Sikring af querystrings ??
Fra : Martin_P

Dato : 10-10-02 11:13

Jeg er ved at lave en side, hvor menuen blive dannet fra en database.
I denne menu bliver alle punkter kaldet til en pageref fil. koden er
her:

pageref.asp:

<%
SET Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "DSN=jagt"

Dim MitValg

MitValg = Request.QueryString("page")

sql = "Select * from menu where id=" &MitValg

set rs = Conn.Execute(sql)

if rs("link") <> "" then
link = "default.asp?page=" &rs("link")
else
link = "default.asp?page=notfound"
end if
      response.redirect link

conn.close
set Conn = nothing
%>

Det virker også fint nok, men hvis man forsøger at hijacke linien, og
skrive et ugyldigt pageref nr., så fejler siden selvfølgelig p.gr.a.
MitValg argumentet i sql strengen.

Men hvordan garderer man sig imod det?

for en god ordens skyld tror jeg lige jeg paster menu.asp:

<%

SET Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")

Conn.Open "DSN=jagt"

sql = "Select * from menu order by id"

Set rs = Conn.Execute(sql)
%>
<%
Do while not rs.eof
%>
href="pageref.asp?page=<%=rs("id")%>"><%=rs("menu")%></a>

<%
rs.movenext

loop

conn.close
set Conn = nothing
%>

Class er defineret i databasen.

Martin_P

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-10-02 11:35

"Martin_P" <mpXXX@alkaline-batteries.dk> escribió en el mensaje
> [...]
og
> skrive et ugyldigt pageref nr., så fejler siden selvfølgelig

Det er slet ikke saa svært, men der er lige et par ting du skal tage
højde for:

1) Du bør ikke udføre SQL uden først at have kontrolleret de værdier
som brugeren kan introducere. Forestil dig at siden bliver kaldt med
minside.asp?id=shutDown()*

2) Du skal sikre dig er der bliver returneret mindst 1 register fra
din database, ellers vil din side give en fejlmeddelelse når du
prøver at vise et ikke-eksisterende register.

Det kan løses på denne måde:

<%

Dim isOK
Dim errMsg
Dim MitValg

isOK=true

MitValg = Request.QueryString("page")

if isnumeric(mitValg) then

SET Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "DSN=jagt"

sql = "Select * from menu where id=" &MitValg

set rs = Conn.Execute(sql)

if rs.eof and rs.bof then
isOK=false
errMsg="linket eksisterer ikke"
else

[...]

errMsg="slem hacker - fy fy!"
end if

if isOK then
response.redirect link
else
response.write errMsg
endif

%>

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

* Hvor shutDown er en funktion der slukker for din database server

Fra : Steen

Dato : 11-10-02 10:26

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev:

[snip]

> 1) Du bør ikke udføre SQL uden først at have kontrolleret de værdier
> som brugeren kan introducere. Forestil dig at siden bliver kaldt med
> minside.asp?id=shutDown()*

[snip]

> * Hvor shutDown er en funktion der slukker for din database server

Findes der en sådan funktion?!? Det har jeg da aldrig hørt om?

Mvh Steen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-10-02 10:31

"Steen" <nospam@nospam.dk> escribió

> Findes der en sådan funktion?!? Det har jeg da aldrig hørt om?

På MS sql server findes den, ved andre databaser hedder den måske
noget andet. Der findes adskillige funktioner som du ikke ønsker at
dine brugere bare bør kunne udføre uden videre.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-10-02 11:02

Lars Hoffmann skrev:

> På MS sql server findes den, ved andre databaser hedder den
> måske noget andet. Der findes adskillige funktioner som du
> ikke ønsker at dine brugere bare bør kunne udføre uden videre.

En af metoderne til at undgå "pilleri" er at lave differentierede
brugerrettigheder. Der er ingen grund til at bruge en
systemadministratorkonto til andre end systemadministratorer -
ligesom der ikke er nogen grund til at brugere skal have
rettigheder til at skrive i en database hvis de ikke har brug for
det.
--
Jens Gyldenkærne Clausen