Timer - igen
Fra : Kjeld Sørensen

Dato : 25-02-01 10:55

Findes der en måde hvorpå man sikre sig at Timer-events bliver udført
nøjagtigt til tiden og altså ikke bliver forsinket af andet arbejde?

Kjeld

Fra : Niels

Dato : 25-02-01 18:36

Svaret er umiddelbart nej. Men der er nogle enkelte muligheder,
for at forbedre nøjagtigheden. Hvis den kode der bliver udført
er noget der bruger loops, så kan man overveje at indsætte et
DoEvent. Dette stopper midlertidigt udførslen af den kode
man er igang med og udfører ventende events, der iblandt
Timer eventet. Vær dog opmærksom på at variabler der kan
blive ændret der hvor man indsætte DoEvent'et.
Hvis det er andre ting end ens egen kode der forudsager
forsinkelserne, så er der ikke noget at gøre (eller det er der
måske, men så noget helt og aldeles hardcore programmering).

- Niels G

Fra : Jane H. F. Vestergaa~

Dato : 25-02-01 22:16

Hej
Kan det ikke lade sig gøre med noget API?
SetTimer og KillTimer?

mvh
Anton

Fra : Kjeld Sørensen

Dato : 26-02-01 16:24

Øv - men tak for svarene.
Kjeld

Fra : Dondata

Dato : 26-02-01 21:10

Er det virkelig også nødvendigt at skulle være så præcis??
Det er vel ikke et raket affyrings program til NASA du er ved at lave?

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://dondata.adsl.dk/

Fra : Kjeld Sørensen

Dato : 27-02-01 17:05

Det var såmen blot en timer-cyklus der skulle indtræffe for hver 300 ms.
(200 gang/minut) Men man kan åbenbart ikke stole på at alle 200 gennemløb
indtræffer i løbet af nøjagtigt ét minut, selv ikke hvis timer-events blot
er en tæller - jeg har prøvet med er stopur! den når kun til 198 og så
duer det jo ikke til en raket.
mvh Kjeld

Fra : Per Madsen

Dato : 01-03-01 23:42

Hej Kjeld,
Jeg har ligeledes ønske om en større præcision.
Grundlæggende er den bedste nøjagtighed, vi kan
forvente 1/18 sekund. (ca. 55,6 mS, som ikke går op i 300mS)

Grunden er, at timeres nøjagtighed er baseret på
hardware timer ticks, som kun kommer 18 gange i sekundet.
Hertil kommer, at CPU'en kan være igang med andre opgaver,
som gør, at den først senere opdager, at det er på tide, at affyre
timeren.

Når du har genstartet din timer 198 gange, har du også summeret den
tid, hvor timeren kommer for sent.

Hvis du dropper timer-komponenten og komponerer en loop, som
løbende beregner den præcise værdi Timer-funktionen skal returnere
ved næste cyklus, vil der ikke blive adderet løbende fejl, men nøjagtig-
heden er stadig ikke frenragende. Husk at krydre loopen med en Doevent.

mhv

Per

Fra : Kjeld Sørensen

Dato : 02-03-01 17:28

Tak for oplysningerne, Per. Den konstruktion havde jeg slet ikke tænkt på,
så det skal jeg have afprøvet ved lejlighed. - Sikke mange ting man lærer
her!

Mvh
Kjeld

(Undskyld til Per, jeg kom vistnok til at sende direkte)