Samle selv kabler
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 07-10-02 17:24

Hej,

Hvis man køber UTP kabel kat. 5, RJ-45 stik og en tang til at sætte den
sammen med (fås de i øvrigt ikke billigere end 250,-?), er det så til at gå
til for os alm. dødelige - altså til at finde ud af, og holder det lige så
godt som alm. kabler?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 07-10-02 17:34

Det slulle lige være til at finde ud af for almindelige mennesker, det
vigtigste er jo bare at du montere dem i samme rækkefølge i begge ender.
Altså i RJ-45 stikket.

Men hvorfor bruge penge på at selv samle dem, når færdige kabler ikke koster
mere end 8 kr stykket???

Med hensyn til holdbarheden, så mener jeg at de færdige kabler holder noget
længere, men hvis man aldrig flytter dem, kommer det nok ud på et. Den
eneste fordel der så skulle være tilbage, er vel at man kan tilpasse dem i
den længde man ønsker...

Lars

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-10-02 17:59

"Lars Jørgensen" <6volt@mail.tele.dk> wrote in message
> Det slulle lige være til at finde ud af for almindelige mennesker, det
> vigtigste er jo bare at du montere dem i samme rækkefølge i begge ender.
> Altså i RJ-45 stikket.

Nej, det er ikke nok. Det skal også monteres korrekt i begge ender...

Se fx http://www.kabling.dk/kabling/kobber/kobapplikationer.htm

> [...]
> længere, men hvis man aldrig flytter dem, kommer det nok ud på et. Den
> eneste fordel der så skulle være tilbage, er vel at man kan tilpasse dem i

Jeg synes også det er "åndsvagt" at montere patch kabler selv.... Har selv
gjort det.. Men det giver løs forbindelse efter lidt tid, med hyppi
pathning....

Hvis man víl lave netværkskabling i hjemmet. Er det en god ide, med stikgåse
på vægen. Det er noget der holder, og det ser pænt ud..

Man kan få en vækdåse inkl. alt for under 200 kroner pr. udtag, plus kabel..
Hertil køber man så færdiglavede patchkabler, til at plugge i vægen..

Et godt sted at købe ind til sådan noget er fx hos www.greenline.dk

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 08-10-02 10:08

> [...]
kabel..
> Hertil køber man så færdiglavede patchkabler, til at plugge i vægen..

Kan du give et eksempel på, hvad man skal bruge til at lave stikdåse-udtag i
fire rum?
Er _det_ så også til at montere for amatører?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 08-10-02 15:25

Hvis du skal have afvide hvad du skal bruge til at montere det i 4 fum, så
skrive lige om det skal være enkelte, elelr dobbelte, og om de skal samles i
et "x-felt" eller om du bare til have dem samlet i 4 stik, så skal jeg nok
skrive hvad du skal bruge...

Og det er MEGET nemt at montere selv. Det eneste du skal bruge er en skrue
trækker, og en bidtang (gerne edb)

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 08-10-02 15:29

> [...]
> skrive hvad du skal bruge...
>
> Og det er MEGET nemt at montere selv. Det eneste du skal bruge er en skrue

Du kan købe _færdige_ dåser i Brinck til 79 kr stykket.
Dertil skal bruges et 'plastic værktøj' til 10 kr.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-10-02 21:02

"Michael Lund Sørensen" <hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> wrote in
message news:JYBo9.83820$Qk5.3748754@news010.worldonline.dk...

> Du kan købe _færdige_ dåser i Brinck til 79 kr stykket.
> Dertil skal bruges et 'plastic værktøj' til 10 kr.

Hvad er det for dåser brinck har?? Det er sikker noget med skrue terminaler,
og kun godkendt til cat3 altså højst 10 Base-t

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 08-10-02 22:28

> [...]
terminaler,
> og kun godkendt til cat3 altså højst 10 Base-t

En rimelig negativ holdning du antager dér!
I følge skriftligt tilbud vores Andelsboligforening har fået er det 100
Mbit.
I øvrigt har ComElectronics nogen til 50 kr og samler man selv koster de 45
kr, men jeg er ikke sikker på om der er underlag med.
http://www.comelectronics.dk/varer/pcnet_7.jpg
og
http://www.comelectronics.dk/Varer/keystone.jpg

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 11-10-02 14:34

> [...]
45
> kr, men jeg er ikke sikker på om der er underlag med.

