Revner i murværk i bungalow
Fra : Peter Koch

Dato : 07-10-02 17:46

Hej NG.

Vi er en hussøgende familie der har fundet en bungalow der ligger et
fantastisk dejligt sted.

Men murværket har en del revner af den type der zigzagger skråt ned gennem
muren - typisk oppe fra et stykke under taget og ned til midt på muren. På
indermuren er der også revner hist og her. Der er også et par lodrette
revner i soklen, som også har løst puds hist og her. Det ser ud som om der
ikke er forsøgt at reparere disse revner i lang tid for man kan ikke se nye
fuger noget sted. De andre bungalows i området har stort set alle revner i
murværket af samme karakter, men er dog repareret. Bungalowen er fra 37 og
har let tag (nyt ståltag).

Nu er jeg ikke specielt kyndig mht. det byggetekniske, så derfor har jeg et
par spørgsmål som jeg håber at der er en der kan hjælpe mig med.

1. Tyder det på en alvorlig skade på huset, eller er det noget der kan
repareres ved at fuge muren op igen som jeg har set det på de øvrige
bungalows i området?

2. Er det noget der hele tiden vil komme igen?

3. Skal vi løbe skrigende bort!!!

4. Er der i øvrigt nogen der har erfaringer med typiske problemer i
bungalows og hvordan de vedligeholdes?

For forhånd tak for hjælpen.

Hilsen Peter

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 07-10-02 20:32

"Peter Koch" <peter@kofod-koch.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 3. Skal vi løbe skrigende bort!!!
>
> 4. Er der i øvrigt nogen der har erfaringer med typiske problemer i

Hej

Prøv at finde ud af lidt om jordbunden.
Er huset bygget på mosejord, eller er det f.eks. bygget på lerjord.
Hvis det ligger i et noget sumpet område nær ved stranden, er der
mulighed/risiko for at huset er sunket/synker i en eller flere sider, og det
er noget møg.

Se evt. efter på biblioteket om de har bøger, der beskriver/beskrev
landbrugsjordens kvalitet.
Måske kan man også spørge på den lokale planteskole, de ved nogle gange
noget om jordbundsforholdene i omegnen. Ellers ved jeg ikke hvor man få
oplysningerne fra, hvis man ellers ikke selv kan grave et hul og analysere
jordbunden. Måske ved de noget på kommunen - om man f.eks. plejer at
pilotere i området.

I kan også skrive den nogenlunde adresse her, så er der måske nogen, der ved
om det er et sumpet område, som man skal holde sig fra.

VH Birgitte

Fra : Peter Koch

Dato : 07-10-02 21:01

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> I kan også skrive den nogenlunde adresse her, så er der måske nogen, der
ved
> om det er et sumpet område, som man skal holde sig fra.

Huset ligger i Københavnsområdet og ifølge mægleren skulle det være hård
lerjord, altså ikke mosejord el.l. Men tør man tro på det?!? Jeg tror jeg
vil prøve at kontakte kommunen og spørge om de ved noget.

Tak for svaret.

Hilsen Peter

Fra : Per H

Dato : 07-10-02 21:30

On Mon, 7 Oct 2002 21:32:12 +0200, "Birgitte Abkjær"
<paogba@oncable.dk> skrev:

> [...]

Min bror havde samme problem, også en bungalow.

han gravede et hjørne op af gangen i huset, langt ned under
kælderen, og støbte en kæmpe stor betonkage som hushjørnet kunne
støtte på

Derpå gravede han hele kældergulvet op, og gravede ned, og støbte nyt
kældergulv.

Han fortrød ofte at han havde købt huset, men hande jo heller ingen
vej tilbage.

Han kørte en retsag igennem mange år, da det vel måtte høre under
skjult fejl.

Han endte. med nervesammenbrud og anden sygdom

Konklution må være

Drop huset.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Peter Koch

Dato : 07-10-02 21:54

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Min bror havde samme problem, også en bungalow.

[cut...]

> Han endte. med nervesammenbrud og anden sygdom
>
> Konklution må være
>
> Drop huset.

Det var da en sørgelig historie - jeg får nervesammenbrud bare ved at tænke
på hvad der kan være i vejen med det hus vi har været ude at kigge på. Jeg
håber at din bror vandt retsagen og er kommet sig.

Hilsen Peter

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-10-02 20:46

Peter Koch wrote:

> 1. Tyder det på en alvorlig skade på huset, eller er det noget der kan
> repareres ved at fuge muren op igen som jeg har set det på de øvrige
> bungalows i området?

Hvis der er tydelig bevægelse i fugerne, er det en alvorlig skade.

> 2. Er det noget der hele tiden vil komme igen?

Ja. Alle revner og løse fuger skal repareres for at undgå indtrængen af
fugt, men de kommer igen og skal atter repareres.

> 3. Skal vi løbe skrigende bort!!!

Jeg ville nok vælge at sige pænt tak til ejendomsmægleren, og gå
stilfærdigt bort, lettet over ikke at have købt det pågældende hus.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Peter Koch

Dato : 07-10-02 21:07

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville nok vælge at sige pænt tak til ejendomsmægleren, og gå
> stilfærdigt bort, lettet over ikke at have købt det pågældende hus.

Du har jo nok ret - det er lidt mistænkeligt med de revner, og også at
sælger ikke selv har repareret dem. Og hvis man så bare af mægleren eller i
tilstandsrapporten kunne få konkret at vide hvad det skyldes. Men alle
sammen dækker sig 100% ind og stiller ingen garantier.

Suk! Det var så det 13. hus som vi har været ude og se på uden at det er
blevet til noget
Nå - boligjagten fortsætter...

Tak for dit gode råd...

Hilsen Peter