/ Forside / Interesser / Fritid / Dykning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Dykning
#NavnPoint
Arnvig 1184
LeifHansen 762
Teil 722
sorenw 460
Melander 460
PARKENSS 250
michaelmo.. 200
guffy 200
lawitt 200
10  TIMO_J 140
Sikker dybde ved oversejling af dykkere
Fra : JSC


Dato : 08-10-02 12:17

Hej Gruppe

Inspireret af Havbassernes sauna-snak om dykning ved indsejlingen til
Helsingør....

Er der nogen som har erfaringer med "oversejlinger" af større skibe og
dertilhørende sikker dybde?? (Naturligvis meget afhængig af skibets
størrelse, men der findes sikkert nogle gode historier!!)

For et par år siden passerede jeg tæt agten om et større fragtskib i Øresund
og der kunne man på ekkoloddet registeret "skruevand" ned til 18 m
dybde..... Det gav lidt stof til eftertanke.

Mvh.
Jørgen



 
 
Allan Hansen (08-10-2002)
Kommentar
Fra : Allan Hansen


Dato : 08-10-02 15:12


"JSC" <jsc_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:K8zo9.57$4d1.1039@news.get2net.dk...
> Inspireret af Havbassernes sauna-snak om dykning ved indsejlingen til
> Helsingør....
> Er der nogen som har erfaringer med "oversejlinger" af større skibe og
> dertilhørende sikker dybde?? (Naturligvis meget afhængig af skibets
> størrelse, men der findes sikkert nogle gode historier!!)
> For et par år siden passerede jeg tæt agten om et større fragtskib i
Øresund
> og der kunne man på ekkoloddet registeret "skruevand" ned til 18 m
> dybde..... Det gav lidt stof til eftertanke.

Det giver stof til eftertanke når man i en dybde på 20-30 meter bliver
passeret i en afstand af 50-100 meter af f.eks et skib på størrelse med en
Danlink færge. Med mindre man er rigtig glad for spa-bad iført dykkerudstyr
samtidig med et lydtryk på >100 db, så tænker man, godt den ikke var tættere
på. Der er ikke nogen sikker dybde under et større skib i vores farvande. At
blive ramt af skruevandet fra et større skib er sikkert fatalt, hvor man
risikerer at få revet masken af og automaten ud af munden samtidig med at
man hvirvles ukontrolabelt rundt og måske op.

Allan Hansen, Havbassernes Saunaklub



Allan Norsk (08-10-2002)
Kommentar
Fra : Allan Norsk


Dato : 08-10-02 15:43

Jeg har oplevet dønninger nede på 17m (Livlig) fra Queen Elizabeth
(Krydstogtskib). Ikke voldsomme, men vi kørte da lidt rundt.

/Allan




Henrik Manley (08-10-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 08-10-02 15:40

> "JSC" <jsc_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:K8zo9.57$4d1.1039@news.get2net.dk...
> > Inspireret af Havbassernes sauna-snak om dykning ved indsejlingen til
> > Helsingør....
> > Er der nogen som har erfaringer med "oversejlinger" af større skibe og
> > dertilhørende sikker dybde?? (Naturligvis meget afhængig af skibets
> > størrelse, men der findes sikkert nogle gode historier!!)
> > For et par år siden passerede jeg tæt agten om et større fragtskib i
> Øresund
> > og der kunne man på ekkoloddet registeret "skruevand" ned til 18 m
> > dybde..... Det gav lidt stof til eftertanke.
>

Jeg er blevet oversejlet af Danlink imens jeg lå på 26 meter vand ikke langt
fra Hvenprammen og det var bestemt ikke rart. En ting var lyden en hel anden
ting var vibrationer og rystelser i vandet og lige pludselig forsvandt det
meste af lyset. Fysisk farligt var det nok ikke men ganske ubehageligt at
vide at der er kommet "låg" på.

En anden Havbasse historie var dengang en instruktør og hans elev på et
stranddyk fik dumpede en last sand fra en sandsuger ganske få meter fra dem
på trods af bøjer og dykker flag. Skipperens eneste kommentar til det var om
ikke dykning var en farlig sport. De to der lå på bunden turde ikke komme op
da de kunne høre et skib tæt på og da sandet blev smidt troede de at det var
skibet der hvivlede sand op fra skruen. De lå og trykkede sig på 3-4 meter
vand indtil standby dykkeren kom ud og fik dem op.