Jeg så ComElectronics dåse i dag. En ca 4 x 4 x 2cm hvid plastic æske der
skrues i væggen med to skruer. I den ene side sidder stikket. Det er
farvekodet så ledningerne er nemme at sætte på. En fiks lille vægdåse til
50 kr.til et stik og 65 kr til to stik.
Absolut rimelge priser - speciel set i forhold tilLK's dåser til små 200 kr
for det samme (omend de ok er pænere).

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 08-10-02 22:03

> [...]
> et "x-felt" eller om du bare til have dem samlet i 4 stik, så skal jeg nok

De skal samles i en switch - altså de skal ende i RJ-45-stik og det skal
køre 100 MBit. Det skal være muligt at koble 1 computer til i hvert rum.
Hvis du laver en liste over hvad jeg skal bruge, må den gerne indeholde alt
værktøj (altså andet end alm. skruetrækkere osv.) der er nødvendigt for at
montere det.

Hvad er et x-felt?

Tak for hjælpen!

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Ivan

Dato : 07-10-02 19:03

> Men hvorfor bruge penge på at selv samle dem, når færdige kabler ikke
koster
> mere end 8 kr stykket???

Jeg har selv lavet kabler, jeg syntes ikke om at der ligger en meter kabel
når jeg kun har brug for 30 cm

> [...]
> længere, men hvis man aldrig flytter dem, kommer det nok ud på et. Den
> eneste fordel der så skulle være tilbage, er vel at man kan tilpasse dem i

Nemlig
> Lars

Hi
Ivan

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-10-02 19:03

"Ivan" <snubbisnuller@ofir.dk> wrote in message

> Jeg har selv lavet kabler, jeg syntes ikke om at der ligger en meter kabel
> når jeg kun har brug for 30 cm

Øh, nu kan du altså købe færdiglavede patch kabler i alle længder... Også
30cm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-10-02 06:01

In article <3da1b791$0$14969$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Lars Jørgensen wrote:
> Det slulle lige være til at finde ud af for almindelige mennesker, det
> vigtigste er jo bare at du montere dem i samme rækkefølge i begge ender.
> Altså i RJ-45 stikket.

Ja, så har du garanti for at kunne køre 10Mbit, og en sandsynlighed for
at smadret et 100Mbit net med støj. Man SKAL følge farvekoderne.

> Men hvorfor bruge penge på at selv samle dem, når færdige kabler ikke koster
> mere end 8 kr stykket???

Enig - det er besværligt at fedte med at sætte stik på. Men det kan være
svært at få et stik gennem en væg.

> [...]
> længere, men hvis man aldrig flytter dem, kommer det nok ud på et. Den
> eneste fordel der så skulle være tilbage, er vel at man kan tilpasse dem i

Hjemmelavede er lige så holdbare. Husk at ledningen du køber skal være
med blød inderleder (mange tynde ledere i hver ledning). Dem med fast
inderleder er kun til montage i kabelbakker og lignende, og man kan
ikke sætte stik rigtigt på dem.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 10-10-02 08:18

meddelelse news:slrnaq4pkc.8be.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
Jørgensen wrote:
> Dem med fast
> inderleder er kun til montage i kabelbakker og lignende, og man kan
> ikke sætte stik rigtigt på dem.

Selvfølgelig kan man da sætte RJ45 på "massive" kabler, man skal blot være
opmærksom på at købe de rigtige RJ45 stik for montage på massiv kabel. Disse
er dog mere end dobbelt så dyre som det normale RJ45 stik til blød patch
kabel.

Begge stiktyper kan sammen med monteringstang købes i Aarhus Radiolager 86
24 64 22

Og - jeg har selv monteret på begge kabeltyper og indtil nu ikke haft
problemer med holbarheden.

Hans L. Jørgensen
Horsensvej 94, Tebstrup
8660 Skanderborg

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 08-10-02 10:06

> Men hvorfor bruge penge på at selv samle dem, når færdige kabler ikke
koster
> mere end 8 kr stykket???

