der - måske inspireret af Paulus - i et
brev til sine venner kan have skrevet sådan under sin husarrest hos Frederik
den Vise efter Worms-Rigsdagen 1521, hvor han af Kejser Karl V (som er ud
af en familie af fanatiske katolikker) blev erklæret kætter (og dermed
fredløs) men heldigvis blev beskyttet af Frederik?

Anders Peter Johnsen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 10-10-02 17:25

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> mælte sligt:

> [...]
>af en familie af fanatiske katolikker) blev erklæret kætter (og dermed
>fredløs) men heldigvis blev beskyttet af Frederik?

Æhmm... har du set Blackadder for nyligt? Nuvel, et godt bud, men ikke helt.

Det er fra Enten - Eller, fra Diapsalmata-afdelingen, hvor det hedder:

"Alderdommen realiserer Ungdommens Drømme: det seer man paa Swift, han byggede
i sin Ungdom en Daarekiste, i sin Alderdom gik han selv i den.

Naar man seer, med hvilket hypochondert Dybsind de ældre Englændere have
opdaget det Tvetydige, der ligger til Grund for Latteren, saa maa man ængstes
derover. Dr. Hartley har saaledes bemærket: dass wenn sich das Lachen zuerst
bei Kindern zeiget, so ist es ein entstehendes Weinen, welches durch Schmerz
erregt wird, oder ein plötzlich gehemtes und in sehr kurzen Zwischenraümen
wiederholtes Gefühl des Schmerzens (cfr. Flögel Geschichte der comischen
Litteratur I B. Pag. 50). Hvad om Alt i Verden var en Misforstaaelse, hvad om
Latteren egentlig var Graad!

Der gives enkelte Leiligheder, hvor det kan berøre En saa uendelig smerteligt,
at see et Menneske staae ganske ene i Verden. Forleden saae jeg saaledes en
fattig Pige, der gik ganske ene til Kirken for at blive confirmeret.

Cornelius Nepos fortæller om en Feltherre, der blev holdt indesluttet med et
betydeligt Cavalleri i en Fæstning, at han hver Dag lod Hestene pidske, at de
ikke skulde tage Skade af den megen Stillestaaen - saaledes lever jeg i denne
Tid, som en Beleiret; men for ikke at tage Skade af den megen Stillesidden
græder jeg mig træt.

Jeg siger om min Sorg hvad Engelskmanden siger om sit Huus: min Sorg is my
castle. Mange Mennesker ansee det at have Sorg for at være en af Livets
Beqvemmeligheder."

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"I used to be with it, but then they changed what *it* was. Now, what
I'm with isn't *it*, and what's *it* seems weird and scary to me."

Fra : K-C

Dato : 10-10-02 19:20

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Det er fra Enten - Eller, fra Diapsalmata-afdelingen, hvor det hedder:
>
> "> Venlig hilsen,
> Rasmus Underbjerg Pinnerup

S.Kirkegaard. Det burde jeg have vidst, men ak, det er mange år siden jeg
læste Enten - Eller. Det skulle jeg måske gentage.
Tak for hjælpen.

K-C