--
Henrik Manley
http://bends.dk, m@nley.dk



Dag Deberitz (08-10-2002)
Kommentar
Fra : Dag Deberitz


Dato : 08-10-02 16:07


"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> wrote in message
news:anup4h$che$1@news.cybercity.dk...
>
> ...snip....
>
> Det giver stof til eftertanke når man i en dybde på 20-30 meter bliver
> passeret i en afstand af 50-100 meter af f.eks et skib på størrelse med en
> Danlink færge. Med mindre man er rigtig glad for spa-bad iført
dykkerudstyr
> samtidig med et lydtryk på >100 db, så tænker man, godt den ikke var
tættere
> på. Der er ikke nogen sikker dybde under et større skib i vores farvande.
At
> blive ramt af skruevandet fra et større skib er sikkert fatalt, hvor man
> risikerer at få revet masken af og automaten ud af munden samtidig med at
> man hvirvles ukontrolabelt rundt og måske op.
>
> Allan Hansen, Havbassernes Saunaklub
>
>

Det som vor venn Allan skriver her over maner visserligen til eftertanke!
Det kan hænde meget rart under alle former for dykning, og selvfølgelig
under hvad de flæste av os bedriver: sportdykning: I så måde bør man til
enhver tid have adgang til "opstigning i frit vand" og derfor er det også
efter min opfatning "hodeløst" at bedrive dykning midt i kændte
indseglinger, skibsleder, havner m.v. udens havnefogedens tillatelse. Se
bare hvad som hændte 12. august 2001 oppe ved Ålesund-kanten på vestkysten
av Norge. Det er 6-15 meter vand under båden på stedet der hvor dykkerne
"holdt sig fast":

http://www.smp.no/arkiv/artikkel.asp?id=31132&ka=2

http://www.smp.no/arkiv/artikkel.asp?id=31163&ka=2

http://www.nrk.no/distrikt/more_og_romsdal/nyheiter/1566670.html

Fergen som suget dykkeren op i propelleren:

http://www.nssm.no/boats/Vardehorn.HTM

Jeg kender personlig de professionelle dykkere som bisto politiet med den
forulykkede og dennes udstyr på plassen. De reagerede meget hoderystende til
slik dykkepraxis som blev bedrevet på stedet. Det gjorde politiet også!

--
mvh
Dag Deberitz
d-deber@online.no
Tønsberg - "Nårvei"

\!/
(@ @)
----oOO-(_)-OOo------------OOOO0000oooo...._([;]@-[=<
Alle vedlægg samt mailstammen er blevet virussjekket
med siste oppdatering av PC-cillin2002 fra Trend Micro (www.antivirus.com)






Dag Deberitz (08-10-2002)
Kommentar
Fra : Dag Deberitz


Dato : 08-10-02 21:14


"Dag Deberitz" <d-deber@online.no> wrote in message
news:AwCo9.241$jS5.7666@news2.ulv.nextra.no...
>
snip...............

Her fant jeg ennå en artikkel fra Sunnmørsposten (31/8-01) om dykkere i
konflikt med båttrafik:

http://www.smp.no/arkiv/artikkel.asp?id=31456&ka=2

Dag Deberitz
Tønsberg, Norge



Per Boye (09-10-2002)
Kommentar
Fra : Per Boye


Dato : 09-10-02 08:22


"Dag Deberitz" <d-deber@online.no> skrev i en meddelelse
news:n0Ho9.546$jS5.15096@news2.ulv.nextra.no...
>
> "Dag Deberitz" <d-deber@online.no> wrote in message
> news:AwCo9.241$jS5.7666@news2.ulv.nextra.no...
> >
> snip...............
>
> Her fant jeg ennå en artikkel fra Sunnmørsposten (31/8-01) om dykkere i
> konflikt med båttrafik:
>
> http://www.smp.no/arkiv/artikkel.asp?id=31456&ka=2
>
> Dag Deberitz
> Tønsberg, Norge
>
>
Apropos dykkeforbud; er der nogen der kender til årsagen til dykkeforbudet
ved slæbestedet ved Gudrun i Flekkefjord ?

Mvh. Per



Lars Villebæk (10-10-2002)
Kommentar
Fra : Lars Villebæk


Dato : 10-10-02 11:19




"JSC" <jsc_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:K8zo9.57$4d1.1039@news.get2net.dk...
> Hej Gruppe
..........
>
> Mvh.
> Jørgen
>
>

Hej Gruppe!

Dette er et kæmpe problem, jeg tror at rigtig mange af os har oplevet mindst
een oversejling -ikke nødvendigvis af færger mv.
Små både kan såmænd også være hårde nok at få i hætten.

Jeg vil derfor lige henvise til DANs meget flotte kampagne som man bør
benytte sig af.
På siden https://www.daneurope.org/dan/sicurezza1.htm kan man rekvirere en
gratis streamer til at sætte op på sin lokale havn el.lign.
Naturligvis ikke som grafitti men efter aftale med havnefoged el.lign. på et
passende sted.

Så er der i hvertfald kontakt med "småsejlerne".

Dykker man i færgernes sejlrender....ja så må man vist ha' lavet en stor
overfladebøje påmonteret et meget stort flag med samme billede -og så håbe
at der sejles udenom





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408853
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste