Problem med DDE kommander ved brevflet
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-10-02 11:45

Hej NG

Jeg har lavet et dokument i Word som bliver brevflettet med nogle felter fra
et Excelark.

Mit problem er, at nogle gange tager det 3 sekunder at åbne Worddokumentet
andre gange tager det næsten 30 sekunder, hvilket er stærkt generende når
det skal gøres hen ved 20.000 gange om året.

Når det går langsom kan jeg nå, at opfatte følgende kommandoer:

1 'Venter på at Microsoft Excel accepterer DDE-kommandoer'
2. 'Starter DDE-kæde til Microsoft Excel'
3. 'Åbner D:\Dokument\fletfil.xls'
4. 'Starter DDE-kæde til Microsoft Excel'
5. 'Anmoder om forspørgselsoplysninger fra Microsoft Excel'

Vi bruger Office2000 og Win2000

Til den første som kan løse problemet vanker der en lille "hilsen" .

Løsningsforslag må meget gerne mailes til mr@falck.dk'

På forhånd tak for hjælpen

Michael

Fra : Jan Kronsell

Dato : 10-10-02 12:16

"Michael Rasmussen" <michaelrasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi bruger Office2000 og Win2000
>
> Til den første som kan løse problemet vanker der en lille "hilsen" .

Måske ikke nogen ideel løsning, men har I prøvet at åbne regnearket først?

Jan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-10-02 14:39

Hej Jan / NG

Nej det har vi ikke da det virker udemærket på nogle pcér og på andre virker
det kun en gang i mellem uden der er nogen synlig forklaring på årsagen og
det er de sidste som er problemet.

Mener i øvrigt det er en anerkendt måde at lave brevflet på i Word.
Dokumentet er lavet sådan pga. dataerne til brevfletningen kommer fra et 3.
ERP program som jo af gode grunde ikke kan skrive til felter i et Word
dokument.

Mvh
Michael

Fra : pre

Dato : 10-10-02 18:54

Det er da utroligt så megen oplysning der kan tilvejebringes hvis man
venter længe nok. Når der er tale om data fra en ekstern kilde, ville
det være naturligt at trække dem ind først. Jan´s forslag er fuldkommen
korrekt, enhver programmør ville rutinemæssigt fjerne enhver tænkelig
forsinkelsesmulighed. Endelig er DDE ikke den hurtigste form for
kommunikation, og sandsynligvis vil den enkelte PC´s hastighed ha´ en
afgørende rolle.

© pre 2002

PS. Her i gruppen plejer vi ikke at få/forvente nogen form for
bestikkelse/betaling men enhver der har viden eller erfaring i relation
er parat til at lægge det frem.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-10-02 19:37

Jeg ved ikke om jeg ikke har formuleret spørgsmålet ordentligt, men
problemet er, at det virker nogle gange og ikke andre, med andre ord så må
der være et eller andet som påvirker processen og mit spørgsmål er om der er
nogen som har et bud på det.

Med hensyn til "bestikkelsen" er det din udlægning pre, for mig handler det
om, at finde en som kan give mig et kvallificeret svar !!

Mvh
Michael

Fra : Jan Kronsell

Dato : 10-10-02 20:42

> [...]
3.
> ERP program som jo af gode grunde ikke kan skrive til felter i et Word

Jeg er er sådan set enig i, at metoden er god og anerkendt, men jeg oplever
også selv store tidsforskelle på fletningen. Problemet er, at når du
vedhæfter en datakilde, fx fra Excel, så vil Word åbne denne hver gang du
åbner det pågældende brev, uanset om du fletter eller ej. Åbningen af Excel
kan tage meget varierende tid afhængi af forskellige ting.

Ting der har indflydelse er fx hvor meget i Excel, der loades (fx
tilføjelsesprogrammer) ved opstart. Selvsagt har det også betydning, hvor
belastet pc'en er (server og netværk hvis regnearket ligger her) på
tidspunktet for åbningen. Endelig har jeg også erfaring for (uden at kunne
give en fornuftig forklaring - og dog) at første gang man starter Excel
efter at pc'en er startet tager det betydeligt længere tid end senere
starter vil gøre. Forklaring (fornuftig eller ej) tror jeg, er at MS
programmer ofte er ret dårlige til at rydde op efter sig. Det betyder
formodentlig at dele af programmer ikke slettes fra RAM og SWAP fil, og
derfor kan hentes hurtigere i senere forsøg.

Stadig er det ikke en løsning på dit problem, men et forsøg på at forklare
det. Jeg oplever ind imellem det samme, og jewg har vænnet mig til, at sådan
er det bare.

Hilsen
Jan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-10-02 08:38

Hej Jan

Tak for dit pæne svar.

Jeg sværger også mest selv til, at det er MS som laver kluder i det for sig
selv, håber bare på, at en kender den eksakte løsning på problemet.

Mine oplevelser er dog ikke helt de samme som dine. For det første så virker
det upåklageligt på min egen pcér med win2000 og Office97. På de øvrige
maskiner har vi office2000, MEN har også prøvet med office97 uden held. Vi
oplever, at det i løbet af dagen kan skifte fra at gå utroligt hurtigt til
at blive meget trægt for igen at blive hurtigt og så vise versa.
Filer og programmer ligger alle på den lokale pcér så det er ikke netværket
som laver vrøvl.

Har også prøvet, at lave et nyt dokument på en af de maskiner som driller
uden held.

Mit problem er, at det er 20.000 gange vi skal bruge dette brev om året, så
det bliver til meget spildtid hvis ikke vi finder årsagen.

Mvh og god weekend

Fra : pre

Dato : 14-10-02 12:05

Mit allerbedste råd til dig er: Skip alt med DDE og invester tid (mm.)
i OLE. Gør det nu inden .net bremser for supporten til de gamle
teknologier. Her et klip:

The approach most commonly used to transfer data to an Excel workbook is
Automation. Automation gives you the greatest flexibility for specifying
the location of your data in the workbook as well as the ability to
format the workbook and make various settings at run time. With
Automation, you can use several approaches for transferring your data:

Transfer data cell by cell
Transfer data in an array to a range of cells
Transfer data in an ADO recordset to a range of cells using the
CopyFromRecordset method
Create a QueryTable on an Excel worksheet that contains the result of a
query on an ODBC or OLEDB data source
Transfer data to the clipboard and then paste the clipboard contents
into an Excel worksheet

Direkte sender jeg en .EXE fil med fire små eksempler på automation.
Den er selvudpakkende og svjh. mere eller mindre selvinstallerende. Der
findes også en speciel hjælpefil ffor automation.

Samtidig vedlægger jeg et meget lille udsnit af oversigten over OLE,
nederst med den specielle adresse hvorfra man kan søge på OLE og få
yderligere 90 tilsvarende introduktioner.

Muligt nok er forudsætningen at Word97 opdateres - det vil under alle
omstændigheder være en stor fordel. Selv kan jeg sidde med flere åbne
programmer og uden videre skifte mellem dem.

© pre 2002