Hvorhenne?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 08-10-02 15:22

Vi har lige købt ca. 1000 kabler, båede med skærm og uden skærm, i ass.
længder, for 1500, så det skulle være muligt at gøre det billigere...

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 08-10-02 10:46

"Lars Jørgensen" <6volt@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Altså i RJ-45 stikket.
>
> Men hvorfor bruge penge på at selv samle dem, når færdige kabler ikke

Jeg skal have trukket kabler igennem væge og etageadskillelse og der er da
en stor fordel at der ikke er stik på !

Hvor langt et kabel får man for 8 kr og hvor køber man til den pris ?

Den billigste tang jeg har set er til 169 kr hos www.brinck.dk - den tager
kun RJ-45 stik.

> [...]
> længere, men hvis man aldrig flytter dem, kommer det nok ud på et. Den
> eneste fordel der så skulle være tilbage, er vel at man kan tilpasse dem i

Hvis stikkene sidder rigtigt holder de vel lige længe. Plastic går jo ikke i
forrådnelse.
Og mon ikke man kan købe for billige færdige kabler hvor der er sparet på
kvaliten ? Ingen guld kontakter etc.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Søren Blom

Dato : 07-10-02 18:27

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev
> en tang til at sætte den sammen med (fås de i øvrigt ikke billigere end
250,-?),

ja, prøv http://www.el-supply.dk der har jeg købt en til omkring 180 kr. så
sent som i sidste uge.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Cubus

Dato : 07-10-02 18:59

> [...]
> til for os alm. dødelige - altså til at finde ud af, og holder det lige så

Det er lige til at gå til. Og hvis du bruger de rigtige materialer er der
ingen grund til, at det skulle holde mindre godt end færdigkøbte kabler.

Bemærk at stifterne i RJ45-stikkene, der presses ned i lederne med
crimptangen, er forskellige til bløde og til stive ledninger. Evt. problemer
på sigt kan komme af et forkert valg her.

Læs fx denne side:

http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php

Mht til crimptang har http://www.brinck.dk/ en til kr 169,-
(Crimptang til 8/8 modularstik (RJ45)).

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-10-02 21:32

On Mon, 7 Oct 2002 19:59:06 +0200, "Cubus" <cubus@sol.dk> wrote:

> [...]
>crimptangen, er forskellige til bløde og til stive ledninger. Evt. problemer
>på sigt kan komme af et forkert valg her.
Man skal også være opmærksom på om de RJ45 stik man får fat i er til
rundt eller fladt kabel.

/Hans

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 08-10-02 06:13

Nu skriver jeg lige igen.

Nu er der et par stykker der har skrevet at det IKKE er lige meget hvilken
farve kombination, men vælger! Det kunnne jeg godt tænke mig at få en
ordenlig forklaring på? Er det måske nogle der vil påstå at en hub eller
switch skulle kigge på hvilken farve kablet er, og hvis det er en forkert
farve, vil den ikke sende sine informationer afsted.

Lars
Elektrikker. (spec: Komunikation og sikrings teknik)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-10-02 07:05

On Tue, 8 Oct 2002 07:13:11 +0200, "Lars Jørgensen"
<6volt@mail.tele.dk> wrote:

> Nu er der et par stykker der har skrevet at det IKKE er lige
> meget hvilken farve kombination, men vælger!

Det er *ikke* lige meget, hvilken farvekombination man vælger.

> Er det måske nogle der vil påstå at en hub eller switch skulle
> kigge på hvilken farve kablet er, og hvis det er en forkert
> farve, vil den ikke sende sine informationer afsted.

Selvfølgelig gør den ikke det. Men farverne indikerer, hvordan de
forskellige ledere er snoet, og netop snoningen er fuldstændig
afgørende for kablets egenskaber.

> Lars
> Elektrikker. (spec: Komunikation og sikrings teknik)

Hvor sørgeligt. Tilbage til bøgerne.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 08-10-02 15:21

> [...]
>
> Selvfølgelig gør den ikke det. Men farverne indikerer, hvordan de
> forskellige ledere er snoet, og netop snoningen er fuldstændig

Det er korekt, men nu er det tale som patch kabler, og ikke totale netværks
kabler på max 100 meter, og såvidt jeg ved kan man ikke måle den mindste
forskel, på om det er snoet med den ene hastighed, eller den anden.

