Aprilia bremseproblemer
Fra : Henrik Falkentorp

Dato : 09-10-02 09:52

Har købt en brugt Aprilia Rally. Har fået sat nye klodser foran, men nu er
bremsen blevet meget blød - også efter udluftning.

Mekaniker mener, at det ville være en god ide med ny bremsecylinder og
kaliber. Dertil kommer et nyt bremsekabel, og det bliver jo ikke ligefrem
billigt, hvis man skal købe originale dele.
Scooteren er fra 1997 og har kørt 18000 km.
Er der nogen, der har en god ide, og er et virkelig nødvendigt med alle
tingene?

Mvh. Henrik

Fra : Kim Larsen

Dato : 09-10-02 10:21

"Henrik Falkentorp" <h.falkentorp@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Scooteren er fra 1997 og har kørt 18000 km.
> Er der nogen, der har en god ide, og er et virkelig nødvendigt med alle

Jeg vil tro du har fået nogle mindre gode klodser monteret. Jeg kunne
forestille mig at dit værksted har en billig udgave til montering, og det er
så det der er problemet.
Før du hopper på noget andet, så vil jeg mene du burde prøve med originale
klodser først. Jeg har fået skiftet klodser foran et par gange før, det er
godt nok ikke originale der sidder, og jeg ved ikke hvad navn de har dem der
er der nu, men de bremser godt.
Det kan dog også være at selve bremseskiven trænger til en udskiftning, hvis
den er fyldt med ridser og er ujævn, så er der ikke meget for en ny og helt
flad bremseklods at få fat i.

Kim Larsen

Fra : Thomas

Dato : 09-10-02 15:46

"Henrik Falkentorp" <h.falkentorp@city.dk> wrote in message
> Har købt en brugt Aprilia Rally. Har fået sat nye klodser foran, men nu er
> bremsen blevet meget blød - også efter udluftning.

Er den så udluftet ordenligt. Prøv at udlufte med en klar slange monteret så
kan du nemlig bedre se om der er luft i systemet.

> [...]
> Scooteren er fra 1997 og har kørt 18000 km.
> Er der nogen, der har en god ide, og er et virkelig nødvendigt med alle

Hvad med bremse skiven holder den mål. Aprilia er meget dyr med orginaldele.
Så prøv at finde noget i tyskland

(en orginal bremseskive koster til min Aprilia 1506 kr.)
men kan købes uorginal i tyskland for ca 600 kr.

Mvh. Thomas

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 09-10-02 15:57

"Thomas" <tb_aalborg@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> (en orginal bremseskive koster til min Aprilia 1506 kr.)

LOOOL! Og så var der en som sagde de 500,- en original til min PUG
Speedfight 2 det var dyrt.

Martin L. Johansen
***********************
Prøv noget nyt - http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Thomas

Dato : 09-10-02 21:14

"Martin L. Johansen" <ares@c.dk> wrote in message

> "Thomas" <tb_aalborg@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> LOOOL! Og så var der en som sagde de 500,- en original til min PUG
> Speedfight 2 det var dyrt.

Ja man får sig et chock nogle gange når man spørger om priser på Aprilia
stumper. Nu har jeg så en 125ccm scooter. Men Det betyder ikke det helt
store har jeg indtryk af. f.eks. en ny udstødning til min leonardo koster
orginalt 4800 kr. En orginal til Aprilia ditech 50 ccm scooter koster 5000
kr. Så det er egenligt ikke så underligt at folk køber Tunudstødninger.

Mvh. Thomas

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 10-10-02 07:18

"Thomas" <tb_aalborg@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3da48e21$0$793

> [...]
> kr. Så det er egenligt ikke så underligt at folk køber Tunudstødninger.

Original stude til min koster 1250,-... Jeg havde i starten kig på en
Aprilia, men synes de var for dyre i indkøb. Når jeg nu hører prisen på
originale dele (som jeg kun bruger), så fortryder jeg slet ikke jeg tuller
rundt på en PUG.

Martin L. Johansen
***********************
Prøv noget nyt - http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 14-10-02 23:28

"Martin L. Johansen" <ares@c.dk> skrev i en meddelelse

> "Thomas" <tb_aalborg@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> LOOOL! Og så var der en som sagde de 500,- en original til min PUG
> Speedfight 2 det var dyrt.

Så er det satme også en gang lort hvis de kan lave en bremseskive til 500kr.
Det er sikkert støbejern, lissom til biler..

Jeg har fundet en gut i Sverige, som vil lave nogle skiver til min MC. De
bliver skåret ud
med vand under enormt tryk. Det er noget der dur. Og så til 550kr , og det
holder 100% !

> --
> Mvh
> Martin L. Johansen
> ***********************
> Prøv noget nyt - http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
/Thomas

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 15-10-02 14:11

"Thomas Buus Andersen" <t-buus@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Så er det satme også en gang lort hvis de kan lave en bremseskive til
500kr.

Tror du?

> Det er sikkert støbejern, lissom til biler..

Ja og? Hvis støbejernet er af ordenlig kvalitet, hvor ligger så problemet?
Jern er ikke bare jern. Jeg kan fortælle dig at den skive der sidder på nu,
bare er kanon! Og den er original.

