glasvæv ovenpå fliser..?
Fra : Per Olsen

Dato : 07-10-02 21:01

Hej NG.

I forbindelse med en mindre renovering af vores gæstetoilet, vil vi gerne
beklæde væggene med glasvæv. Den øverste fjerdedel af væggen er beklædt med
træ som vi gerne vil beholde, og resten er med fliser som vi vil have
dækket.
Den del af væggen der skal væv på, skal være i samme niveau som den er nu,
med fliserne, af hensyn til den øverste træbeklædning. Det vil sige at, hvis
fliserne skal ned og væggen pudses/spartles op, så skal der et temmelig tykt
lag på (svarende til fliseklæber+fliser)
Vi overvejede derfor om man kunne lade fliserne sidde og bare spartle
fugerne så væggen blev plan.

Men kan man det ? Skal fliserne forbehandles med et eller andet ? Falder
hele lortet ned om 2 måneder ? (vævet er vel med til at holde sammen på det
hele ?)

PS. Det er kun et toilet (og håndvask), der er ikke bad, så der burde ikke
være vandproblemer.
Med venlig hilsen
Per.

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 08-10-02 02:10

On Mon, 7 Oct 2002 22:01:03 +0200, "Per Olsen"
<per.olsen@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
>beklæde væggene med glasvæv. Den øverste fjerdedel af væggen er beklædt med
>træ som vi gerne vil beholde, og resten er med fliser som vi vil have

Det ville da være noget hurtigere bare at male dem - det skal nok
holde, nu der ikke er bad i rummet. Og det kan godt blive meget pænt.

>Men kan man det ? Skal fliserne forbehandles med et eller andet ? Falder
>hele lortet ned om 2 måneder ? (vævet er vel med til at holde sammen på det
>hele ?)

.... så kan du glæde dig over, at det falder ned i et stykke

Spøg til side, det kan godt lade sig gøre. Her er en besvarelse på
samme spørgsmål fra trælastkæden www.traeogbyg.dk ´s hjemmeside - om
det holder i real life ved jeg dog ikke, men det lyder meget
tilforladeligt (omend også meget besværligt).

"....dog bør du holde dig fra "vådzonen". Det vil sige, ikke i
bruserummet (undtaget over normal flisehøjde; 180 cm. oppe). Start med
at vaske fliserne af med Sadolin Universalgrundrens. Brug hertil en
slibesvamp! Eftervask med rent vand! Fliserne bør slibes og dette
gøres nemmest med en carborondumsten(sørg for at have en støvmaske
på!!). Aftør slibestøv. Herefter spartler du op med en
sandspartelmasse (eks Saspa W). Vær meget omhyggelig med at påføre et
så ensartet lag, som muligt. Forvent at du skal spartle to gange hvor
fugerne er. Når spartelmassen er (ensartet) tør, slibes fladen med
slibepapir, korn 220. Husk at rengøre for slibestøv! Fladen grundes
med en grunder (eks Sadolin Grunder, Puds & Beton). Grunderen må
aldrig danne blank overfladefilm! Her efter kan glasvævet opsættes!
Når væven er tør, påføres en glasvæsfylder (eks. Sadolin
Glasvævsgrunder). Og igen skal behandlingen tørre. Der afsluttes med
en vægmaling. Du kan/bør anvende en forholdsvis høj glans og aldrig
under glans 10 i et fugtigt rum. Rigtig god arbejdslyst! "

Lars

Fra : Nancy

Dato : 09-10-02 15:20

Hej Per

Jeg har med stor succes malet kakler i mit køkken, og vil gøre det samme nu
på mit gæstetoilet.
Jeg afrensede først med grundrens efterfulgt af rent vand. Dagen after gav
jeg det Capacryl hæfteprimer fra Hygæa. Dagen efter igen en træ &metal
maling fra samme firma i en glans 90. (det blev ikke for blankt)
Det bedste ved den løsning var at det var nemt og at det er holdbart, også
der hvor det bliver vasket hver dag. Den største arbejdsindsats vare at
sætte kanttape op . Prisen var 500 kr for 5 kvm.

Mvh
Nancy

Fra : Per Olsen

Dato : 09-10-02 16:18

Tak for svarene.

Jeg er ikke interesseret i "bare" at male fliserne, jeg vil nemlig gerne
have en plan væg.

Men jeg snakkede med en murer idag, og han sagde at der var rigelig
bindemiddel i spartelmassen til at binde på fliserne, bare de var renset
ordentligt af først.
Og da det jo ikke er et baderum skulle det nok kunne holde med "almindelig"
maling.

Mvh. Per.

Fra : John Vedsegaard

Dato : 11-10-02 05:48

Du bør grunde med en grunder som kan hæfte på fliser (f.eks. Histor
Kunststofprimer fra Sigma). Derefter spartler/sliber du fugerne til de er
plane.
Opsætning af væv/filt, det virker udmærket når det IKKE er våde rum.
Alle farvehandlere har anvendelige produkter.
Du kan sandsynligvis undgå grunding, hvis du anvender vådrumsklæber.

John Vedsegaard