Slibe gulv
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 09-10-02 20:51

Hej,

Jeg er ved at flytte ind i en lejlighed, hvor vi (4 studerende) har den
aftale med udlejer (den enes far) om at hvis vi selv laver lidt
istandsætning slipper vi for indskuddet - helt raket!

Det betyder at en ven og jeg skal slibe gulve på fredag. I den forbindelse
har jeg et par spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe med:

- Er der et trick til at sikre at det bliver plant?
- Jeg går ud fra det foregår med sådan en stor rund slibe-tingest? Hvad gør
man så i hjørnerne - der skal helst ikke være 2 mm kant og halvcirkler i
alle fire hjørner...
- Det sidder tæpperester på nu, men dem vil vi prøve at fjerne med en
spatel - derefter vil vi feje/støvsuge gulvet. Er der evt. andet man skal
gøre før man begynder at slibe?
- Hvad skal man ellers være opmærksom på hvis man er idiot og skal slibe
gulve :)?

Gulvene er massive fyrre og egetræs-gulve.

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : LHS

Dato : 09-10-02 21:25

Hej

Det kommer lidt and på hvad der ellers sidder på gulvet når i har fjernet
tæpperne, er gulvene behandlet med f.eks. lak er en klog investering at
smide lidt kølervæske (købes samme sted i lejer gulvsliberen) på gulvet før
i sliber, da lakken ellers meget hurtigt vil smelte og få en tyk karamel
ligenede konsistens der ødelægger slibeparpiret - med lidt kølervæske holder
sandparpiret længere.

Slib gerne på tværs af åre de første gange men altid med træets åre til
sidst med så vel højt som lavt korn.

Der findes kandtslibere og rundelere til alle slags slibninger, og en
trekandtsliber og lidt knofedt til finishen gør også meget i kanter og
hjørner.

MVH

Lars HS

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 09-10-02 23:08

> Slib gerne på tværs af åre de første gange men altid med træets åre til
> sidst med så vel højt som lavt korn.

Når den kører rundt så kan man vel ikke slibe på den ene eller anden led?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 10-10-02 01:18

> Når den kører rundt så kan man vel ikke slibe på den ene eller anden led?

Nej det har du ret i, men de gange jeg har afslebet gulv foregik det først
med en stor båndpudser der skulle køres diagonalt (fra hjørne til hjørne) og
når gulvet så var renset for lak og rettet op brugte jeg den store
rundelsliber for at fjerne sliberidser.

Kasper Thor

Fra : Schubert

Dato : 09-10-02 21:54

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
> - Er der et trick til at sikre at det bliver plant?

Lej den i Silvan, lån en video - den forklarer step by step hvordan og
hvordan ikke.

Du skal bruge 2 maskiner , en til at slibe de store flader med og en
kantsliber

Så skal du huske at hælde slibeolie på gulvet inden du starter, så holder
dit sandpapir længere.

Schubert

Fra : Aksel

Dato : 10-10-02 20:48

> [...]
> gulve :)?
>
> Gulvene er massive fyrre og egetræs-gulve.

Hvis I ikke er meget erfarne gør-det-selvere vil jeg råde jer til at lade
være, det er meget svært at få et godt resultat.

Den store båndsliber man bruger til fladerne sliber lynhurtigt en fordybning
på adskillige mm. hvis man ikke bevæger den når man tænder den, og når man
kommer til den anden ende af gulvet skal den slukkes før man standser.
Hilsen Aksel

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-10-02 22:05

Aksel wrote:

> [...]

Pas på med eg, det er sikkert *ikke* massivt.

> [...]
> fordybning på adskillige mm. hvis man ikke bevæger den når man tænder
> den, og når man kommer til den anden ende af gulvet skal den slukkes

Slibebåndet er monteret på en tromle. Tromlen skal sænkes forsigtigt når
man starter en "passage" af slibningen mens maskinen føres frem, og
løftes ved "passagens" afslutning inden maskinens fremføringsbevægelse
ophører. Der må ikke slukkes for maskinen mens tromlen er trykket mod
gulvet.

Det kræver lidt øvelse - rettelse, det kræver en hel del øvelse. Efter
en 4-5 gulve har man sikkert lært det

Venlig hilsen
Erik Olsen