Debian - unødvendigt brok?
Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 06-10-02 22:50

Jeg fandt lige ud af at mesa i Woody (Debian 3.0) ligger i nogle andre
pakker end i Potato (Debian 2.2). Derfor installerede jeg de nye
pakker. Apt-get kom så og meddelte mig at den udover at installere de
nye pakker ville fjerne de gamle og spurgte om den måtte det. Det
svarede jeg selvfølgelig ja til, og blev så lidt overrasket over den
stribe advarsler der kom. Her er uddata:

# apt-get install xlibmesa3 xlibosmesa3 xlibmesa-dev xlibosmesa-dev

Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
The following packages will be REMOVED:
mesag-dev mesag3
The following NEW packages will be installed:
xlibmesa-dev xlibmesa3 xlibosmesa-dev xlibosmesa3
0 packages upgraded, 4 newly installed, 2 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 4955kB of archives. After unpacking 11.7MB will be used.
Do you want to continue? [Y/n] y
Get:1 http://ftp.sunet.se stable/main xlibmesa3 4.1.0-16 [3421kB]
Get:2 http://ftp.sunet.se stable/main xlibmesa-dev 4.1.0-16 [551kB]
Get:3 http://ftp.sunet.se stable/main xlibosmesa3 4.1.0-16 [461kB]
Get:4 http://ftp.sunet.se stable/main xlibosmesa-dev 4.1.0-16 [521kB]
Fetched 4955kB in 5m36s (14.7kB/s)
dpkg: mesag3: afhængighedsproblemer, men fjerner alligevel, efter dit ønske:
mesag-dev afhænger af mesag3 (= 3.4.2.1-4).
xbase-clients afhænger af xlibmesa3 | libgl1; dog:
Pakken xlibmesa3 er ikke installeret.
Pakken libgl1 er ikke installeret.
Pakken mesag3 som giver libgl1 vil blive fjernet.
libfltk1 afhænger af libgl1; dog:
Pakken libgl1 er ikke installeret.
Pakken mesag3 som giver libgl1 vil blive fjernet.
xscreensaver-gl afhænger af libgl1; dog:
Pakken libgl1 er ikke installeret.
Pakken mesag3 som giver libgl1 vil blive fjernet.
libwine afhænger af xlibmesa3 | libgl1; dog:
Pakken xlibmesa3 er ikke installeret.
Pakken libgl1 er ikke installeret.
Pakken mesag3 som giver libgl1 vil blive fjernet.
glutg3 afhænger af xlibmesa3 | libgl1; dog:
Pakken xlibmesa3 er ikke installeret.
Pakken libgl1 er ikke installeret.
Pakken mesag3 som giver libgl1 vil blive fjernet.
ssystem afhænger af libgl1; dog:
Pakken libgl1 er ikke installeret.
Pakken mesag3 som giver libgl1 vil blive fjernet.
xplanet afhænger af libgl1; dog:
Pakken libgl1 er ikke installeret.
Pakken mesag3 som giver libgl1 vil blive fjernet.
(Læser database... 84012 filer og kataloger aktuelt installeret.)
Fjerner mesag3...
dpkg: mesag-dev: afhængighedsproblemer, men fjerner alligevel, efter dit ønske:
glutg3-dev afhænger af xlibmesa-dev | libgl-dev; dog:
Pakken xlibmesa-dev er ikke installeret.
Pakken libgl-dev er ikke installeret.
Pakken mesag-dev som giver libgl-dev vil blive fjernet.
Fjerner mesag-dev...
Vælger tidligere fravalgt pakke xlibmesa3.
(Læser database... 83971 filer og kataloger aktuelt installeret.)
Udpakker xlibmesa3 (fra .../xlibmesa3_4.1.0-16_i386.deb)...
Vælger tidligere fravalgt pakke xlibmesa-dev.
Udpakker xlibmesa-dev (fra .../xlibmesa-dev_4.1.0-16_i386.deb)...
Vælger tidligere fravalgt pakke xlibosmesa3.
Udpakker xlibosmesa3 (fra .../xlibosmesa3_4.1.0-16_i386.deb)...
Vælger tidligere fravalgt pakke xlibosmesa-dev.
Udpakker xlibosmesa-dev (fra .../xlibosmesa-dev_4.1.0-16_i386.deb)...
Sætter xlibmesa3 (4.1.0-16) op...

Sætter xlibmesa-dev (4.1.0-16) op...

Sætter xlibosmesa3 (4.1.0-16) op...

Sætter xlibosmesa-dev (4.1.0-16) op...

Hvorfor er det jeg skal have at vide at en stribe pakker afhænger af
enten en af de pakker jeg er ved at fjerne eller en af dem jeg er ved at
installere?

..Henrik

--
Når man kører Linux er dette også en mulighed:
Modeline "912x684" 64.00 912 966 1104 1232 684 699 706 734

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-10-02 08:56

Henrik Christian Grove <grove@sslug.dk> writes:

> # apt-get install xlibmesa3 xlibosmesa3 xlibmesa-dev xlibosmesa-dev

[...]

> [...]
> Pakken xlibmesa3 er ikke installeret.
> Pakken libgl1 er ikke installeret.
> Pakken mesag3 som giver libgl1 vil blive fjernet.

Det jeg tror du ser er et af de tydelige tegn på at apt-get bare er en
frontend til dpkg. apt-get henter altså de nødvendige pakker ned og
fyrer derefter en række dpkg-komandoer af.

Da dpkg ikke både kan fjerne pakker og installerer pakker på sammen
tid bliver de pakker det er nødvendige at fjerne først fjernet med en
--force-option.

--
Peter Makholm | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 07-10-02 09:27

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Da dpkg ikke både kan fjerne pakker og installerer pakker på sammen
> tid bliver de pakker det er nødvendige at fjerne først fjernet med en
> --force-option.

Men når apt-get ikke har omtalt de andre pakker kan jeg godt undlade at
frygte for deres funktionalitet?

..Henrik

--
Det er let at skrive drivere
Det er _svært_ at skrive drivere der virker

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-10-02 09:50

Henrik Christian Grove <grove@sslug.dk> writes:

> Men når apt-get ikke har omtalt de andre pakker kan jeg godt undlade at
> frygte for deres funktionalitet?

Hvis man stoler på apt-get afhængigheds-beregning, så vil jeg mene det.

--
Peter Makholm | Have you ever felt trapped inside a Klein bottle?
peter@makholm.net |