Lars

> Hvor sørgeligt. Tilbage til bøgerne.
>
> -A
> --
> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon
Postel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-10-02 18:51

On Tue, 8 Oct 2002 16:21:29 +0200, "Lars Jørgensen"
<6volt@mail.tele.dk> wrote:

>"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en meddelelse

og hvordan de forskellige par ligger i forhold til hverandre.

>Det er korekt, men nu er det tale som patch kabler, og ikke totale netværks
>kabler på max 100 meter, og såvidt jeg ved kan man ikke måle den mindste
>forskel, på om det er snoet med den ene hastighed, eller den anden.
Ingen kæde er er stærkere end det svageste led.
Du kunne måske oplyse hvad du måler med ?

/Hans

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-10-02 23:58

<6volt@mail.tele.dk> wrote:

> Det er korekt, men nu er det tale som patch kabler, og ikke totale
> netværks kabler på max 100 meter,

Ikke desto mindre er det ret almindelig forekommende bla. her i
gruppen, at folk har hjemmesnedkereret et kabel (af begrænset
længde, fx. 10 m), og det ikke virker, fordi de ikke har brugt en
korrekt farvekodning.

> og såvidt jeg ved kan man ikke måle den mindste forskel, på om det
> er snoet med den ene hastighed, eller den anden.

Jeg ved ikke, hvad du måler med, men det kan ikke være ret godt,
hvis du ikke kan måle forskel.

..A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 09-10-02 20:27

Der er foretaget målinger med et fluke DSP-4000, så det skulle vist være
mere en iorden at måle med...

Lars

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-10-02 20:29

Som svar på skriblerier forfattet af Asbjorn Hojmark

> [...]
> gruppen, at folk har hjemmesnedkereret et kabel (af begrænset
> længde, fx. 10 m), og det ikke virker, fordi de ikke har brugt en

Been there done that
Det er sgu nemt at lave skod i det når man fusker med det selv

> Jeg ved ikke, hvad du måler med, men det kan ikke være ret godt,
> hvis du ikke kan måle forskel.

Er man bare lidt uheldig så virker kablet slet ikke selvom farvekoden er
fulgt til punkt og prikke
Been there done that
Kan også være pga kablet stammer fra det sidste på rullen
Nå men det er sgu gratis og mine egne vinteraftner jeg bruger på det til mit
eget fuskernetværk så what the heck

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-10-02 22:33

> [...]

>gruppen, at folk har hjemmesnedkereret et kabel (af begrænset
>længde, fx. 10 m), og det ikke virker, fordi de ikke har brugt en

Øehhhh.... så længe parrene ligger som de skal, er farven da
ligegyldig......

om du bruger blå/hvid til par nr 1,2,3 eller 4 er hamrende ..
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-10-02 22:46

On Fri, 11 Oct 2002 23:33:21 +0200, jan@stevns.net wrote:

> Øehhhh.... så længe parrene ligger som de skal, er farven da
> ligegyldig......

Men hvis parrene ligger rigtigt, så er farverne også korrekte, og
hvis farverne ligger rigtigt, så er parrene også korrekte.

> om du bruger blå/hvid til par nr 1,2,3 eller 4 er hamrende ..

TIA568A siger:

Par Pin Farve
1 4+5 Blå+Hvid/Blå
2 3+6 Hvid/Orange+Orange
3 1+2 Hvid/Grøn+Grøn
4 7+8 Hvid/Brun+Brun

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 12-10-02 07:43

> Par Pin Farve
> 1 4+5 Blå+Hvid/Blå
> 2 3+6 Hvid/Orange+Orange
> 3 1+2 Hvid/Grøn+Grøn
> 4 7+8 Hvid/Brun+Brun

Rigtigt - men lige så rigtigt hvad Jan skriver.

F.eks.

Par Pin Farve
1 4+5 Hvid/Brun+Brun
2 3+6 Hvid/Grøn+Grøn