Mon ikke du bare er misundelig

Martin L. Johansen
***********************
Prøv noget nyt - http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Hekto

Dato : 15-10-02 14:38

In article <DrUq9.108377$Qk5.4769153@news010.worldonline.dk>,
ares@c.dk says...

> [...]
> Jern er ikke bare jern. Jeg kan fortælle dig at den skive der sidder på nu,

*ROFL*
Iøvrigt er Peugeot-skiven rustfri!
--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=8

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 15-10-02 15:29

"Hekto" <bs@hekto[REMOVE).dk> skrev i en meddelelse

> *ROFL*

> Iøvrigt er Peugeot-skiven rustfri!

Jep. Den er stadig køn efter 1400km på min "nye" scooter Fanme en dejlig
lille en.

Martin L. Johansen
***********************
Prøv noget nyt - http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-10-02 14:39

> [...]
> Jern er ikke bare jern. Jeg kan fortælle dig at den skive der sidder på

Der findes folk der ikke kan få nok, hvis skiverne til en bil er af
støbejern, så vil jeg mene at skiver i støbejern til en EU'er også er
rigeligt, for der er immervæk mere tryk på bremserne til en bil.
Så det med at få den skåret ud i et stykke, det må siges at være at skyde
gråspurve med kanoner, men ok, hver mand sin smag.

Kim Larsen

Fra : Hekto

Dato : 15-10-02 15:14

In article <3dac1aff$0$7041$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
mythos@tdcadsl.dk says...

> [...]
> Så det med at få den skåret ud i et stykke, det må siges at være at skyde
> gråspurve med kanoner, men ok, hver mand sin smag.

Den afgørende forskel er hvordan de 'bider' i regnvejr.
Støbejern er bedst; men ikke kønne, når de ruster.

Rustfri skal derfor forsynes med huller til afledning af vandet, og de
stiller andre krav til klodserne.

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 15-10-02 15:34

"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3dac1aff$0$7041

> Der findes folk der ikke kan få nok, hvis skiverne til en bil er af
> støbejern, så vil jeg mene at skiver i støbejern til en EU'er også er
> rigeligt, for der er immervæk mere tryk på bremserne til en bil.

Jep. Endvidere er jern nu heller ikke bare jern. Der er "billig" jern og
"dyr" jern. Den dyre er meget finere og den vrider sig derfor ikke på samme
måde da den er mere komplex end en billig skive.

Det er bl.a. forskellen på de fleste billige uoriginale skiver til biler
sammenlignet med de originale. De billige slår sig, især de ventilere til
Citroën, hvorimod de originale, og dyrere, holder en del bedre. (taler af
erfaring, damn den var dyr i skiver den bil... men jeg kan så også bare køre
ordentlig

Jeg troede ikke selv på ovenstående, men fik det forklaret af en gammel
mekker som havde været på firmabesøg hos en producent af de billige skiver.
Deres materialevalg og forarbejdning, var slet ikke på højde med Renault's
(som han rep'er og også havde været på besøg hos).

Jeg er endnu så ny i scooterverden at jeg ikke kender til kvaliteten på de
uoriginale dele, og hvis min "plan" holder, så kommer jeg heller ikke til
det, da jeg har i tankerne at holde mig kun til originale dele. Om det er
tosset eller ej, ved jeg ikke, men så dyre er de heller ikke hos PUG.

> Så det med at få den skåret ud i et stykke, det må siges at være at skyde
> gråspurve med kanoner, men ok, hver mand sin smag.

Enig

Martin L. Johansen
***********************
Prøv noget nyt - http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-10-02 16:45

> [...]
> det, da jeg har i tankerne at holde mig kun til originale dele. Om det er
> tosset eller ej, ved jeg ikke, men så dyre er de heller ikke hos PUG.

Selvfølgelig er der forskel på jern og det samme gælder også andre metaller,
selv rustfristål er der forskel på, men ligefrem at få det skåret ud af et
stykke, det er det jeg mener er at gå længere end jeg nogen sinde ville. For
en EU'er, uanset hvad, vil aldrig nogen sinde kunne vride en sådan, og det
samme gælder de andre uoriginale skiver der er til knallerter, der tvivler
jeg på.
Der er altid en grund til noget er billigt.

Kim Larsen

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 15-10-02 17:37

"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3dac3883$0$79616

> [...]
> samme gælder de andre uoriginale skiver der er til knallerter, der tvivler

Det er vi helt enige i.

> Der er altid en grund til noget er billigt.

Jeps, altid.

Martin L. Johansen
***********************
Prøv noget nyt - http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Lars Andersen

Dato : 19-10-02 16:07

Hej

Jeg har selv en rally fra 98, km 19600, og problemet kunne være at
klodserne ikke sidder 100% korrekt. Hvis de ikke gør det, vil
bremsehåndtaget virke meget blød. Så prøv at skilde det ad og samle det
omhyggeligt igen, og rens de flader klodserne kører på inden du samler.
Men ellers, prøv at pumpe alt væsken ud og hælde nyt i, for så er
udluftningen 100% ok og alle urenheder i det gamle væske er ude. Hvor
bor du, for så kunne jeg prøve at hjælpe. Bor selv i Aalborg

Mvh Lars