"Ping'e" en MAC adresse.
Fra : Henrik Lausen

Dato : 07-10-02 14:22

Hej,

Jeg arbejder med embeddede produkter hvor jeg selv tildeler MAC adresser.
Jeg har derfor brug for at kunne verificere den tildelte MAC adresse og
mangler i den forbindelse et lille PC program (windows) som kan Ping'e en
MAC adresse.

Kan det overhovedet lade sig gøre ?.

På forhånd tak.

Henrik.

Fra : Frederik Sunne

Dato : 07-10-02 14:46

Hej Henrik,

Tildele MAC-adresser? tror du ikke du mener IP adresser? Alle netkort har en
unik MAC adresser og det er meget
sjældent at man selv får lov til at skifte MAC-adressen - det er slet ikke
meningen at man skal kunne det.
Hvis du mener IP adresser kan du bare Windows lille DOS program ping

- Frederik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-10-02 14:46

"Frederik Sunne" <frederik@[no spam]soundfields.dk> skrev:

>Tildele MAC-adresser? tror du ikke du mener IP adresser?

Måske IP-adresser til en MAC?

--
Bertel

Fra : Henrik Lausen

Dato : 07-10-02 14:59

Nej.

Jeg mener MAC numre. Vi har købt et MAC adresse område, og disse bliver
kodet ind i de enkelt produkter.

Produkterne kører DHCP og får der igennem en IP, men det er MAC adressen jeg
vil "ping'e".
(IP ping er jo et standard program).

Nogle ideer ?.

Henrik.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-10-02 15:20

Henrik Lausen skrev:

>Produkterne kører DHCP og får der igennem en IP, men det er MAC adressen jeg
>vil "ping'e".

Det kan du ikke, men du kan tjekke den med ARP hvis du har et
netværk kørende med TCP/IP og komponenterne har fået et
IP-nummer.

--
Bertel

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-10-02 15:37

"Henrik Lausen" <hla@telenorconnect.com> writes:

> [...]
> kodet ind i de enkelt produkter.
>
> Produkterne kører DHCP og får der igennem en IP, men det er MAC adressen jeg

Du skal ned under standard TCP/Ip laget for at kunne dette, og det ved
jeg ikke meget om.

Hvis produktet KAN faa en DHCP-adresse, saa er der pakker paa nettet,
og du kan se dem med "ARP -a".
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 07-10-02 19:21

Henrik Lausen wrote:
> Nej.
>
> Jeg mener MAC numre. Vi har k?t et MAC adresse omr?e, og disse bliver
> kodet ind i de enkelt produkter.
>
> Produkterne k?er DHCP og f? der igennem en IP, men det er MAC adressen jeg
> vil "ping'e".

Hvilken IP stak bruger i?

--
Christian E. Lysel, http://www.spindelnet.dk/

Fra : Henrik Lausen

Dato : 08-10-02 07:27

Hej,

Tak for de gode forslag. Det virker. Kører jeg er Arp -a IP_ADR melder den
tilbage med det korrekte MAC nummer.

Hvorfor kan min PC (NT 4.0 server) ikke køre "RARP" (reverse arp) ?.

PS. Vi kører WinCE.

Henrik.

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 07-10-02 21:50

"Henrik Lausen" <hla@telenorconnect.com> writes:

> Produkterne kører DHCP og får der igennem en IP, men det er MAC adressen jeg
> [...]

Hvis du er sikker på at enhederne er i stand til korrekt at ARP'e efter
MAC-adresser, kan du prøve at sætte en statisk indgang ind i din
ARP-tabel og så pinge det IP-nummer du har valgt. På den måde kan du sikre
dig at "ICMP ECHO REQUEST"'et bliver sendt til den MAC-adresse du er
interesseret i, det er bare ikke noget værd hvis enheden ikke er i stand
til at dirigere "ICMP ECHO REPLY"'et sikkert tilbage.

..Henrik

--
"Det er fundamentalt noget humanistisk vås, at der er noget,
der hedder blød matematik."

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-10-02 17:10

In article <ans1tv$78r$1@news.cybercity.dk>, Henrik Lausen wrote:
> [...]
> Jeg har derfor brug for at kunne verificere den tildelte MAC adresse og
> mangler i den forbindelse et lille PC program (windows) som kan Ping'e en

Ja. Du tildeler den en pseudo Ip adresse

arp -s 192.168.1.55 00:11:22:33:44:55

Så burde du kunne pinge den. Virker ikke med alle IP stacks.
Det er sådan man konfigurerer enkelte netværksprintere etc,